onsdag, april 19, 2006

Økt forbrukermakt til bloggere

I første omgang er det de japanske bloggere som skal demonstrere hvilken makt bloggosfæren kan få over et produkts liv og død. Men blir det en suksess, kan man anta at dette vil spre seg hit.

I følge en artikkel i Economist er detToshiba som har utviklet idèen med å linke mobilkamera til internett weblogger. Programvaren som vil fungere i alle mobiltelefoner med kamera gjør at du først scanner inn barcoden på et produkt når du er i butikken, vha digitalkameraet i mobiltelefonen.

Mobiltelefonen kobles så opp mot en sentral Toshiba server som så identifiserer produktet fra en database på 1,5 mill. produkter. I tillegg gjør den så et søk blant Japans 6 millioner blogger for å finne referanser til produktet.

En meget kompleks algoritme sørger så for å avgjøre om referansene til produktet er hovedsaklig positiv, negativ eller nøytral. I løpet av 10 sekunder skal i mobilens display ha fått en tallverdi som angir produktets rykte.

At det er først testes i Tokyo er nok ikke tilfeldig, japsene har allerede tatt i bruk andre systemer for å få vite noe om forbrukernes preferanser. RanKing RanQueen er en populær kjede i hovedstaden der produkter er rangert i forhold til deres salgsutvikling.

Idèen bak denne løsningen må jo være perfekt for FrP. Tenk å ha tilgang til en database med alle meningene til bloggere, så sender man ut f. eks. "EU", sjekker hvor ordet står på verdiskalaen og tar en beslutning om hva de skal mene i dag. Eller om de skal mene noe.

1 kommentar:

Anonym sa...

Er det noe trøkk her da?