tirsdag, september 25, 2007

Med lov skal landet bygges

Trond Giske fornekter seg ikke. I sin streben på den totale styring av spillmarkedet foreslår han å forby overføring fra din eller min bank-konto til utenlandske spillselskap. Jeg skal altså selv ikke være i stand til å styre over mine egne penger. Uten å spørre griske Trond først.

Jeg forstår forbudet mot spill vha kredittkort. Rett og slett fordi det var en mulighet for at spillere kunne snike seg unna regningen. Det har jeg liten sans for og forstår at banker og kredittkortselskap vil sikre seg. At bankene applauderer dette tiltaket også, forundrer meg.

Hvordan jeg disponerer innholdet på min bankkonto er opp til meg. Det har ikke gått mange kronene til pokerspill, men det vil jeg bestemme selv. Jeg trenger ingen barnevakt. Spesielt ikke når den barnevakten heter Trond Giske.

Tronds bekymring for spillegalskap stikker ikke dypt. Ikke dypere enn at kommuner selv ikke får bestemme om de vil ha automater eller ikke. Statsautorisert spillegalskap er tydeligvis bedre enn privat. Men fordelen for Trond er at da får han reist rundt i landet og strødd enda flere kulturmidler med raus hånd som en annen big spender. Aldri så galt….

Hva blir det neste?

Pål Veidens kronikk i Aftenposten om den totale stat, har definitivt sin relevans.

3 kommentarer:

Eirik Løkke sa...

Gleder meg når Griske Giske skal prøve å forby at folk overfører penger fra sin egen konto til sin egen konto i utlandet.

Klart dette må forbys! Ellers kan jo myndige mennesker finne på å overføre penger fra sin utenlandske bankkonto til betselskapene, uten at Griske Giske har godkjent det...

Det ville jo være et alvorlig samfunnsproblem!

Personlig synes jeg Griske Giske er et mye større samfunnsproblem!

Anonym sa...

Kan Trond Giske vennligst la være å blande seg bort i hva jeg bruker resten av pengene mine på etter at jeg har betalt minst 70% til staten, som blant annet går med til å lønne nisser som ham?

Tenkte ikke det, nei.

Kan vi vennligst få en annen regjering etter valget i 2009, en regjering hvor ingen partier som inneholder ordene "sosialistisk", "arbeider" eller "senter" inngår?

Det er det nok større sjanser for. Forhåpentligvis.

Carl Christian sa...

jeg som trodde vi alle hadde lært (vi lever jo tross alt i en sosialdemokratisk velferdsstat...) at de aller aller aller fleste problemer løses med lover, forbud og høyere skatter.
:D