torsdag, juli 23, 2009

Idiotisk bruk av E24s kommentatorspalte

Paal Espen Hambre skriver kommentarer for E24. Nå har han tatt for seg twitter. Der han fremstår som det lille barnet som forsøker å rope til oss andre at keiseren har jo ingen klær på.

I keiserriket for øvrig tør ingen å si noe i frykt for å fremstå som dumme og uvitende, helt til et barn helt korrekt påpeker at mannen faktisk er naken.

Hambre irriterer vettet av seg fordi noen bruker Twitter på en måte som ikke passerer Hambres smaksdom:
Jeg nekter nemlig å tro at flere hundre tusen norske Facebook- og Twittermedlemmer innbiller seg at venner, bekjente, forretningsforbindelser og andre har interesse av å vite at vedkommende «satte seg nettopp i sofaen med en kaffe latte» eller «gleder seg til helgen».

Men likevel har det sikkert blitt foretatt en liten haug slike unyttige og uvesentlige oppdateringer i kontaktlisten din bare mens du har lest disse få linjene. Jeg lurer på om ikke avsenderne egentlig føler seg litt dumme etter å ha tastet «Enter». «Tente meg akkurat en røyk», fikk jeg på listen min over oppdateringer nå nettopp, skrevet av en med mobil tilgang på Twitter. Jaha?


Ut fra dette skulle man tro at hr. Hambre er en meget ivrig twitter. Som har en haug med venner (followers) eller som selv følger mange. Det er vel det som gir ham grunnlag for å uttale seg?

Paal Espen Hambre har mellom 6. april og 24. juni ( som er sist han kvitret) skrevet 10 meldinger. Han følger 5 personer og har selv 23 stk. som følger ham (sannsynligvis fått noen i dag). Så oppdatert er Hambre at han ikke har endret webadressen i profilen sin (bare linken)

Og når Hambre er drittlei av totalt meningsløse meldinger som han mener ødelegger bruken av Twitter, så har han selv begått åndfulle dypsindigheter på Twitter. Vi nevner i fleng (de er så få at de alle kan tas med):

"Viewing the Oslo skyline"

"Is at mrgreen.com for the moment...."

"is looking for some good sales and administration staff at www.kellyservices.no"

"is typing these letters on my brilliant and fancy new Toshiba M800 Notebook"

"just logged in to my new Tosh notebook using face recognition. Cool!!"

"just watched 25 people having a joint epileptic seizure in mid Oslo. See for yourself: http://bit.ly/18OLo6
"

"Preparing for what will soon happen in the Norwegian PR sphere..".

"just launched ARCTIC PUBLIC RELATIONS, a merge between Hambre & Partners and Salt PR"

"will definitively be buying this nice gadget: http://bit.ly/er3Er"

"@phunkstar Hæ, du fikk jo med deg en herfra for ikke lenge siden??"

For å si det som Hambre: Jeg nekter å tro at venner, bekjente, forretningsforbindelser og andre har interesse av å vite at Hambre «just was viewing the Oslo Skyline».


Vel, alt er ikke like meningsløst kanskje? Og det er selvsagt mulig at Kelly Services og Toshiba står på kundelisten til firmaet som Hambre er medeier i, Arctic Public Relations. I følge hjemmesiden:

Vår kundeportefølje består av noen av Norges og verdens ledende bedrifter og organisasjoner i ulike segmenter – innen privat så vel som offentlig sektor.

Mitt råd til Hambre er at han kanskje skaffer seg en litt bedre oversikt og innsikt i temaet før han taster i vei. På sin Toshiba M800 Notebook. For noen er Twitter det han beskriver. Da foreslår jeg at han gjør som meg. Overser trivialitetene og finner de gode twitterene. I stedet for å forbanne mørket, kan han prise lyset.

Selv er jeg mer drittlei av selvutnevnte pr-guruer som tror de forvalter sannheten om hvordan sosiale medier skal brukes/misbrukes. Noe sier meg at Hambre ikke har allverdens innsikt i temaet. I dette tilfellet er det Hambre som står uten klær.

Oppdatert fredag 24 kl. 0030:

Ja visst befinner Mr. Green, Kelly Services og Toshiba seg på kundelisten. Det forklarer jo hyllesten av "the brilliant and fancy
new Toshiba M800 Notebook". Greitt å vite at det er en betalt twittring og ikke en forbruker som er veldig fornøyd med et produkt han har kjøpt.

13 kommentarer:

Elisabeth sa...

Enkelt og greit!:D Strålende post.

Thank u!

Nicolai Rygh sa...

100% enig! Bra innlegg!

Maria sa...

Haha, snakk om hykleri av denne Hambre! Ufattelig herlig innlegg!

hans sa...

Fantastisk.

Jeg møter selv mange som kritiserer facebook/twitter uten å ha anelse av hva det dreier seg om ... annet en den totale negativiteten de leser om i kvakk-avisene VG og Dagbladet

Konrad sa...

Twitter? Jeg tar meg heller en kald øl.

Vox populi sa...

Elisabeth, Nicolai, Maria, Hans: Takk. Jeg synes det ble for dumt.

Konrad: Prøv kombinasjonen. Slik jeg gjør nå. En kald øl gjør twitter bare bedre.

gun sa...

Akkurat. Øl er det som gjør twitter til det lille ekstra. Ja seriøst. En skikkelig CB ;) ICH LIEBE ES!

Bjørn sa...

Takk for godt innlegg!

Jeg er for øvrig langt mer interessert i om vennene mine sitter i sofaen med en kaffe latte enn om en pr-fyr "liker" datamaskinen han promoterer, ja...

(Og når han først er i gang kan han godt skrive kommentarer om at mobiltelefoner brukes til for mye løssnakk og at postkort inneholder for mye selvfølgeligheter også.)

Ingeborg Volan sa...

Tusen millioner takk for godt innlegg. Det fine med sosiale medier: Akkurat når jeg har rukket å irritere meg nok over noen, og har tenkt å skrive noe med snert for å svare, så er det noen andre som har formulert akkurat det samme for meg. Og sannsynligvis bedre enn jeg ville ha gjort selv!

degarden sa...

Spot on!

Anonym sa...

LOL! EID!

Vox populi sa...

Bjørn: Jeg likte parallellen til mobiltelefoner og postkort. :-)

Ingeborg: Takk skal du ha. Jeg blir sjelden provosert over kommentarer, men når de baseres på manglende kunnskap, så blir det bare trist.

Anonym sa...

Samme mann som sa: "Xxxxxx, du e ei jævla fette", for ikke å låne han notatene fra forelesningen på høgskolen.