søndag, februar 08, 2009

Nice Try

Dagbladet gikk skikkelig på limpinnen da de trykte en kronikk skrevet av Kjetil Try. Reklamedirektør og statsministervenn. Try kritiserte i kronikken krisepakkene til Jens og ville gjerne ha en krisepakke til reklamebransjen.

Problemet var at det visstnok ikke var Try som hadde skrevet kronikken. Selvsagt bør Dagbladet få kritikk for sin noe lemfeldige kontroll av hva de setter på trykk. Men ærlig talt. Når regjeringen presenterer en krisepakke (eller tilpasning) i uka, er det da så merkelig at ikke reklamebransjen skulle få sin egen? Så flere enn Dagbladet kunne blitt lurt her.

Forøvrig er teksten skrevet med en stor dose ironi over forbrukssamfunnet. Kan det være Steinar Lem som står bak?

Oppdatert: Jo da, jeg har fått med meg at det er Runar Døving som har gitt seg ut for å være Try. Hadde han vært ørlite smartere og f. eks. brukt navnet Ingebrigt Kjetil Steen Try-Jensen, så kunne jo dette vært litt morsomt.

4 kommentarer:

Sigrun sa...

Jeg ble overrasket da jeg leste om dette, jeg, og skjønte egentlig ikke hvorfor debattredaktøren beklaget så fælt (siden det ikke var hans skyld). For jeg ante ikke at avisenes debattredaksjoner pleier å ringe innsenderen og spørre om det virkelig er ham eller henne som har skrevet. Har faktisk aldri hørt om det før. Ikke opplevd det selv heller når jeg har sendt inn innlegg til Dagbladet eller andre aviser. Men det er mulig det er noe de største avisene gjør med kronikker?

Anonym sa...

Det verste synes jeg er at Trys gneldring og geberding over nett-ytringer fra bermen (bloggere, nettbrukere)om alt fra nettet til utskjelling av sosialdemokratiets avvikere og kjettere, får dette falske innlegget til å se ut som han har bikket over på den basiske delen av den verbale ph-skalaen.. et forsøk på luting fra en som ellers tilbyr syrlige forbindelser.

Politikk i Enebakk sa...

Dette viser med tydelighet hvor desperate Dagbladet er. De tryker omtrent hva som helst bare det kan selge en avis eller to ekstra. Minner meg litt om det utdrikkingslaget som under EU valget stillt opp brudgommen på på Kar-Johan med plakaten "Homser mot EU". NRK? ble lurt trill rundt og kjørte det som en nyhetssak i beste sendetid. Gjett om hans blivende svigerfamile/familie fikk lørdagskaffen i vrangstrupen da de så han stå frem som homse. Priceless

Vox populi sa...

John-Arne: Jeg skal ikke forsvare Dagbladet, for det burde ringt en bjelle, men denne kunne passert i flere aviser enn Dagbladet.