tirsdag, juni 03, 2008

PST får Torstein Dahle til å se rødt

Jeg ble overvåket. Det er Torstein Dahles bastante konklusjon ett år i ettertid. Og tillegger NATOs ministermøte en sentral rolle i dramaet om hvorfor drosjesentralen i Bergen var i villrede om hvor Dahle befant seg.

Drosjene i Bergen er knyttet til et bestillingssystem der en mekanisk stemme gir beskjed om hvor du ringer fra og hvor drosjen dermed sendes til. Stemmen ga beskjed om at «du ringer fra Bergen ingeniørhøyskole», hvor jeg jobber, mens jeg vitterlig befant meg hjemme i Torborg Nedraasgate, forteller Dahle.


Foranledningen var at han skulle bestille en taxi til Flesland Lufthavn.

Jeg har opplevd det samme som Dahle, men har funnet en mer jordnær forklaring. Siden min arbeidsgiver står oppført som "eier" av mobiltelefonen, så er det adressen som er registrert. Kanskje er forklaringen så enkel også i røde Torsteins tilfelle?. I motsatt fall så er jeg enig med Vampus i at overvåkningen er dårligere enn fryktet.

Men det som er vel så betenkelig, er at fordi Torstein Dahle følte en så overhendig trang til å demonstrere mot NATOs utenriksministermøte i fjor, så måtte han svi av 75 kg CO2 på en flytur til hovedstaden. Dobbelt så mye om turen tilbake også gikk med fly. Du er vel klar over at du kunne tatt toget 27 ganger for samme "kvoten".

Først drosje til Flesland og så fly derfra. Et tu Brutus? Selv jeg som ikke hyller det sosialistiske paradiset til hr. Dahle, benytter meg ofte av den utmerkede Flybussen når jeg befinner meg i Bergen. Sammen med allmuen.

Takk til en tipser som ønsker å være anonym.

Ingen kommentarer: