Viser innlegg med etiketten rumenere. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten rumenere. Vis alle innlegg

mandag, september 07, 2009

Ingen grenser for Ørnhøi

I helga leste jeg et innlegg i Dagsavisen. Som jeg måtte lese flere ganger. Fordi jeg trodde avisen hadde byttet byline. Det sto nemlig et bilde av Stein Ørnhøi der. Men innholdet var av en slik valør at jeg trodde det var en person med helt annet fargekode enn Ørnhøis røde.

At Ørnhøi er motstander av Schengen kom ikke som noen overraskelse. Men mer overraskende er hvilke midler han bruker for å rettferdiggjøre sitt standpunkt.

Det er et samfunnsproblem at vi oppsøkes av kriminelle bander fra Øst-Europa. Dessuten liker ikke folk falske asylsøkere og busslastene med rumenske sigøynere som bringes inn i landet for å sitte på gatehjørner for å tigge. Og alle forstår at norske arbeidere er gammeldags forbanna når baltiske og polske arbeidere fritt reiser inn i Norge og jobber svart for halv tarifflønn. Og politikere og presse er naturligvis rystende enige om at alt dette er forferdelig. Men ingen setter navn på hovedårsaken til at det har blitt slik. Ingen sier Schengen-avtalen.

"Rumenske sigøynere"? Jeg trodde SV hadde forlatt sigøynerbetegelsen. Eller hentes den frem når grensene trues? Og hvem er det som bidrar til at baltiske og polske arbeidere jobber svart for halv tarifflønn. Skulle ikke forundre meg om noen av disse hadde medlemskort i fagbevegelsen. Et medlemskap sponset av norske skattebetalere.

SV er raskt ute med fordømmelser når andre generaliserer og stigmatiserer. Men en sentral SVer som Stein Ørnhøi nekter seg intet i "sin gode saks" tjeneste.

Schengen er for meg motsetningen til et system som Ørnhøi i tidligere år var en varm tilhenger av. Der jerntepper og geværkuler hindret menneskene i å reise hvor de ville. Både med og uten pass. Der selv meningsfrihet var fraværende. Det er bare 20 år siden.

Den frie flyten av mennesker mellom land i Europa hadde vi faktisk før 1. verdenskrig. Da kunne man reise passfritt fra Paris til Moskva. Og det er fraværet av krig i Europa som gjør at vi nærmer oss denne tilstanden i dag. Et fravær som EU bidrar til. Like det eller ikke.

Og når de mennesker som var knuget av Ceauşescu og Jaruzelski nå ser mot Edens hage i nord. Der oljen blir omskapt til melk og honning. Men Ørnhøi vil altså ikke slippe dem inn. Uten pass. Som om småkjeltringer er uten pass.

Dette er et av de kompromisser vi må leve med. Og er en del av prisen vi må betale for friheten. Og som ble diskutert den gang Schengen ble etablert. Derfor fikk man også grenseoverskridende politisamarbeid blant Schengen-landene. For å hindre alvorlig kriminalitet.

Jeg forstår at det reageres når kriminelle bander rundstjeler oss. Det er like ille uansett hvor de kommer fra. Kriminalitet skal bekjempes av politiet og med straff før det blir et samfunnsproblem. Og utenlandske forbrytere skal sendes ut av landet.

Jeg har også vært utsatt for drittsekker. I form av tyver . Men de to gangene med kjent gjerningsmann var det etniske nordmenn. Min forbannelse går på gjerningsmannen. Ikke hvilket land han er født i.

Vi bør også tenke gjennom konsekvensene av å oppheve Schengen. Norge gikk med fordi det å stå utenfor, ville oppheve den nordiske passunionen som ble inngått på midten av 50-tallet. Vi ville altså stå i lange køer på grenseovergangene. Tenk deg to timer i passkø på Svinesund. Det skulle blitt ramaskrik.

Men Ørnhøi nøyer seg ikke med de kriminelle. Les dette. La det synke inn:

Nesten hele Øst-Europa er nå med i Schengen. Romania og Bulgaria skal med fra 2011. Det gjelder bare å komme seg innenfor. Er en først innenfor, er det fritt fram i hele Europa også til landet med høyest levestandard og høyest sysselsetting, landet med de beste velferdsordningene og det best organiserte arbeidsliv. Det bærer rake veien til Norge.
Det gjelder bare å holde godt til høyre, så de ikke kolliderer med nordmenn på vei til Spania. Stein Ørnhøi er en god Peer Gynt. Det gjelder å være seg selv nok. Jeg vil heller bruke et utsagn fra fildelingsdebatten: Dele-ikke-stjele".

Men når Ørnhøi og vi andre blir skikkelig gamle og pleietrengende, kan det godt hende vi skjenker en vennlig tanke til den polske, baltiske eller rumenske pleieren som gidder å vaske oss i rumpa. Fordi det ikke vil være nok Ola og Kari Nordmann til å gjøre det.

Ørnhøi avlegger også falske ayslsøkerne en visitt. Det er jo et aktuelt tema også for andre. Nå har antisnillisme-kameratene i Ap; duoen Gerhardsen-Bøhler foreslått internering. Selv om det ble avvist da Høyre foreslo det for noen måneder siden. Men nå er det valgkamp.

fredag, juli 31, 2009

Senterpartiet og kong Fredrik II

Når man ser på Sps 1. kandidat i Østfold. Per Kristian Skulbergs forslag om passkontroll ved Svinesund:

- Jeg foreslår at vi gjeninnfører den gamle grensekontrollen med pass. Nå er det fri flyt av rumenere og andre kriminelle EU-borgere. Slik kan vi ikke ha det, slår Skulberg fast.
og dette brevet fra Kong Fredrik 2. fra 1584, så har kanskje ikke verden beveget seg så veldig mye?

Frederik II Giør alle vitterligt, at efterdi vi komme udi Forfaring, at tatere tidt og ofte udi store Hobe over Hundredtal dennem forsamlet begive og indkomme udi vort Rige Norge og der overstrippe og overløbe alt Landet, hos hvilke findes stor Forargelse, baade med Trolddom, Spøgeri og anden Vildfarelse som de bruge, foruden stor Tyveri og Trygleri, de bedrive, hvilket er vore Undersaatter, menige Bønder og Almue udi fornefnte vort Rige Norge til alsomstørst Fordærv og Skade, da have vi vore Undersaatters Leilighed derudinden til det bedste betænkt og med dette vort Brev alvorligen og strengeligen ville forbudet have nogen Tatere efter denne Dag at tilstedes at være eller blive udi vort Rige Norge, enten udi smaae eller store Forsamlinger, hvormed vore Lensmænd, hver udi deres Len, skulle have flittig og grangivelig Opseende.

Saafremt herimod nogen Tater findes herefter at komme udi vort Rige Norge, da skulle vore Lensmæmd, hver udi deres Len, dennem lade eftertragte, fratage hvis de have med at fare og derfra uden al Respit ved Solens Undergang forjage og ikke nogensteds udi Landet tilstede at blive.

Og dersom de siden efter slig Paamindelse lader dennem igjen finde, skulle vore Lensmænd være forpligt og hver andre frit fore dennem at paatage, lade indsmede udi Jern og bruge udi Arbeid og Trældom et Aar omkring, eller til de dennem anderledes ville undervise, og derefter forvises af Landet og fare som udsleger.

Forbydendes alle vore Undersaatter, Bønder og menige Almue udi vort Rige Norge nogen Tatere efter denne Dag at huse eller herberge, saafremt I derfore ikke ville straffes, saa og bydendes og befalendes alle vore Fogder og Embedsmænd, at de vide dennem herefter imod saadanne Tatere og ledige Gauker at forholde og sig udi alle Maader herefter at rette.

Landskrone 17. Juli 1584.

Til Skulbergs forsvar, så skal det opprettes en "harryfil" for nordmenn som har gjort sin fornødne handletur til Nordby-senteret.

Egen fil for østfoldinger

Hvis Skulbergs forslag realiseres, må rundt 30.000 kjøretøy kontrolleres på svenskegrensen hver eneste dag.
Derfor vil han gi østfoldingene sin egen fil de kan kjøre i på vei over grensen.
– Passkontrollforslaget er dramatisk, og må tilpasses østfoldingenes behov, sier han.

Kanskje "harryfila" etterhvert vil åpnes for litauere, polakker, estlender og rumenere på vei til norske bønder for å plukke, jordbær. poteter eller hva de måtte plukke.

Mitt forslag til Sp er at de istedet for passkontroll og restriksjoner, gir rumenere hver sitt nedlagte gårdsbruk. 2 fluer i en smekk. Liv på landsbygda og potensielt kriminelle blir bønder.