Viser innlegg med etiketten fredagslyrikk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten fredagslyrikk. Vis alle innlegg

fredag, mai 23, 2008

Vox leser fredagslyrikk, Jens Bjørneboe

Jens Bjørneboe er aldri uaktuell. Hans ironi er tydelig i dete diktet med gode råd til hvordan man skal klatre i samfunnet. Mainstream er det sikreste. Jeg synes det ser mer ut som et studiekurs for politikerspirer.

Ti bud til en ung mann som vil frem i verden

I
Det første bud er ganske lett.
De som er flest har alltid rett.


II
Tenk alltid på hva folk vil si.
Og ta den sterkestes parti.


III
Og tviler du, så hold deg taus
til du ser hvem som får applaus.


IV
Tenk nøye ut hva du bør mene.
Det kan bli dyrt å stå alene.


V
Følg ingen altfor høye krav.
Men si, hva du har fordel av.


VI
Si alle hva de gjerne hører.
Gå stille gjennom alle dører.
(For sannhet bringer sorg og nød,
mens daglig løgn gir daglig brød.)


VII
Gå aldri oppreist. Snik deg frem.
Og gjør deg varm i alle hjem.


VIII
Husk: Ingen mann kan roses nok.
Slik bygger man en venneflokk.
(Og i et brødre-paradis
har du den beste livspolis.)


IX
Av sladder husker du hvert ord
til bruk i neste sjefskontor.
(Men ingen taktfull sjel forteller
et ord til han som ryktet gjelder.)


X
Hvis siste bud blir respektert,
da er din fremtid garantert!
Følg dristig med i kamp mot troll,
men vis fornuftig måtehold!
Skrid tappert frem i livets strid,
én time forut for din tid.


fredag, februar 29, 2008

Vox leser fredagslyrikk - Rolf Jacobsen

Litt ustadig blogging i det siste pga reisevirksomhet, men nå, plutselig tilbake. I dag er det Rolf Jacobsens tur. Jeg trenger alle leserne jeg har, så for Guds skyld, ikke ta tittelen bokstavelig.

Gå og heng deg

– – kom en liten vinter
og så kom det en stor vinter
og så kom det en vår med askegrått regn
og så kom det en sommer som ikke var noen sommer
men en slags uttynnet vår
uten fugl med bare tynne blomster
og så kom høst
og endeløs kjølig høst med iskald sno
og så kom den store vinteren
og aldri noen liten vinter
eller noen vår kom.

fredag, februar 22, 2008

Vox leser fredagslyrikk - Arild Nyquist

En dikter jeg har stor sans for er Arild Nyquist. En mann som sier om seg selv: >
Jeg skriver bøker for å overleve. Livet er hardt, det er mye høst i meg, men jeg er ingen selvmordskandidat. Jeg er en svært melankolsk person. På en annen side er jeg disiplinert. Jeg arbeider etter en stram timeplan. Det betyr ikke noe om det er påske eller julaften, jeg jobber. Derfor utgir jeg mye. Jeg har god økonomi og det kommer alltid noe penger inn. Men jeg har vært uten penger. Noen ganger skremmer dette meg. Jeg vil ikke jobbe som lærer. Jeg er vant til å jobbe selvstendig og gå på fisketurer på onsdager."
Ensomhet

Ensomhet, sier du. Det
er greit med litt
ensomhet bare det ikke
blir for mye. Da åpner jeg døren
og roper ut i natten: kom inn
kom inn - her er ensomhet nok
for to! ja for fire! Og
på riktig ille dager brøler
jeg: riktig ille dager brøler
jeg: her er ensomhet nok
for et helt orkester!