Det er Ingrid Espelid Hovigs skyld. Hun gav jukset et ansikt. Hun sjarmerte kjøkkenforkle på en hel nasjon og bidro til at det å jukse ble noe positivt.
Når 82 BI-studenter, kremen av norsk ungdom, nå er tatt i juks, så er det noe de har lært av Ingrid. I følge studentene er det bare de "dummeste" som er tatt. De aller fleste jukser om man skal tro intervjuene med de reflekterte kommende næringslivsledere.
Jeg er selv gammel BI-student, så det gjør vondt å se dagens studenter fare over begreper som etikk og regelverk med en holdning om at det er ikke så farlig. Eller at det er reglene det er noe galt med. Ikke deres egne handlinger.
Det er disse studentene som om få år skal utvikle norsk næringsliv. Deres nonsjalante holdning til rett og galt lover ikke godt. Er etikk et fag som er nedprioritert fra dagens næringslivsundervisning? Mye tyder på det. Ikke minst fordi næringslivsledere ikke er spesielt opptatt av etikk. Det blir liksom aldri tid til det. Derfor er jukset på BI bare et speilbilde av den virkelighet studenten skal inn i.
Jørn Bue Olsen tok sin doktorgrad på etikk i telekombransjen. "Om doble normer i næringslivet - etikken i tidsklemma". Der fant han tildels sjokkerende holdninger som f. eks. " I business er alt tillatt". Etikk var noe man skulle ta fatt i bare man fikk gjort alle de andre viktige sakene.
For mange er det viktig å ikke bli tatt med buksene nede. Ikke å gjøre de riktige tingene. Går det galt, er det bare å ringe Geelmuyden og Krise.
Derfor er ikke etikk et viktig fag ved våre høyskoler og universitet. Derfor er jeg heller ikke sjokkert over at så mange ved BI jukser. Bare trist. Trist som faen.
5 kommentarer:
Nå vet jeg ikke helt hva jukset har bestått i, men gjennom avisene har jeg fått inntrykk av at studentene har samarbeidet om oppgaver de skulle løse hjemme. Om det er alt vil jeg si at det er BI som ikke følger med i timen. Man skulle tro at evne til samarbeid om oppgaver er en positiv ting å ta med seg til fremtidig yrkesliv. På NTNU er hjemmeeksamen en vanlig form, og det er da vanlig å gi studentene lov til å bruke alle tilgjengelige ressurser. Og gruppeeksamen er slett ikke uvanlig. Vurderingen er selvfølgelig tilsvarende streng, det stilles større krav til resonnement og selvstendig tenkning enn til presentasjon av fakta.
Juks er juks, så dersom studentene har brutt eksamensreglementet bør de ta konsekvensene av det. Men kanskje burde BI ta en titt på reglene og se hvor hensiktsmessige de er?
Jeg tror ikke BI er noe spesielt bakstreversk i forhold til eksamensformer. Gruppeeksamen foregår der også. I dette tilfellet var det jukset på en hjemme-eksamen der man hadde tilgang til alle hjelpemidler, men ikke til å samarbeide.
Man kan ha synspunkter på formen, men det er vel også et poeng i å få avdekket den enkeltes innsikt i fagområdet,som selvstendig individ og ikke som gruppe.
Men poenget mitt er det samme som du avslutter med. Det er juks når man bryter eksamensreglene.
Det er godt at du er tilbake, har savna de gode samfunnsdebatterende innleggene dine.
Når det gjelder juksing, etikk og moral, så tror jeg vi i dag sliter med problemer av en kombinasjon av ting.
Svak oppdragelse, med foreldre som er forsiktige og redde for irettesettelse. Videre som du nevner, det blir nedprioritert i undervisning og på arbeidsplasser. I tillegg får man inntrykk av at det i stadig flere miljøer eksisterer en gjengs oppfatning av at juks kun er galt dersom det blir oppdaget...
(...men nei, dette betyr ikke at jeg er enig med Frp og Carl I. Hagens når de roper på mer oppdragelse, folkeskikk og politi...)
Carl Christian: Takk for kommentaren. Jeg skal forsøke med noe hyppigere oppdateringer fremover.
Jeg tror du har nevnt noen av de viktigste årsakene. Vi som foreldre har et stort ansvar i å lære våre håpefulle forskjellen på rett og galt.
Så lenge det er enkelt å jukse vil dessverre folk ty til snarveier. Det er dessverre slik at det er slike masseavsløringer som dette, som kan fungere som skremsel og føre til at folk slutter med juks, ikke på grunn av normer, men på grunn av en rasjonell overveielse av sjansen for å bli tatt kontra arbeidet for å få en god karakter.
For jeg tror ikke slik juks som dette, er "feil" fra studentenes side, grunnet klønete veiledning fra ansatte, men derimot bevisst forsøk på å ta den enkleste veien gjennom studiene.
Så derfor er nok den eneste muligheten gammeldagse eksamener med penn og papir. Eller en grundig sammenlignende kvantitativ analyse av resultatene av hjemmeeksamener. Men som det kommer fram i denne artikkelen blir A-oppgaver solgt for 1500 kroner. Er disse skrevet av eksterne (i den forstand at de ikke selv tar emnet det semesteret), så vil det være umulig å ta studentene som benytter seg av denne metoden for juks.
Gjør eksamen til noe som det ikke går an å snike seg unna. Det er dessverre eneste mulighet.
Legg inn en kommentar