onsdag, mai 03, 2006

Gir økt informasjonstilgang oss kunnskap uten forståelse?

We Media-konferansen i London som foregår nå, holdt skuespilleren Richard Dreyfuss et innlegg til ettertanke. Han stilte spørsmål om vi i dagens medieverden med nyheter 24/7 i alle type mediakanaler, fikk tid til reflektere over den informasjonen vi tar til oss.

“I applaud the technology that leads us all here,” he said. “But I don’t applaud the self-imposed blindness when we overlook the potential damage this technology can do.

“And this is something everyone in broadcasting should start thinking about. The technology is demanding that we rethink how to think.

“This technology can lead us to fatal conclusions without the time to change our minds.”

Jeg synes han har et viktig poeng, men basert på egne erfaringer, så er jeg uenig i hans synspunkt. For egen del, så synes jeg at jeg reflekterer langt mer over nyheter og nyhetsoppslag nå enn da jeg bare fikk disse inn via papiraviser og tv-radio. TV er kanskje det som bidrar minst til denne refleksjonen.

Med interesse for politikk; utenrikspolitikk med fokus på Midt-Østen, så har jeg langt større nytte av mediamangfoldet nå enn tidligere. Jeg kan når som helst via nettet oppdatere meg på hva som har skjedd. Jeg kan finne bakgrunnstoff og fakta, jeg kan lese andres synspunkter og mener at dette gir meg en bakgrunn for refleksjon og fordypning.

Nettopp det at jeg har tilgjengelig all den informasjonen jeg kan tenke meg: Oppdaterte blogger, oppdaterte nyhetskanaler, oppdaterte databaser bidrar til å øke både kunnskapsnivået og fordypningspotensialet. At det kan bli fragmentert og at man må velge bort noe, vel det er bare noe man må leve med.

Forøvrig så anbefaler jeg alle bloggere å følge med på konferansen. Det er et mangfold av interessante innlegg, blogger og kommentarer som det er verdt å se litt nærmere på for den som er interesserte i temaet. Den er kanskje den viktigste begivenheten innen "grasrotjournalistikk" i år.

Linker til sider som følger med på We Media:

BBC
Reuters
We Media, Power of trust
Center for Citizen Media

Ingen kommentarer: