torsdag, mars 04, 2010

Samråd med Jens

Blogging kan føre til så mangt. Som til et møte med landets statsminister. Siden det ikke er dagligdags for meg, så man skvetter en smule når det plutselig dukker opp en mail med tittel: "Møte med statsministeren?" Og der meldingen er at man skal ringe en av hans medarbeidere så fort som mulig. Det tar noen timer før det oppnås kontakt og man tenker på så mangt.

Siden jeg ikke har fremstått som spesielt vennlig innstilt til den rødgrønne regjeringen, regnet jeg ikke med at at Jens hadde sparket Giske og ville tilby meg jobben som næringsminister. Nei da, men han ville ha råd av meg. Og 4 andre bloggere.

I det 45 min. lange møtet som er planlagt er det satt av 5 min til hver av oss der vi skal fortelle om bloggen, engasjementet og erfaringer som blogger. Og ikke minst hvilke saker vi erfarer skaper engasjement hos andre. I tillegg er vi oppfordret til å si noe om temaene under samarbeid for arbeid. Vår vurdering av hva folk er opptatt av. Og generelt vil statsministeren gjerne ha råd om hvordan staten kan bli mer aktiv i nettkommunikasjonen.

Så dersom noen av mine faste lesere har gode innspill som jeg kan ta med meg, er jeg takknemlig for det. 

10 kommentarer:

carl christian sa...

Først av alt: Veldig gøy å høre, og fult fortjent. Fem veldig gode representanter for den bloggende befolkning har han også funnet.

Svarene på disse spørsmålene vet du jo veldig godt selv. Men klapper deg gjerne på skulderen med noen av mine betraktninger.

Hva er folk opptatt av?: Ærlige meninger. Ekte mennesker med egne vinklinger. Utveksling av meninger, på tvers av politiske ståsteder.

Men ikke minst også ærlige spørsmål, og genuin vilje til å lytte og lære av andre. Gode politikere (i alle partier) gjør jo dette hele tiden. Men det er ikke alltid like lett å se akkurat det gjennom det som kommer gjennom i mediene til vanlig. Mesteparten av debatten vi ser i mediene og fra rikspolitikere i dag er "forhandlingsdebatt" der man skal vinne mest mulig av sitt partis syn. "Meningene" er produkter av interne forhandlinger og partiprogrammer/regjeringserklæringer.

Bloggingen endrer litt på dette. Det er mer debatt for å få innsikt og utvikle kunnskap og meninger. Jeg tror dette elementet er det som mange av oss savner.

Mitt inntrykk er at man gjennom blogging, og den formen for debattdeltagelse som dyrkes her, så blir vi flinkere til å se ting fra flere sider. Vi blir kanskje bittelitt flinkere til å skifte mening og lytte til litt flere enn våre egne når man blogger. Så er også tilfellet for flertallet av bloggende politikere (som ikke sluttet valgdagen).

Så det er jo ikke akkurat noen bestemte saker som engasjerer, men måten man formidler de på.

Men å håpe at politikken mellom regjering og oposisjon skal utvikle seg i denne retningen er nok rimelig utopisk, og dette er jo også et glansbilde av det politiske bloggmiljøet jeg beskriver. Men vi får ta utganspunkt i det beste av det beste, og få frem det.

...og siden du først er der: Kan du ikke ta å be ham ta det datalagringsdirektivet og sende det ut i det store arkivet en gang for alle!
:D
Lykke til! og ha en knall dag!

Eirik Løkke sa...

Lykke til Vox! Støtter meg på Carl Christian sine anbefalinger. I tillegg tror jeg Statsminiseren og Statsministerens kontor ville ha mye å tjene på å lære litt av Obama (i mangel på bedre sammenligning), men hva med å kommunisere direkte med folket, gjennom video/podcast, og på sammemåte be om innspill tilbake. Youtubemøte f.eks. Tror det er store muligheter for direkte kommunikasjon.

Igjen lykke til!

Knut Johannessen sa...

Carl Christian og Eirik: Takk for gode innspill. Og ja, siden jeg skal presentere bloggen, så kommer jeg nok til å nevne DLD i en eller flere bisetninger.

Knut sa...

Gratulerer så mye!
Carl Christian oppsummerte mye ganske så bra, men kanskje du kunne foreslå at de (han og resten av det rikspolitiske miljøet) kunne starte med å dyrke selve debatten i større grad. Da mener jeg naturligvis ikke å utvikle slagord og tomme fraser men å lære seg å bruke faglige argumenter. Dette er forøvrig god medisin mot populisme, de fleste slutter med a score ”billige poenger” når de må begrunne sitt syn på en skikkelig måte.
Klarhet er et annet stikkord. Svarene han ga i gårsdagens spørretime var et skoleeksempel på hvordan det ikke må gjøres. Han klarer bedre, det er jeg helt overbevist om.
Også datalagringsdirektivet da...

Lykke til, håper du får et fint møte!

Knut Johannessen sa...

@Knut Takk for gode tips. Jeg tar det med, så får vi se hvor mye vi klarer å få med. Alle 5 bloggerne som skal være med, forsøker å møtes i forkant, slik at vi kan samkjøre oss med spm etc.

Anonym sa...

Og generelt vil statsministeren gjerne ha råd om hvordan staten kan bli mer aktiv i nettkommunikasjonen.

Du kan jo foreslå Sermo Consulting og Colt Kommunikasjon! ;)

Ellers kunne det jo vært interessant å høre om Jens Stoltenberg er skuffet over at det politiske utspillet til forbrukerombud Bjørn Erik Thon om vær-varsom plakat for bloggere ikke fikk bloggsfæren til å ta bølgen.

ThorEgil sa...

Gratulerer og lykke til. Håper det blir nyttig også for deg.

are salomonsen sa...

noen her som visste at liberal er forkortelse for lettlurt sosialist?

Anonym sa...

Artig, men billig resonnement. Jeg er forsåvidt usikker angående forbud selv, men ser stor forskjell på hijab og burka/niquab. Jeg har ingen problemer med at folk går med hijab, men ser en rekke utfordringer når mennesker er tildekket slik at de ikke kan identifiseres. Noe så enkelt som legitimering i banken, eksamenssituasjoner, alle former for lovbrudd, jobb etc. Forbud er sjelden bra, men skal det være lov å dekke seg til slik at man ikke kan identifiseres? Uansett om det er et religiøst plagg eller en finlandshette f.eks?

Jens Stoltenberg sa...

Hei Knut og takk for et inspirerende og lærerikt møte forrige uke. Som politiker møter jeg ofte engasjerte mennesker, men det som var nytt for meg i dag var å treffe fem engasjerte mennesker som samtidig er profesjonelle brukere av sosiale medier i et møte der tema er bruk av nett og sosiale medier. Invitasjonen var en del Samarbeid for arbeid som handler om å få folk i arbeid, om hvordan man kan sikre en høy arbeidsstyrke og god bruk av arbeidskraften.
Men samarbeid for arbeid handler også om dialog. Vi har invitert alle til å være med i dialogen om sykefravær, om hvordan vi skal forhindre frafall i videregående opplæring, om gründere og næringsutvikling og om at vi må sørge for en bærekraftig økonomi også i årene framover. Nettsted www.samarbeidforarbeid.no er knyttet til prosjektet og har som formål å spre kunnskap og legge til rette for debatt. I tillegg til redaksjonelt innhold hentes det frem innhold fra blogger og nettsamfunn. Men fordi vi har invitert til debatt, og det på mange måter er noe nytt for staten, så vil vi gjerne ha innspill også på selve dialogen. Det fikk jeg i dag!

Jeg lærte mye, men jeg vet at jeg fortsatt kan og bør lære mye mer og jeg ble utfordret på mange ting jeg ikke kan så mye om. En av de viktige tingene som kom ut av møtet vårt var blant annet det du tok opp om at vi må bli flinkere til å synliggjøre og ta tak i de gode innspillene vi får og vise at vi på alvor følger det opp. Det skal vi gjøre!

Takk for et godt møte. Vi skal følge med og delta i debatten framover.