Vi har vel alle vært plaget av en eller annen imbesil telefonselger på et ett eller annet upassende tidspunkt. At dette kanskje ikke er verdens mest stuerene bransje er nå så sin sak, men derfra til å innføre forbud er et ett skritt too far.
Voksne mennesker må kunne være i stand til å ta vare på seg selv, uten at myndighetene skal komme løpende med forbud i alle retninger. Jeg håper derfor Karita Bekkemellem stanser opp i sin reguleringsiver og finner ut at forbud mot telefonsalg ikke er veien å gå.
At man har fått 750 klager på selskaper høres kanskje ille ut, men i forhold til antall samtaler er det sannsynligvis promiller det er snakk om.
Dersom man ønsker å unngå en innpåsliten telefonselger, er det jo bare å ta en telefon til Brønnøysundregistrene, så er den saken ordnet. Litt ansvar for egen situasjonen må man kunne kreve av enkeltindividet.
Hvis dette med klageantallet var relevant for at man skulle innføre sanksjoner, så vil jeg anta at man i samme slengen ville måtte nedlegge NextGenTel, UPC og Telenor. Det er vel ingen som har flere forbrukerklager enn bredbånds-operatørene.
Et forbud også i form av at man må gi samtykke til telefonsalg vil ha store konsekvenser for en del frivillige organisasjoner som er helt avhengig av telefonsalget og det blir et helt urimelig inngrep i deres mulighet for å sikre seg inntekter. I neste omgang risikerer vi at staten må gå inn med støtte. Helt unødvendig.
Vi har de midlene vi trenger for å unngå de verste utskuddene og så får de som ikke ønsker det, ta litt ansvar selv ved å reservere seg. Stort vanskeligere er det ikke. Så kan Karita Bekkemellem bruke tiden sin til noe fornuftig.
2 kommentarer:
Det var vel nærmere 7500 ?
Ja, det totale antall klager hos forbrukerombudet i fjor var 7549 klager, men det gjaldt alle typer forbrukerklager og langt fra alle av disse var rettet mot telefonsalg. Jeg fant ikke en fordeling av antall klager, så inntil jeg finner det, opprettholdes tallet som gjelder telefonsalg.
Legg inn en kommentar