tirsdag, oktober 16, 2007

Ta til vettet

Politikere bekymres over den lave valgdeltagelsen ved fylkes- og kommunevalg. Og funderer på tiltak som kan øke deltagelsen. Krangelen om posisjoner som utspiller seg i Oslo er ikke en vinner i så måte. Dersom det borgerlige flertallet ikke klarer å enes før konstitueringen i morgen er det en fallitt for valgdeltagelsen.

Jeg tror den jevne velger har liten sans for spill for spillets skyld. Og at posisjoner er viktigere enn politikk. Jeg skal ikke fordele skyld, men de som stemte på et borgerlig flertall har krav på større respekt enn det de får nå. Ta til vettet før det er for sent. Det er bare 2 år til neste valg.

3 kommentarer:

VamPus sa...

Problemet med sånne situasjoner, er at folk forventer at de fornuftige er de som skal ta ansvar - hvilket betyr å bøye av for urimelige krav for å få en løsning. Det blir som en barnehagetante som må forhandle med en drittunge som insisterer på å slå to andre barn - og i stedet for å slutte å slå får han bare lov å slå en. En løsning, ja, men ikke en god løsning. Da er det bedre at tanta står på sitt til drittungen bøyer av. Uten at jeg dermed sagt sammenligner noen i byrådsforhandlingene i Oslo som tante, drittunger og bare unger, altså. Tror jeg, da :-)

Knut Johannessen sa...

Vampus: Jeg kjenner situasjonen igjen og min oppfordring gikk forsåvidt til drittungen(e). Jeg synes forøvrig sammenligningen er god.

Nemo sa...

"Kaos" etter valg på grunn av krangling hjelper nok ikke på...

Det jeg imidlertid så meg mest lei på i hjemkommunen var uviljen til å ta opp viktige spørsmåk - og å åpent erklære at disse skulle en ta stilling til ETTER valget!

Slikt er selvsagt et demokratisk problem.

Krangel om posisjoner er likeledes selvsagt også et demokratisk problem.