mandag, april 17, 2006

Hermetikkavisene - og forskjellen var?

Av gammel vane, så havnet også avisene som sto fremme på lørdag i handlekurven. Vel vitende om at det ikke en gang var yesterday news, men i beste fall forrige ukes. I VG hadde redaksjonen avsluttet arbeidet med utgaven 7. april.

Nå er ikke dette starten på en diskusjon om hvorvidt grafisk burde åpne opp for ferske påskeaviser, mer en refleksjon om innholdet. Nå tilhører ikke vox populi de store beundrere av tabloidpressen, (med tabloid mener jeg innhold, ikke format) tvert i mot At de store aktørene mister lesere, er ingen stor overraskelse.

Når jeg da leser de hermetikkutgaven på lørdag, så slår følgende meg: Forskjellen på en vanlig dagsfersk avis og dette kvasiproduktet er minimal. I og med at de færreste lesere henter nyhetsoppdateringen fra papirbaserte medier, så blir det jo det øvrige innholdet som teller.

Det vi fikk på lørdag kunne like gjerne vært en normal utgivelse. Faktisk så synes jeg at de hadde gjort bedre plass til fordypelsen enn normalt.

Et aldri så lite paradoks, VG og Dagbladet?

2 kommentarer:

Rambukk sa...

Spikeren på hodet! Påskeutgaven er avslørende. En klok mann sa en gang om "avisen" Søndag-Søndag: En avis skrevet av folk som ikke kan å skrive for folk som ikke kan å lese.

I rettferdighetens navn finnes det hederlige unntak blant Akersgata-journalistene.

Anonym sa...

Søndag søndag er da stort sett laget for folk som har lyst til å ha tak i prostituerte, men ikke gidder å kjøre ned på strøket.
Når det gjelder påskeutagven så leste jeg den allerede på fredag. Satt der fortsatt bkfull og lurte på om jeg hadde hoppet over en dag utanå huske noe som helst.
Foretrekker en god bok og påskekrim.