torsdag, juni 28, 2007

I kassa på Rimi

Det var to avisartikler i går som inspirerte til denne posten. Til frokostkaffen var det Karl-Fredrik Tangens "Dagligvareharakiri" i DN (dessverre ikke på nett). Den ga meg en nytting påminnelse om å være bevisst hvilke begrep og uttrykk vi bruker. Senere på dagen var det leder i politisk redaksjon i Dagsavisen, Kjell-Erik Kallset som gjorde meg skikkelig forbanna.

Men først noen digresjoner før jeg kanskje kommer til poenget.

I USA ligger Websters dictionary i krig mot McDonalds på grunn av ordet McJob. Det er et begrep for jobber uten fremtid. Den norske parallellen finnes i "kassa på Rimi".

Selv blant LO-ansatte brukes dette. Norges mest kjente "offer", Ingunn Ysssen sa følgende: "Hvis prisen for å gå ut mot Valla var at jeg måtte begynne å jobbe på Rimi, fikk den være det". Så mye for solidariten med sine kamerater. De ordene rommer mye forakt for mennesker som ikke tenker karriere og penger i pungen. Men det sier også noe om hvor ureflekterte vi er når det gjelder ord og uttrykk vi bruker.

Jeg har helt sikkert brukt det selv også, men skal skjerpe meg.

Jeg har stjålet noen utvalgte sitater fra Magasinet som hadde en reportasje om det å sitte i kassa på Rimi:

«Dagens utvikling overkvalifiserer samfunnet! Kanskje kreves det snart en mastergrad i sosiologi, med fordypning i forbrukeratferd, for å jobbe i kassa på Rimi?» Kronikk i Adresseavisen

«Sitter du i kassa på Rimi når du har passert tjue, har du liksom ikke klart det.»
Skuespiller Marion Hertnes Torrisen til Adresseavisen


«Det skulle bare mangle at ikke folk mener vi har for lav lønn. Vi tjener jo ikke mer enn dem som sitter i kassa på Rimi.»
Sykepleier Terese Engebretsen til Dagbladet

«Filmstjernenavn som Kevin eller Melissa assosieres til en jobb i kassa på Rimi.»
Artikkel om navnevalg i Adresseavisa

Men så kom da til poenget mann. Ja da. Det kommer.

En som har sittet i kassa på Rimi og gjort det godt her i livet, er Stein Erik Hagen. Det er ham Dagsavisens Kjell-Erik Kallset har avlagt en visitt i "God butikk for Rimi-Hagen".

Allerede her aner vi hvor mannen vil. Å bruke betegnelsen Rimi-Hagen om en mann som solgte seg helt ut av Rimi i 2004 tyder på at han har en agenda. Selvsagt har han det. Det handler selvsagt om 2 millioner til FrP, men ikke til Høyre.

Kallset vet hvorfor Hagen er blitt så rik. Det er fordi han har utnyttet arbeidsfolk. Ansatte dem på slavekontrakter fordi han skal bli stein(e)rik (Sorry VG):

Stein Erik Hagen har tent seg rik ved hjelp av underbetalte kassadamer på Rimi

Da er jeg tilbake på sporet. Kallset er like nedlatende som LO-Yssen og andre gode borgere av landet. Han desavuerer folks evne til å gjøre egne valg og nærmet spytter ut "underbetalte kassadamer". Det innebærer at du ikke har egen vilje, men lar deg utnytte av pengepugeren Hagen. Igjen stigmatiserer han flere tusen mennesker. For å få inn noen billige poeng i en leder.

Det er ikke forbrytersk å være rik i Norge. Det er heller ikke forbrytersk å unngå å betale mer skatt enn nødvendig. På samme måte som LO pøser ut millioner for å få gjennomslag for sine saker, så støtter Hagen det partiet som ivaretar hans interesser. Det er det ikke noe galt i.

Sånn kan det gå når man skal ta mannen og ikke ballen.

4 kommentarer:

Joshua sa...

It's so nice for me to have found this blog of yours, it's so interesting. I sure hope and wish that you take courage enough to pay me a visit in my PALAVROSSAVRVS REX!, and plus get some surprise. My blog is also so cool! Don't think for a minute that my invitation is spam and I'm a spammer. I'm only searching for a public that may like or love what I write.

Feel free off course to comment as you wish and remember: don't take it wrong, don't think that this visitation I make is a matter of more audiences for my own blogg. No. It's a matter of making universal, realy universal, all this question of bloggs, all the essential causes that bring us all together.

I think it's to UNITE MANKIND that we became bloggers! Don't see language as an obstacle but as a challenge and think for a minute if I and the rest of the world are not expecting something like a broad cumplicity. Remenber that pictures talk also. Open your heart and come along!!!!!

Carl Christian sa...

...det er alltid lettere å ta mannen enn ballen. Det er raskere, enklere, krever mindre refleksjon og skaper mer oppmerksomhet. i vår 24-7 medietilværelse trenger vi stadige oppdateringer, og da må publiseringen være like rask. Kanskje vi bør innføre reguleringer på nyhetsformidligner på lik linje med åpningstider i butikker, eller enda bedre, på lik linje med reguleringen av alkoholsalg (vinmonopolet). Ingen nyheter etter klokka seks på hverdager, tre på lørdager og stengt helle søndag, dagen før valg og andre høytidsdager. Det hadde gitt oss alle mer tid til å konsentrere oss om det virkelig livet, hverdagen, familien, venner, husvasken (som jeg utsetter ved å kommentere her), og telefoner til bestemor. ...og kanskje, om vi er riktig heldig, så ville journalister og komentatorer i mediene fått tid til å tenke igjennom sakene sine før de publiserer.
;)

Vox populi sa...

Ærlig talt, Carl Christian. Dersom vi innfører dette så vil jo depresjonene komme til overflaten. I stedet for å ta ut frustrasjonen på en hvilken som helst bladfyk, vil jeg måtte betale for terapitimene hos en eller annen psykolog.

Dersom det bare ble velreflekterte, gjennomtenkte oppslag i aviser (og blogger) så ville jo bloggosfæren gå i oppløsning. Måtte det aldri skje. :-)

HankRearden sa...

Om et parti som i sin økonomiske politkk er grunnleggende irrasjonelt er det partiet som best passer Hagens interesser stiller jeg meg sterkt tvilende til. I hvert fall hvis han fortsatt står for utsagnene sine om at han ønsker å doble børsverdien på Orkla i løpet av et par år.