torsdag, november 02, 2006

Konsulenten

Åslaug Haga vil kaste konsulentene ut av kommunene. Bakgrunnen for dette har vært ukjent for de fleste. Men ikke for Vox populi. Grunnen til at SP er skeptiske til konsultenter med høy sigarføring har sin opprinnelse i følgende historie:

En sauebonde på Vestlandet var opptatt med å samle flokken sin da en helt ny BMW MX5 braste inn på tunet. Sjåføren, en ung mann i Armani-dress, Gucci sko, Ray Ban solbriller og YSL slips, lener seg ut av vinduet og spør sauebonden. ”Dersom jeg kan fortelle deg nøyaktig hvor mange sauer du har, vil du gi meg et lam da?”

Sauebonden ser på mannen, tydeligvis en skikkelig østlands-japp, så ser han utover saueflokken og sier: ”Ja, hvorfor ikke”.

Den unge urbane gutten parkerer BMWen, tar opp sin laptop, kobler den til mobiltelefonen og surfer inn på NASAs hjemmeside. Får der kontakt med et GPS satelittnavisasjonssystem for å få en eksakt posisjon på stedet de er Dette laster han inn i en annen NASA satellitt som skanner området og tar et høyoppløselig bilde.

Så åpner den unge mannen et digitalfoto i Photoshop og eksporterer det til et laboratorium i Hamburg som har analyserer bildet. I løpet av sekunder får han en e-post med resultatet direkte til sin PC.

Han kobler opp en MS-SQL database via et ODBC-koblet Excel regneark som har hundrevis av komplekse formler. Han laster opp alle data via en e-post og i løpet av få minutter har han en beregning klar.

Til slutt printer han ut en fullfarge 150 siders rapport på en liten bærbar printer, snur seg mot sauebonden og sier.: ” Du har nøyaktig 353 sauer og lam”.

”Det er riktig”, sier bonden. ”Du får bare ta et av lammene”, sier han. Han ser litt forundret på at den unge mannen tar et av dyrene og plasser det i bagasjerommet på BMWen.

Så sier sauebonden til den unge mannen: ”Hvis jeg kan fortelle nøyaktig hva slags yrke du har, vil du gi meg lammet tilbake?”

Den unge mannen tenker seg om et sekund og sier ” Ja, hvorfor ikke?”

”Du er en konsulent”, sier sauebonden. ”Wow! Det er riktig”, sier jyplingen, ”men hvordan fant du ut det?”

”Jeg trengte ikke gjette en gang” sier bonden. ”Du kom hit uten at noen hadde bedt deg komme; du vil ha betaling for et svar som jeg allerede visste, på et spørsmål som jeg aldri har stilt og du vet ingen ting om det jeg driver med. Kan du nå være så snill å hente GJETERHUNDEN min som du la i bagasjerommet.”

9 kommentarer:

Anonym sa...

hehehe

Kostelig historie :O)

Anonym sa...

Eg ler så eg griner, artig historie :)

Anonym sa...

Fin, men dog en gammel historie blandt mngt konsulenter... Forresten er det Mazda som produserer modellen MX5.

Knut Johannessen sa...

Jeg trodde de fleste historier var fortalt før. At den er gammel blant konsulenter tviler jeg ikke på, de har bare ikke skjønt den ennå.

Takk for at du påviste feilen som ødela hele historien. Du er et funn for alle historiefortellere.

Anonym sa...

Jeg tror også du har en skrivefeil der et sted.. Skjerpings...

hehe, jeg lo jeg, eller mer presist, humret.. :)

Anonym sa...

Ja, poenget forsvant da du blandet sammen BMW og Mazda...! Anonymous, får jeg tippe hvilket yrke du har?

Knut Johannessen sa...

Rambukk: Tipper du riktig kan du dra innom BMW og se om du kan få med deg en MX5, eller var det Mazda.

Anonym sa...

He he, hadde ikke sagt nei takk til verken en MX5 eller en BMW.

Konsulent.

Svaret er avgitt...

Knut Johannessen sa...

Rambukk: Beklager, svaret er feil. Vedkommende er en frustrert lærer.