onsdag, september 12, 2007

Huttetu for en ulykke

John Olav Egeland i Dagbladet kommenterer valget. Og avslører samtidig hva det er som skremmer ham mest. Det er alltid sjarmerende med kommentatorer som skjuler sine sympatier så dårlig:

"Hvis de to jevnstore høyrepartiene finner hverandre, kan Venstre og KrF raskt komme i klem. Et borgerlig flertall ved neste valg, kan gi oss Høyre og FrP som regjerende partier med nervøs støtte fra de to mellompartiene. Da blir Norge malt med dyp blåfarge. Huttetu."

Sannsynligvis verre enn opplagsfallet i Dagbladet. Forresten, er det ikke Dagbladet som er "uavhengig og riksdekkende organ for frisinnet og framskrittsvennlig politikk i nasjonalt, sosialt og økonomisk henseende."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har Egeland forsøkt å skjule sympatiene sine? Jeg synes tvert om det virker som han er helt åpen om hvor han står.

Som han sier i en kommentar under artikkelen: "i en avis med et radikalt og liberalt grunnsyn er det anledning til å distansere seg fra høyrekreftene. Det har Dagbladet gjort siden 1869 og det er således ikke særlig oppsiktsvekkende."

Klar tale, vil jeg si. Og ære være ham for det.

Knut Johannessen sa...

Nei, jeg skriver også at han ikke forsøker å skjule dem. Jeg har heller aldri mistenkt Egeland for å stemme FrP eller Høyre. Det var et litt skjevt blikk fra min side på en kommentator som kommer med en smule flåsete kommentar. Det kunne være interessant å se en tankerekke foran "huttetuet". Hva som er det problematiske ved at et flertall av folket evt. skulle velge en annen politisk retning enn Egeland ønsker.