torsdag, juli 14, 2011

Aldri så galt at det ikke kan brukes til noe

Flere tragiske ulykker har i løpet av noen få dager rammet mange mennesker. Vi som opplever dette gjennom medier kan bare ane hva pårørende, venner og kjente går gjennom. Siden en av de involverte er en svært profilert forretningsmann ble også medietrykket ekstra sterkt. Bortsett fra VGs bildetabbe, synes jeg media har oppført seg anstendig.

Det samme kan jeg ikke si om noen av våre politikere. Selv om vi ikke kjenner årsakene til ulykkene, har de fasiten klar. Påbud om redningsvest, lavere promillegrenser, fartsgrenser, synlig politi var løsningene. Toppen eller heller bunnen, nådde Elisabeth Aspaker og Bård Hoksrud på TV2-nyhetene i går.
 
Da ville de detaljstyre politiet. Spesielt når det gjaldt politiets båtbruk.


Opposisjonen reagerer kraftig på den dårlige sikkerheten på sjøen.
– Dette er en klassisk ansvarsfraskrivelse fra Storberget. Han er selv ansvarlig for at politiet har de nødvendige ressursene til å drive et skikkelig politiarbeid, sier Elisabeth Aspaker fra Høyre til TV 2 Nyhetene.
– Han må sørge for å bevilge penger, og samtidig gi en klar beskjed til politimestrene om å prioritere dette, sier Bård Hoksrud (Frp)

Det var ekstremt pinlig. Mens noen var opptatt av å lete og de pårørende var i tung sorg, løp disse to så fort som mulig til nærmeste mikrofon. Populisme er nesten et for svakt uttrykk. Ulykkene skjedde om natten og det er helt illusorisk å tro at politiets båter kan være så mye tilstede at de kunne forhindret disse ulykkene. Det er også verdt å merke seg at en av de involverte fikk bot for å kjøre for fort i forrige uke. Politiet var tilstede.

Hvor troverdig FrP er i sitt rop om mer politi til sjøs for å forebygge ulykker, kan man jo lure på. Det skjer flere ulykker i trafikken, men der syntes Siv Jensen at UP skulle slutte å plage bilistene med kontrollene sine.

– Vi skal frigjøre UPs personell, så kan de slutte å stå med fartsmålerne sine, og heller bekjempe de rumenske kriminelle bander som reiser fra by til by og raner folk, sier Jensen.
Men på sjøen fungerer det visst?

I stedet for all verdens forbud og påbud til sjøs, synes jeg heller vi skal vurdere et forbud mot at politikere utnytter andres ulykke til egen vinning. At de minst venter med alle sine inn- og utspill til man har funnet årsak til ulykkene. Da kan man i ro og mak diskutere forslag til tiltak.

Kanskje ordet "finfølelse" er utgått på dato? Det Aspaker og Hoksrud utviste i går, er ikke i nærheten av det. Om ikke i respekt for sine velgere, så kanskje i respekt for de pårørende. Men Aspaker og Hoksrud er ikke de eneste skyldige. I går var det de, men dette skjer i de fleste partier.

Dessverre er det nok snart en ny ulykke som kan utnyttes. Det er jo valgår.

Denne posten har en viss sammenheng med denne: "Personlig ansvar"

14 kommentarer:

undreverset sa...

Advarsel, dette er en upassende kommentar, men:

1500 kroner i bot! Ja, det tenker jeg svei. *sa hun lakonisk*

Anne Karin Dale sa...

TV2- nyhetene har vel mulighet til å velge hvem de vil intervjue?? Eller er det slik at de bare er #Mikrofonstativ ?

Knut Johannessen sa...

@Undreverset. Ser den, men de målte ikke farten, bare konstaterte at siden båten lå i plan hadde den større hastighet enn 5 knop. Derfor det relativt lave beløpet.

Knut Johannessen sa...

@Anne Karin Dale. Litt usikker på om jeg oppfatter deg riktig, men jeg kritiserte ikke TV2 for å ha vært "mikrofonstativ" for Aspaker og Hoksrud. Helt naturlig at de sendte intervjuet, selv om jeg synes de kunne stilt noen kritiske spm. At en så konkret og sterk kritikk er godt stoff for TV2, forstår jeg. Derfor er det politikerne jeg kritiserer.

Kristine sa...

Veldig godt skrevet. Jeg har nå lagt inn saken som helgens anbefaling på Lesernes VG (som jeg styrer ved siden av skrivejobben min i sommer).

Anonym sa...

Hvem er det som slår politisk mynt på ulykker ved å bruke dem som angrep på Høyre/Frp ?

Anonym sa...

Er jo helt enig. Dødsulykkene på sjøen har blitt den nye politiske 'greia' som media ukritisk slår opp. Enda man ikke vet hvorfor ulykkene skjer eller årsakene så har politikere og de med økonomiske interesser, løsninger. Og løsningene er så enkelt som å lage nye lover og regler. Hva er så forskjellig i år i forhold til i fjor eller i forfjor eller for 10 årsiden. Er det "RIB-båt"... som ikke er annet enn en rar båt med stor motor.
Politiker er som politiker er, stemmesøkere og sankere for egen nytte.

Anonym sa...

Er jo helt enig. Dødsulykkene på sjøen har blitt den nye politiske 'greia' som media ukritisk slår opp. Enda man ikke vet hvorfor ulykkene skjer eller årsakene så har politikere og de med økonomiske interesser, løsninger. Og løsningene er så enkelt som å lage nye lover og regler. Hva er så forskjellig i år i forhold til i fjor eller i forfjor eller for 10 årsiden. Er det "RIB-båt"... som ikke er annet enn en rar båt med stor motor.
Politiker er som politiker er, stemmesøkere og sankere for egen nytte.

Anonym sa...

Forsåvidt litt vanskelig å legge inn kommentar på disse.
Men når jeg har funnet det ut.
Synes at alle skal ta lappen på sjøen, er jo som å kjøre bil, kræsjer du inn i noen kan du dø.
Er som bilveier på sjøen også. Tror ikek fartsgrenser har noe for seg, men at alle har noe kunnskap om styre båt, regler og skikkethet, er absolutt av det beste.
Et obligatorisk båtførerkurs med prøve skriftelig. Et absolutt minimum.

Anonym sa...

De som virkelig slår politisk mynt på dødsulykker er jo de som vil ha firefelts motorvei ut til den ytterste nøgne ø bare fordi det av og til skjer dødsulykker på små tofeltsveier.

Anonym sa...

Dette er jo ingenting i forhold til alle sutrere som bruker drepte i trafikken som grunn til å ville ha seg raskere veier. Folk maser om sikkerhet, men det er tydeligvis ingen som skal gjøre noe selv.

Kjartan Andersen sa...

Når det er færre politibåter i strekningen Trondhjem-Kristiansand enn det er i Oslofjorden så er det åpenbart at det kan ha noe for seg å påpeke ett av de viktigste argumenter for opprettholdelse av loven på sjøen. Hva er vitsen med forbud og regler når det ikke kan håndheves? Slik det er i dag blir dette overhode ikke respektert. Det ser jeg hver eneste dag på havet.
Man kan aldri forhindre at noen tar sitt eget liv på havet (jeg kaller det det når man kjører utenfor eget evnenivå og uten sikringsmidler). Det man kan oppnå med en troverdig tilstedeværelse er å minske risikoen i tidsrommet når flest folk er ute i båt/bader i det kystnære farvannet.
Videre synes jeg det er underlig å kritisere politikere for å ta opp dagsaktuelle ting. Det er nå når det er ferskt at man faktisk kan få gjennomført ting. Det ser man bare på det enormt, og gledelige, økte salg av redningsmidler. Dette hadde ikke skjedd om man i respekt for pårørende ventet i en måned.
En annen ting du fundamentalt har misforstått er årsaken til dødsfallen i Oslofjorden. Det man ikke kjenner til i detalj er hvordan de havnet i vannet. Men det man vet er at de ikke hadde flytevester. Man vet også at høy fart har vært medvirkende årsak (man faller ikke ut av båter som går i 5 knop.) Alt dette gjør at det overhode ikke er problematisk at man kan gå i front for en kampanje for redningsvest og holdning til sikkerhet på havet.
Jeg er helt sikker på at de pårørende vil være hjertens enige i at dersom fokus kan redde bare ett menneske og deres pårørende for den smerte og det savn de sitter med i dag, så er det helt på sin plass å ta det allerede nå.

Synes også det er underlig at du mener alt politikere gjør er for egen vinning. Vi kan gjerne være uenige ideologisk, men å sette spørsmålstegn ved politikeres motiv i disse sakene synes jeg er ganske grovt.

All erfaring i holdningsskapende arbeid er at "ro og mak" diskusjoner har betydelig mindre sjanse for tiltak enn når man faktisk sitter i en situasjon hvor konsekvensene av manglende tiltak er så tydelig.

Vi bør bli betydelig mer modig i å ta ting opp når de er ubehagelige enn å vente til det kan surres bort i en intern prosess i en komite.

Anonym sa...

Blogger mener visst at det er å slå "politisk mynt" når Hoksrud ønsker å tilføre politiet mer penger og ressurser slik at det er mulig å overvåke trafikken på sjøen også. At det trengs, vet alle som har vært ute med båten en sommerdag/kveld og sett alle som raser rundt med altfor stor hastighet. At FrP ønsker å omorganisere UP betyr vel ikke at de ikke vil overvåke trafikken, det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig, selv om det er umulig for de fleste sosialister. Å ha store kontroller for å avdekke om folk snakker i mobiltelefonen eller glemt igjen førerkortet hjemme, er rett og slett latterlig bruk av politiet. Sivile biler får tatt de verste råkjørerne, og luket bort de mest aggressive førerne. Å ha kontroller hvor de aller fleste kjører litt over grensa og bøtelegges er bortkastet tid, kun noen få tas i høy hastighet. Det er ikke de som kjører 10 km over grensa som er de farlige førerne, men det er de som tas.

ukorrigert sa...

Nå bommer du stygt, på flere plan.

Selv om vi ikke vet alle detaljene i denne konkrete ulykken, så vet vi en del, slik som at redningsvest ikke var i bruk.

Og selv om politiet ikke patruljerer i mørket, så er formålet med slike tiltak å redusere antall ulykker. Ikke alle ulykker skjer på tidspunkt der politiet ikke patruljerer.

Dessuten handler slike tiltak også om å spre holdninger. Kan man påvirke til mer forsiktig holdning på dagtid, når politiet patruljerer, så er det sannsynlig at i hvertfall noen vil ta med seg endrede holdninger også inn i natten.

Om like etter en slik utelukkende er et passende tidspunkt for slike beskjeder kan diskuteres. Men det er nå en gang slik mediene fungerer, det er på sike tidspunkt man blir spurt om dette.