søndag, mars 30, 2008

Jeg er harry og stolt av det

Trendforskere er ofte ufrivillig morsomme. I sin krampaktige jakt på å være kuuule og trendy må de stadig finne på noe dumt å si. Gunn-Helen Øye er en av disse. I Aftenposten (ikke på nett, dessverre) sier dama:

"Jeg synes faktisk det er litt harry å fylle en stue med metervis av bøker."


Jeg må egentlig smile litt av denne representanten for "forfengelighetens marked". Problemet til trendforskere er som regel at de møter seg selv i sine spesialdesignede dører. Så også Øye. For hva bringer ikke et sølle Google-søk om dama:

Følgende sa Øye til Aftenposten 21. juni 2007:

- Bokhyller er det hotteste av det hotte! Tenk på IKEAs Billy-hyller, slike som du ser tvers gjennom.

Dette sier trendforsker Gunn-Helen Øye fra Prognosesenteret, som følger møbeltrendene tett og blant annet har vært på på vårens møbelmesse i Milano.

- Og de kan gjerne stå midt i rommet og være av plastikk, fortsetter hun.


Men de må ikke inneholde bøker. Tydeligvis.

For 4 års siden var det viktig for Øye å late som hun ikke bare var trendy, men også lesende. For hvordan så det ut hjemme hos henne da:

"- Hjemmet er avslørende, og viser hvem vi er, mener sosialantropolog og trendanalytiker Gunn-Helen Øye. Selv har familien Øye nylig flyttet fra en dobbelt så stor enebolig til et nytt "townhouse" i Marienlyst Park i Oslo. Og hva mener hun denne boligen sier om dem som bor der? - De vil ha lys og luft, er opptatt av dansk og italiensk design, har en interiørsmak på grensen mellom det moderne og det innovative, de leser mye - også fagbøker, har mange kokebøker og er trolig glad i mat. Treningsbager i gangen tyder på at de trener mye."

Takk for tipset, nå er gangen fyllt opp med Nike-bager i håp om at noen vil tro at jeg trener.

Men Øye boltrer seg gjerne mer i avisspaltene fortrinnvis for å markedsføre seg selv som en mellomting mellom moderne og innovativ.

"- Jo lenger opp du befinner deg på listen, jo mindre toleranse har du sannsynligvis for rot, sier Øye, som selv plasserer seg et sted midt i mellom det innovative og minimalistiske. Og rot er det lite av i den flunkende nye leiligheten på Marienlyst.- Men en arena skiller seg ut, sier trendanalytikeren og skuer mot bokhyllene.- Her tåler selv minimalistene et visst rot. Bokhyller skal se ut som de brukes, og at bøkene blir lest, sier Øye."
Hva er galt med å være bare dum?

Og i tillegg må jeg sannsynligvis flytte. For hva sier ikke oraklet om hvor vi tenkende mennesker bør bo:

- Grünerløkka har "satt seg" som en ung, urban og singel bydel.

Derfor er det morsomt å se hvilke mennesker som tiltrekkes av steder som Torshov.

- Og hvem er det?
- Mennesker med en ideologi. Tenkende mennesker, som leser bøker. De søker seg til et autentisk arbeiderklassemiljø, som ikke er tilgriset av hipfaktor. Grünerløkka har et sus av atmosfæren bohemene omga seg med. Det er stedet for de som liker å feste og ha det gøy. Partypeople. Selv om bydelene ikke ligger langt fra hverandre, har de ulikt strøksuttrykk. De signaliserer ulike kulturer."
Og nå er folket på Torshov ikke bare tenkende, de er i tillegg harry. Velbekomme.

Jeg innrømmer alt. Jeg kommer gjerne ut av bokhylla. Eller rettere sagt hyllene. For jeg har nesten bokhyller over alt. Med bøker i. I stua, i bloggerhula, i entrèen, på do. For å nevne noen utvalgte steder. Altså en superharry!!

Jeg tror jeg avslutter med Cicero: A room without books is like a body without soul. (or a trendscientist without brain)


Oppdatert: Dementi fra cand. polit Gunn-Helen Øye


Rett skal være rett, og denne blogger legger vekt på å være faktaorientert. Selv når jeg er slem.
Derfor bringer jeg in extensio dette svaret fra Gunn-Helen Øye i dagens Aftenposten:

"Bokhyller er ikke harry

For å si det i klartekst. Bokhyller er ikke harry - ei heller i furu!

Jeg ble intervjuet i forbindelse med en artikkel i Aftenposten om pocketbøkenes plass i dagens moderne samfunn. Satt på buss på vei ned til Napoli i Italia. Forklaringen min ble nok for lang og kronglete - og for akademisk. Det jeg prøvde å si var: Å kjøpe bøker metervis ved hjelp av en interiørkonsulent for å fylle opp bokhyllen i stuen din - i et forsøk på klasseklatring, kan oppfattes som ikke helt "stuerent". Jeg brukte ordet harry: -i mangel av et mer passende akademisk ord.

Og hos meg selv; bokhyllen min fylles opp kontinuerlig med bøker - og den står i stuen.

Gunn-Helen Øye
Cand. polit."

Puh! Det var nære på.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Det viktigste er vel å være seg selv og være stolt av det

Knut Johannessen sa...

Trond: Det er ikke noe dårlig alternativ.

Anathema sa...

Jeg er også uendelig harry, for meg utvider med nye bokhyller hele tiden. Det å bli kalt harry av Øye må vel være en hedersbetegnelse?

æ sa...

"Et hjem uten bøker er som et hus uten vinduer" (Horace Mann) siden jeg lever etter dette har jeg veldig mange vinduer (les: harryhyller)

Anonym sa...

Etter disse noe spesielle kriteriene, er jeg også ekstremt harry ^^

Dette må forresten være det dummeste jeg har lest på leeenge..det var liksom så...harry sagt av henne.

Anonym sa...

Dette minner om konsulenten som foreslo sentralisering det ene året, og desentralisering det neste. I år blir det sikkert sentralisering igjen.

Anonym sa...

Etter at jeg oppdaget disse har jeg begynt å bruke bøker som veggdekorasjon. Gjør seg faktisk veldig bra, + det blir mer plass i bokhyllene. Føler meg ikke veldig harry, men jeg skal heller ikke påstå at jeg er i forkant av en ny og spennende trend.

Anonym sa...

Hva skal man vel med stue uten bokhyller?

Det er noe med måten slike trendanalytikere snakker på som fascinerer meg. Det virker nærmest som de har gjort overflatiskhet til et livssyn.

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the TV de Plasma, I hope you enjoy. The address is http://tv-de-plasma.blogspot.com. A hug.

Anonym sa...

Og jeg som trodde at wikipedia hadde en streng politikk på at irrelevante temaer og personer ikke ble oppført...

Anonym sa...

Hehe, bra analyse av dumme trendforskere :-D Takk for en god latter.

Jeg er en av dem som leser _mye_ og har store planer for tiden om innredning med nye bokhyller. Foreløpig ligger bøker innkjøpt i 2007-2008 i et skap, og det synes jeg er fryktelig trist. (Pluss så på 20 banankasser med bøker i boden...)

Samma hva trendforskeren sier, å ha mange bøker har ikke noe med å være trendy/utrendy å gjøre.

Knut Johannessen sa...

anathema: Ja, det er en hedersbetegnelse

annelene: vindu er viktig. Det gir lys til tilværelsen.

tankekorset: Ja, det kommer i det minste langt opp på listen.

iskwew: Same shit, new wrapping. Noe må du jo gjøre for å kunne forsvare sine latterlige lave honorar.

Bjørn: Kjempeidè. Prøveeks. er bestilt.

Abre: Ganske treffende beskrivelse.

Bernt: Ikke streng nok, tydeligvis

cat: Bøker trives ikke i skap. Få dem ut.

Anonym sa...

Fikk meg en god latter før jeg kryper til køys. Jeg er vissnok både harry - og rotete!

For mine bøker ligger til og med i stabler, - av mangel på hylleplass, og fyller opp f.eks ved fotenden av senga slik at det alltid er kort vei til god litteratur. Blir ikke mye minimalisme av sånt! Trendy er det vissnok heller ikke. Sov godt!

Knut Johannessen sa...

Ordfront: Hyggelig at jeg (eller rettere sagt, Øye,) har bidratt til forlenget liv.

Mitt nattbord bugner også av bøker. Det er stadig noe som må leses. Men tid er mangelvare, så det blir noen halvferdige prosjekter innimellom.