Rederiforbundet har presset på for til en stilling som næringsråd ved ansvar for maritime saker, ved ambassaden i Washington. Og det gikk næringsminister Giske med på. Dersom Norges Rederiforbund delte regninga. Snakk om handlekraft!
Og det er noe kjent når ekspedisjonssjef Skar gir begrunnelsen:
Ekspedisjonssjef Ida Skard i Næringsdepartementet opplyser at departementet og Rederiforbundet «har snakket sammen og funnet ut at det er i felles interesse å opprette en slik stilling. Vi får en felles lyttepost som er i alles interesse».
Rederiforbundet (ved 3 av dets medlemmer) og Staten har "felles interesser" i en annen sak om dagen. Partene slåss om rederne skal betale tilbake 21 milliarder som de har fått i skatteutsettelse. Høyesterett behandler saken nå.
Selv for en privatiseringsvennlig sjel som undertegnede blir dette i overkant. Er det nå fritt frem for å få sin privatfinansierte diplomat? Hvilke næringsinteresser er ikke interessert i det? Hvem skal man si nei til?
Kanskje Nei til EU vil ha en næringsråd i Brussel? De og Giske har kanskje "felles interesser". Noe sier meg at denne beslutningen ikke blir stående. Men først må noen "snakke sammen".
Oppdatert 2. februar kl. 1740:
Siden denne posten var skrevet tidligere i dag og først publisert nå, fikk jeg ikke med meg at man allerede "har snakket sammen" Dette er pressemeldingen fra utenriksdept.
2 kommentarer:
ikke noe nytt at norge privatiserer for og slippe statlige kostnader, med unntak av mange monopole fanesaker som står i bibelen. man kan dele regningen med staten, men ikke inntekten.
Jeg er uten videre helt enig.
Legg inn en kommentar