torsdag, mai 21, 2009

Det er lenge til valget


For Kristin-effekt: Klikk på den for større versjon.


Det er under 4 måneder til stortingsvalget. Men bare for å minne om at det er langt fra mai til valg, så kan denne illustrasjonen vise at mye kan skje. Eller rettere sagt at meningsmålingene ikke helt fanger partienes oppslutning. Så kan jo de som gidder å kommentere enkeltmålinger være advart.

Venstre økte oppslutningen nesten 1,5 gang, mens SVs omtrent ble halvert. Blir det tilsvarende utslag i år? Og i hvilke partier kommer de?

Kilde: Bernt Aardals hjemmeside


Jeg minner om kåringen av Norges beste politiske blogg. Du kan avgi stemme hos Svein Tore Marthinsen. Du kan stemme på meg om du føler for det, eller for en av de andre, om du mener det er et bedre alternativ. Men stem!

6 kommentarer:

Oddbjørn sa...

Ser at du – likhet med enkelte andre – på nytt sterkt oppfordrer dine lesere til å avgi stemme på den såkalte kåringen av ”Norges beste politiske blogg”. (Intet mindre, må vite.) Kunne vært artig å vite hvorfor du mener det er så viktig. Ifølge Marthinsen, som står for ”kåringen”, skal den ikke tas alvorlig, noe det er all grunn til å gi ham rett, spør du meg. Vel vel, underholdning er alvorlig nok, men det forekommer meg at dette blir tatt vel alvorlig (?)

Knut Johannessen sa...

Som du vil se av oppfordringen så er det ikke den spesielt rettet mot å stemme på undertegnede, men mer en oppfordring til å gi sin stemme.

Og det er med en blanding av seriøsitet og humor.

Det seriøse er at jeg synes blogger om politikk kanskje bør få en mer fremtredende plass i bloggosfæren og det humoristiske ligger i at jeg nok ikke tar den så veldig alvorlig. Jeg havner nok et godt stykke ned på lista og lever veldig godt med det.

Oddbjørn sa...

Jo da, jeg ser at din oppordring har en mer sympatisk form enn det vi kan lese på noen andre blogger. - Kunne ikke det seriøse ligge i at de som måtte ønske det heller foretar begrunnede vurderinger av blogger ut fra noen kriterier for hva man mener er en god politisk blogg? Marthinsen er utfordret til å gjøre dette, men svarer ikke på det. Denne "kåringen" har etter min mening null seriøsitet og bidrar til å kaste folk blår i øynene.

Knut Johannessen sa...

@Oddbjørn: Du har ett godt poeng. Det kunne vært løst ved at man ga stemmer i kommentarfeltet, med begrunnelse, slik som har skjedd i andre avstemminger. Nå etterlates det et inntrykk av (kan ikke belegge dette, derfor en forsiktig formulering)at avstemmingen ikke foregår på riktig vis.

Men som sagt, min oppfordring var vel mer preget av at jeg synes de gode politiske bloggene som tross alt er nominert, kanskje burde få flere stemmer. (Og da tenkte jeg ikke primært på egen)

Oddbjørn sa...

Ikke et vondt ord om noen av de bloggene som er ”nominert”. Men nettopp ”nominasjonen” skjer jo på en kritikkverdig måte – uten noen som helst uttalte kriterier. Den smule debatt som foregikk på Marthinsens blogg viste til og med at enkelte var misfornøyd med enkelte nominasjoner fordi man ikke likte meningene! Med andre ord: behovet for en viss refleksjon om kriterier for utvalget er skrikende. – At nominertes oppfordringer til sine lesere gir vedkommende blogger stemmer, anser jeg utvilsomt, uten at jeg vil kritisere noen for det. Opplegget innbyr jo til det. Men så vidt jeg kan se, har de fleste avstått fra slike oppfordringer.
- Hvordan voteringen for øvrig foregår, kan man jo bare tenke seg.

Oddbjørn sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.