Jeg har fulgt saken tett en stund. Fordi temaet er interessant med relevans til Datalagringsdirektivet, men ikke minst for å få et innblikk i hvordan vi kan lære av det som skjer i Sverige. Det har i alle fall manifestert at bloggere kan utgjøre en sterk maktfaktor og direkte påvirke politiske prosesser. Så kan det igjen selvsagt utløse en debatt om dette er i tråd med demokratiske prosesser. På samme måte som man diskutere det om en hvilken som helst lobbyorganisasjon. Et viktig element i den svenske suksessen er utvilsomt bloggportalen Knuff.se
Nå kan selvsagt med kritiske øyne si at loven blir jo innført allikevel, selv om man må noen ekstrarunder, så hva har bloggerene egentlig bidratt med. Relevant nok, men det liten tvil om at loven hadde glidd rett gjennom Riksdagen uten innsigelser om ikke bloggerne hadde intervenert. Og politikere fikk for første gang føle et direkte og sterkt press. Online, hele tiden.
Vi har lenge sett med store våte øyne til USA og den innflytelse bloggere har hatt der, og man har spekulert i når vi får noe tilsvarende i Norge. Nå er det mange grunner til at det ikke er mulig å sammenligne. Ikke minst fordi mediaverden og ikke minst folks lesevaner er så diamentralt forskjellige. Samtidig har et manglende "gjennombrudd" for bloggere fått journalister til å harsellere over bloggosfæren. Senest ute var Reidar Spigseth i Dagsavisen på fredag i "Hulk knuser blogg"
Kampen mot FRA-loven har i alle fall vist oss at det er mulig at bloggere uansett hvor uensartet vi måtte fremstå, kan utgjøre en forskjell. Og vi kan påvirke.
Som Jönsson skriver:
Det bloggosfären bidragit med är att göra frågan personlig och påtaglig. Den har fått politikerna att inse att den nya politiska verkligheten är dubbelriktad, inte enkelriktad som tidigare. De politiker som använt sig av nätet för att föra ut sina budskap och profilera sig har märkt att den kommunikationen också innebär förpliktelser. Man blir, vilket medierna tvingats lära sig de senaste åren, omedelbart granskad, ifrågasatt och avkrävd konsekvens och ansvar.Slik sett er det som skjer i Sverige en inspirasjonskilde for oss som blogger, fordi vi har et budskap og som gjerne vil påvirke. Gjennombruddet kommer den dagen MSM forstår hvordan en symbiose med bloggere kan utvikle deres eget produkt. Ikke bare for å være linkefyll og tilføre klikk, men for å utvide mediesfæren. Det er ikke lenger nok med "content is king". Kommunikasjon er i ferd med å overta tronen.
3 kommentarer:
Bloggpresset har vært massivt og følbart. Og de kom nesten i mål. Men nå er det vedtatt.
Det spesielle er at main-stream faktisk ble oppmerksomme på denne saken etter at bloggerne kjørte den.
Knuff er en drøm, jeg savner virkelig noe tilsvarende i Norge.
Og så hadde det vært strålende om også andre aviser enn Dagbladet knyttet seg opp mot Twingly da, slik at bloggere begynte å linke til andre aviser igjen.
Hjorthen: Drømmen er oppfylt. Velkommen til beta-utgaven av Bloggurat - en norsk Knuff :)
Legg inn en kommentar