torsdag, juni 19, 2008

Statsrådspekulasjoner

Det er alltid like morsomt for en med stor interesse for politikk, å gjette på statsrådsutnevninger. Denne gang er intet unntak. Jeg tror valget i hovedsak står mellom to: Marit Arnstad eller Ola Borten Moe.

Marit Arnstad har erfaringen og nyter stor tillit i partiet, men det er mulig hun ikke vil flytte tilbake til Oslo. Med tvillingsøsteren ute av Enova er det ingen familiære hindringer i veien.

Ola Borten Moe er en coming star i Senterpartiet og leder i dag den prestisjetunge næringskomitèen og har taklet de oppgavene han har fått, på en god måte. Han er 32 år, 2 år yngre enn Jens Stoltenberg var da han ble Nærings og energiminister.

Eller kanskje blir det en omrokkering først, der Liv Signe Navarsete overtar Olje og Energi og f. eks. Ola B. Moe samferdsel. Spennende blir det lell.

Spekulasjoner er alltid morsomt med store muligheter for feil.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har absolutt mest tro på Moe, og jeg støtter dine teorier om at det kan komme en omrokkering med Navarsete.

Moe er ung, som du selv påpeker, men det ser jeg ikke som en hindring. Heller som en grunn til å ”drille” han litt før han eventuelt overtar som leder i Sp.

Anonym sa...

Jeg holder en knapp på Marit Arnstad, om hun vil. De trenger noen med hennes erfaring. Men hun er vel blitt spurt før, og vil ikke.

Knut Johannessen sa...

Det som forkludrer bildet er det maktspillet som nå foregår i SP. Kremlologi for norske forhold. Derfor blir det nok enten Navarsete eller Brekk som blir OEM i morgen. Jeg holder en knapp på Navarsete.

Ellers er jeg enig med deg Iskwew at Marit Arnstad hadde vært den beste kandidaten, men hun vil nok ikke flytte.

Ellers kommer Jens til å bytte om på sine egne. Sylvi Brustad får ikke lov til å rote mer med helsa vår og bytter med Pølse-Hansen. Det gjelder å toppe laget før valgkampen setter inn.

Anonym sa...

Du mener vel... Frukt-Hansen, vel?

:o)

Knut Johannessen sa...

Iskwew, nå må vi ikke være slemme. I så fall går jeg for pære.

Brustad er forøvrig et godt eksempel på Parkinsons lov. Det er jo hyggelig for oss næringsdrivende å se hvor stor vekt Jens legger på Næringsdept.

Anonym sa...

Så feil kan man ta...

Knut Johannessen sa...

Anonym:

"Hvis vi selv var uten feil, ville vi ikke på langt nær hatt så stor fornøyelse av å legge merke til andres" Sitat: François de La Rochefoucauld.

Anonym sa...

Hehe, du har et sitat for enhver anledning.
Så til saken: Det har lenge vært SPs våte drøm å få Marit Arnstad tilbake i rikspolitikken, men hun nekter plent. Hadde hun villet, hadde hun vært olje- og energiminister allerede i 2005. (Høyre har også en våt drøm, og den heter Kristin Clemet.)
Ola Borten Moe er nok en kommende stjerne, men er fremdeles for ung til å leke med de virkelig store "gutta". Du sier han har gjort en god jobb i næringskomiteen, og hvis du her mener god til å stikke nesen sin fram i media, så er jeg enig. Uansett kan vi vel enes om at næringskomiteen i realiteten har en temmelig liten portefølje, og det blir mye skrål for lite øl.
På sikt kan nok Moe bli en lederkandidat for partiet, men statsråd blir han etter alle solemerker ikke før tidligst i 2013.

Knut Johannessen sa...

anonym: Jeg deler dine synspunkter på det meste. Jeg hadde gjerne sett Kristin Clemet i en mer sentral rolle i Høyre. Gjerne den mest sentrale. (Jeg har da valgt å se bort fra frieriet mot AP)

Jeg ser også at jeg har kalt næringskomitèen, prestisjetung. Vel, vel. Men når jeg skriver god jobb, så er det å stikke hodetfrem, den eneste muligheten i et Storting uten saker.

Nå håper jeg forsåvidt ikke at Borten blir statsråd i 2009 eller 2013. Men skulle det bli rødgrønt i 2009, så tror jeg kanskje han får muligheten før. Når vi ser på endel av regjeringskollegiet i dag, så burde kanskje alderen hans tale til hans fordel. Ikke det motsatte.

Men om de rødgrønne taper valget, så kommer nok Borten til å reise spørsmålet om sentrumsalternativet igjen. Så kanskje han blir statsråd i en borgerlig regjering først? :-)