mandag, juni 04, 2007

Dagbladets tause fattigdom

Jeg innrømmer det gjerne. Dagbladet blir jeg aldri klok på. Selv om jeg har lest avisa i over 30 år så er det noe med deres forsøk på å være landets sosialpolitiske vaktbikkje som forundrer meg. Den tiden er forbi for lenge siden. Den troverdigheten har de ikke lenger. Nå er de knapt en skjødehund, mer en Paris-Hilton-bikkje som stikker hodet opp av redaktøres Prada-veske.

Avisen har i noen dager kjørt en reportasje om våre rike landsmenn. Gjerne nyrike. De har gjort et stort poeng av at landet flyter av vin og honning for noen og vann og brød for andre. Og de har gjort sin vanlige botsøvelse der det å tjene mye penger er umoralsk og noe bare fotballspillere, lottomillionærer og kjendiser kan gjøre.

De oppsummerer det hele med en leder i dag som tar for seg den tause fattigdomen

"I dagens mediekultur er Petter Stordalens nye bil og Kjell Inge Røkkes nye båt en større nyhet enn foreldre som ikke har råd til å la barna sine delta. Nesten alle vi ser i offentligheten er vellykkede og rike mens de fattige er forsvinnende lite synlige. Det glitrer så mye av rikdommen at det skjuler fattigdommen. Tausheten om fattigdommen gjør skammen enda større."

Det er lenge siden jeg har sett en redaktør med så stor grad av selverkjennelse, men det er også lenge siden det kunne single i glass i Dagbladhuset. Glasset er borte og erstattet av et stålpanser som gjør at Dagbladet ikke helt har fått med seg virkeligheten utenfor egen dør.

Mitt spørsmål er bare: Hvis tausheten om fattigdommen gjør skammen større, hvorfor har dere ikke gjort noe med det da? Dere kunne jo ryddet den ene forsiden etter den andre. Er det fordi svaret er enkelt. Så enkelt som at reportasjene om Stordalens bil, Røkkes båt og Helene Rasks pupper selger bedre? Slik at et Dagblad på nedtur senker farten og utsetter blodbadet. Eller det fordi de store verdensbegivenheter som denne, opptar plassen?

Hvis dette er Anne Aasheims grep for Dagbladet, så ser dette dårlig ut. Selv er jeg bare blitt nettleser med papirutgave på lørdag. Noe mer er dere ikke verdt.

1 kommentar:

radiohode sa...

Dagbladet skriver om "det nyrike Norge" for tiden, og lederen inngår vel som en del av den serien. Men de er bare betraktende og beskrivende. Ikke noe forsøk på å fortelle om hvorfor eller hva det fører til.

Jeg har droppet papirutgaven på lørdagene også.