lørdag, mars 06, 2010

Forby Felleskjøp-caps


Det er på tide at vi vedtar et forbud mot Felleskjøp-caps. De som bærer disse, står for holdninger vi ikke kan akseptere.

Felleskjøpcapsere er stort sett bønder. Det betyr at de snylter på samfunnet. Det er vi skattebetalere som holder liv i dem. Ergo bør vi ha innflytelse på hvilke signaler deres klesplagg sender.

De forurenser jorda. Strør rundt seg med kunstgjødsel som dreper alt liv i vassdragene våre. Eller forpester lufta med å dekke jordene med gjødsel. Og skal de på Coopen, så står traktoren eller Mercedesen på tomgang. Ikke bra.

De bidrar til å avfolke distriktene. De som bærer FK-caps er stort sett "gubber" i verste betydning av ordet. De er motstandere av alt nytt. Man tenkte én tanke i 1990, den holder de på. Og ikke forsøk deg med fakta. Det preller av. Som vann på gåsa. Alle kjennetegn på fundamentalister, med andre ord. FK-fundamentalister.

Farlige er de også. Om høsten er det tettere med skytevåpen i FK-land enn i en dårlig organisert hær-brigade. Kaldblodig sniker de seg rundt i naturen og dreper søte små bambis og skogens konge. Kun for nytelsens skyld.

Og kvinnesynet deres kjenner vi godt. Uttrykk som "kjærringa" forteller det meste. Kvinnens plass er på kjøkkenet (og i senga) og skal tie i Felleskjøp-forsamlinger. Og skal de ut blant folk, bør de ha på seg et skaut.

Derfor er det viktig at vi forbyr denne formen for uniformering. Før det sprer seg i samfunnet. Før det sniker seg inn på skolen og gjør våre vergeløse barn til FKister.

Forby FK-capsen NÅ!

Oppdatert søndag 7. mars kl. 0950: Før dere går amok i kommentarfeltet, vennligst les dette. 

56 kommentarer:

are salomonsen sa...

forby subsidier til alle. likhet, er ikke det dagsorden i disse røde tider?

ellers da erasmus montanus (vox). hva synes du om statsministeren vår? er du omvendt til sosialist nå?

Knut Johannessen sa...

@are Jeg synes han var en hyggelig kar, slik jeg hadde forventet meg. Forberedt og virket interessert i temaet. Men i følge deg har jeg jo vært sosialist hele tiden, så omvendelsen ble vel ikke så stor :)

Anonym sa...

Fikk du inntrykk av at Stoltenberg leser politiske blogger?

Knut Johannessen sa...

Anonym:

Hvis du med spm ditt mener om han gjør det personlig, så tror jeg det er svært begrenset. Men rådgiverkorpset hans gjør det og sørger for at han er informert, var inntrykket jeg satt igjen med.

Anonym sa...

Takk, det var det jeg lurte på.

are salomonsen sa...

@vox: mugabe er sikkert en grei kar og snakke med han og, de fleste fører seg i slike situasjoner. har møtt mange makt personer og man blir alltid forbauset over hvor vanlige de er, de er jo bare mennesker som har vært heldig, dyktig eller brøytet seg veg i verden. du har jo aldri utrykt hvordan du ser på styringen av dagens norge med våre sykehus, veier, avgifter og høye og stigende skattenivå kombinert med synkende offentlig tilbud og økende private helseforsikringer som sparer staten for utgifter, likevel må man skatte for fordelen selv om staten sparer penger på dette. det er jo ikke noe logikk her. infra struktur forfaller i takt med statens intekter. ser man på andre vestlige land så forstår man jo at man blir lurt. ser man på historien til norske sosialister, med gro saken, andre saker, auf svindel, sos rasisme, lo og valla saken, det er jo gjennom råttent, likevel fremstår de som mennesker som fortjener respekt mer enn en borgerlig stakkar som driver for seg selv og forer det råttne offentlige med penger slik at de kan fortsette og rakke ned på de næringsdrivende. er det ingen i norge som ser at de blir lurt grundig av sosialistene og likevel så elsker de staten sin og gir de respekt til tross for at de blir rundlurt.

man må jo leke med apene som er i buret, og kan man tjene noen kroner på og jatte med så gjør jo de fleste det uten og fremme at de mener at dette er feil. er det så galt og si det man mener når man vet det er det fornuftige, selv om det strider mot all opplest og hjernevasket læring (fra de røde i offentlig sektor) fra barnehage til akademisk utdannelse at sosialisme er det eneste riktige?

Anonym sa...

Du kan jo spise plastikk

Anonym sa...

Løs problemet med å forby alle hodeplagg på skolen innendørs.

Anonym sa...

Med det tullet her driter du deg bare ut. Islams symboler er religiøse og ekte kulturelle SYMBOLER.

De handler om kvinneundertrykking og skam. 10 år gamle jenter med underkastelsens symboler og du flåser med capser?

Nei, bli voksen og litt mer moden, Vox Mongo.

Knut Johannessen sa...

@anonym: "Nei, bli voksen og litt mer moden" Voksen og moden som i betydningen å karakterisere andre som Mongo? Takk, da tror jeg heller det får være. Folk som ikke tør å stå frem med navn samtidig som de slenger rundt seg med personkarakteristikker klarer jeg ikke å ta alvorlig.

Anonym sa...

"Felleskjøpcapsere er stort sett bønder. Det betyr at de snylter på samfunnet."

"Det er vi skattebetalere som holder liv i dem. Ergo bør vi ha innflytelse på hvilke signaler deres klesplagg sender."

"Farlige er de også. Om høsten er det tettere med skytevåpen i FK-land enn i en dårlig organisert hær-brigade."

Dette er bare noe av idiotien din jeg gidder å kvotere jeg er ingen bonde bor faktisk midt i kristiansand by men jeg må bare si at du er den største dusten jeg har sett på nettet på en evighet. jeg kan fortelle deg hvem skattebetalerene holder i live, det er utlendingene så rett ditt sinnsyke sinn den veien så kansje vi kommer noe vei. beklager men du er en dass.

Konrad sa...

Helt klart. Men dette bør bare være begynnelsen, det er mye å ta tak i!

Trond sa...

Ytringsfrihet i Norge, men synd at det ikke finnes en lov som ivaretar de som burde beskyttes mot seg selv. Og at "seriøse medier" linker opp din blogg er bare trist.

Anonym sa...

Du viser merkbar kvalitetsnedgang allerede første fridag etter Stoltenberg-skolen, Vox! Hva er det Jens gjør med folk? Se bare hvordan det gikk med Sponheim!

Anonym sa...

Forbauset over at Nettavisen reklamerer for denne useriøse bloggeren. Det er veldig åpenbart at han bare er ute etter å lage oppstyr ved å provesere å fremstå som en idiot.

Anonym sa...

vox, du må jo være en komplett idiot.hvem skal produsere maten din visst en skal fjerne alle bønder? dette viser jo at du ikke har begrep om hva du snakker om, du burde kanskje vurdere å tenke før du snakker!

Anonym sa...

Du må være den største idioten jeg har kommet over på internett. Voks opp din amøbe

Anonym sa...

Aner ikke hvordan det er idag , men da jeg gikk på skolen var det forbudt med hodeplagg inne!

Anonym sa...

Å forby hodeplagg er tullete. Det dette handler om er at en stor andel av Norges befolkning ikke lenger ønsker ikkevestlig innvandring. Steng grensene for ikkevestlig innvandring!

Anonym sa...

Jepp, en må få luka ut oss bønder slik at byboarane kan få det stilt og fredelig i landet sitt. Hadde alle alle bøndene bod på asylmottak i Danmark. Hadde velstanden, samhalde og økonomine gått rett til Himmels. Våren hadde lukta bedre, ingen saue skit rundt hytta, ingen motorsag som ødelegger søndagen i skogen. Dette blir topp. Ned med FK

Bonde i tettbygde strøk.

Ingunn sa...

Nei, ironi er ikke lett. Mange av kommentarene her er det ikke tiden verdt å svare på, for anonyme folk som slenger dritt på denne måten er ikke særlig tillitsvekkende. Jeg fatter ikke at de gidder, men oppmerksomhet er det siste de fortjener.

Jeg synes faktisk at teksten viser forbilledlig bruk av ironi som retorisk virkemiddel, og kan godt tenke meg å bruke den i en oppgave til elevene mine, kommentarfeltet iberegnet. Budskapet ditt er jeg ikke nødvendigvis enig i - jeg tolker deg dithen at du ikke ser poenget med forbud. Jeg tror at et forbud mot kjønnsdiskriminerende/religiøst betingede hodeplagg kan beskytte yngre barn mot en mer segregert tilværelse enn de behøver å ha. Når de er voksne nok til å gjøre et noenlunde selvstendig valg blir det litt annerledes.

Takk for sist - det var et veldig hyggelig møte!

Knut Johannessen sa...

Hei Ingunn og takk for sist. Det var et både spennende og hyggelig møte.

Bare hyggelig om du du kan bruke dette i undervisningen.

Det er riktig at jeg er i mot et forbud. Det er begrunnet i at det i utgangspunktet bør opp til den enkelte å velge dette. (Unntak ved enkelte uniformeringer, da det ikke bør herske tvil om hvem den enkelte representerer)

Jeg ser at denne "valgfriheten" er begrenset når det gjelder barn. Men denne avveiningen går lengre enn til bare hijab og muslim. Også frikirkelige miljø har kleskoder som man følger strengt. Læstadianere, Smiths venner etc. Og jeg synes også at Jehovas Vitners forbud mot at barn feirer fødselsdager (egne og andres) også kan virke segregerende. Uten at jeg ser noe behov for å forby eller påby noe.

Ingunn sa...

Jeg mener også at dette handler om mye mer enn hijab eller ikke. Du nevner frimenigheter, jeg tenker også på sikher som lar smågutter gå med turban. I vårt nærmiljø er det kanskje vel så vanlig at det skapes et enormt kjøpepress blant unge, slik at de føler at de må jobbe mye ved siden av skolen for å få råd til det høye forbruket sitt (litt på siden av temaet, ser det). I noen land brukes skoleuniform for å dempe motsetninger mellom skolebarn. Dette er ikke alltid så dumt. Tross alt er det stor forskjell på yngre skolebarns, ungdoms og voksnes mulighet til å gjøre selvstendige valg.

Når det gjelder voksne er jeg mer på linje med deg så lenge det faktisk er et selvstendig valg det er snakk om.

Halvard sa...

Jeg mener vi må forby alle relgiøse hodeplagg så lenge det gjelder i jobbsammenheng.
På fritiden kan man jo gjøre hva man vil, men jeg ser på det som lite profesjonelt å dra med seg relgionen på jobb.

Kamelryttersken sa...

:D
Hadde det ikke vært for at jeg ikke kler caps, skulle jeg vært på FK-butikken og kjøpt meg ny cap.
Men jeg kler jo grønt, kan jo kjøpe meg kjeledress med FK-logo *tenksom*

Konrad sa...

Barn har jo som kjent andre (færre) rettigheter enn voksne. La meg sitere Grunnlovens underlige §2:
Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme.

Det er altså foreldrenes rett og plikt å oppdra sine barn i egen religion (ihvertfall for de som tilhører statskirken). Spørsmålet blir altså om Staten kan blande seg inn i foreldrenes rett til drive religiøs oppdragelse av egne barn.

Anonym sa...

"Tyrkias forbud mot hijab ved landets universiteter er ikke i strid med menneskerettighetene, avgjorde Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg torsdag", VG 10.11.2005

Hvis hijab er så uproblematisk - hvorfor i all verden har man forbud i et land som Tyrkia? Er det fordi store deler av befolkningen ikke kjenner til Islam eller vet hva hijaben symbolsk står for?

Anonym sa...

Genialt! Ingen ting er som ironi for å sette ting i perspektiv.
Det som er pussig er at mange tilhengere av den Anglo-Saxon`ske delen av verden, tottalt overser at relgiøse hodeplagg er fullt ut tillat i alle samfunnsinstitusjoner i England og store deler av USA, uten at det påvirker noe fra eller til. Skal man dyrke individets frihet, får man da jaggu være konsekvent

Pleym sa...

Du har visst ertet på deg noen, Vox :)

Ironi er farlige saker.

Anonym sa...

Ikke spesielt imponerende som et fordekt budskap om ditt syn på hijab-debatten som raver rundt i det ganske land for tiden.
Ironi er når samme person nevner i en setning at en skal dyrke individets frihet og samtidig ta til orde for en religion eller bevegelse som motarbeider akkurat det...
Og jeg tenker ikke bare på Islam i så måte for den saks skyld.

Pussig hvordan enkelte religiøse mennesker kan fyre av en bombe i et valglokale fordi de er uenige i den demokratiske tankegangen bak det hele.... jaja.

Milton Marx sa...

Kostelig kommentarfelt du fikk, Vox! Til forskjell fra enkelte av kommentatorene, synes jeg posten var underholdende.

I sak er jeg ganske uenig.

Ole-Asbjørn Fauske sa...

Fornøyelig - svært fornøyelig. Ironi er tydeligvis et mye kraftigere virkemiddel enn jeg trodde.
Bra blogg!

Anonym sa...

Ja, det var det som ante meg. Nå er det noe f--'skap på gang her oppe på Elverum! Jeg observerte traktor parkert utenfor Coop - og tror dere ikke det kom en kar ut med FK-capsen BAK-FRAM !! Åpenbart et signal om acction og at noe er på gang! Få av dem lua!! BEKTER

are salomonsen sa...

har slått meg mange ganger at folk som vox som vil bli forstått og tatt seriøst bruker ironi så ofte i sine komentarer.

les heller are slettan på na24.no, klar tydelig tale.

ironi er artig blant venner, klikker, internhumor, i en blogg alle skal lese må det bli misforstått, selv om de fleste forsto at det gjaldt hijab.

Konrad sa...

Satire og ironi sitter ofte bedre, den saklige drøftingen klarer ikke å sette ting i perspektiv på samme måte.

Som det ble sagt hos Jon Stewart: Canada er skummelt fordi de lager hakekors av lønnesirup....vel, de lager i allefall hovedingrediensen til hakekors av lønnesirup.

Anonym sa...

Dette kommentarfeltet lover ikke godt for Norges gjennomsnittlige IQ...

Anonym sa...

HAHAHAHAHA......

Helt fantastisk.

Som Anonym sa...

Dette kommentarfeltet lover ikke godt for Norges gjennomsnittlige IQ...

Nei folk flest må være serdeles lite oppegående.
Selv lo jeg kostelig av dette innlegget.

Anonym sa...

Litt historikk, Hijab er ikke klassifisert, eller definert pr.Koranen som et regiliøst plagg, Hijaben er et moteplagg, som oppsto i 70-årene i Paris, og ble tatt i bruk av tilhengerene av denne Ayatholla komeini, som den gang hadde poltisk asyl i Frankrike.
Når det er sagt, så er jeg fanatisk imot bruk av dette moteplagget,eller andre hodeplagg, som tradisjonelt ikke tilhører, det være seg politiest uniform. eller andre uniformer, eller i skole etc etc. Se for deg en poltimann, med samisk bakgrunn, bruke samelue..!!!
Egil Nyrud

AJ sa...

I morgen blir det løp og kjøp FK-caps ;)

Anonym sa...

Salomonsen: Du kan vel også vise til en del anledninger der Slettan bruker ironi for å få frem poengene sine, selv om det ikke skjer voldsomt ofte.

Asmund, din nabo sa...

Eg trudde først du at du har vorten heilt galen, men fatta etter kvart poenget. Har forresten FK-caps liggande, men den passar best til sommarbruk.

Anonym sa...

Haha, hijab-hater!

Anonym sa...

Hvor kan jeg skaffe meg en FK-caps? Jeg lover å bruke de over alt i minst 14 dager. Også i senga. Kanskje kjærringa da blir letter å hanskes med? SÅ kan jeg vurdere reaksjonene. Er påstandene i hovedinnlegget riktig? Og den ettefølgende debatt. Hva med den røde nisselua som ble en skikkelig demonstrasjon og et markeringsmerke under, siste verdenskrig. De brukte jo også hode. Men utenpå.

Anonym sa...

haha: priceless!

Anonym sa...
"Felleskjøpcapsere er stort sett bønder. Det betyr at de snylter på samfunnet."

"Det er vi skattebetalere som holder liv i dem. Ergo bør vi ha innflytelse på hvilke signaler deres klesplagg sender."

"Farlige er de også. Om høsten er det tettere med skytevåpen i FK-land enn i en dårlig organisert hær-brigade."

Dette er bare noe av idiotien din jeg gidder å kvotere jeg er ingen bonde bor faktisk midt i kristiansand by men jeg må bare si at du er den største dusten jeg har sett på nettet på en evighet. jeg kan fortelle deg hvem skattebetalerene holder i live, det er utlendingene så rett ditt sinnsyke sinn den veien så kansje vi kommer noe vei. beklager men du er en dass.
:ja du var jo oppegående???!!

Snikksnakk sa...

Eit tankevekkjande innlegg, og eit underhaldande kommentarfelt!

Ironi og satire er ikkje for alle, tydelegvis..

Anonym sa...

ha ha ha ha ha... døds morsomt innlegg.

Anonym sa...

Rart hvor ironisk ironi kan være. Selv om du legger ved en link på hva ordet ironi betyr, så finnes det faktisk såpass enkle sjeler i denne verden at det eneste som hjelper er å sende de hver sin FK cap i posten..!!

Tar gjerne på meg den jobben og faxer herved en FK cap til hver av de anonyme kommetørene.. :-)

Hilsen
Tom Øverland

Unknown sa...

BRA!

Jeg er bonde selv, og kjenner meg igjen i mye her. Om ikke motoren er i gang når jeg er inne på mega, så står i alle fall nøkkelen i.
Til forskjell fra enkelte urbane mennesker i agder regionen, forstår jeg ironi, selv om jeg har FK capsen lett plassert langt bak på issen.

Jeg vil jo gjerne benytte anledningen til å opplyse eder om følgende nyheter innen mitt daglige virke. Det kan nemlig være slik, at vi om få år kan komme til å oppleve en global "matkrise". Grunnen til dette er at det i store deler av verden ikke lenger produseres mat på store deler av landbruksarealet. I stedet produseres raps, mais og andre vekster til olje/bio drivstoff produksjon. Dette er hovedårsaken til at prisene på kunstgjødsel har skutt i været de siste årene. Jeg driver selv økologisk, og slipper heldigvis denne kostnaden, og den påfølgende vassdragsforgiftning...
Følgene av denne krisen vil bli, at også vi som nasjon står overfor en større utfordring. Vi er takket være sterk nedgang i antall bønder, og forandret produksjonsmønster ikke selvforsynte lenger. Det betyr at vi, som de aller fleste land i verden må ty til import, noe som da blir meget vanskelig.
Så midt oppe i all ironien (veldig bra forresten) så tror jeg vi skal være glade for at det er noen av oss snylterne igjen... Håper landbruksoppgjøret blir bra i år, da jeg skal ha ny bil til sommeren...

vh

Stian

paaskeharen sa...

Ja, nei pressen er jo ikke subsidiert. Og ikke sprer de dritt heller..

Anonym sa...

Hvor kommer alt kjøttet, melka, osten osv? tipper du trur den kommer fra rema 1000, men faktisk så må noen lage det før det kommer dit.

Anonym sa...

smiler og ler av denne meningen ... det blir jo
som å forby reklame.. vel, kommunismen prøvde vel i sin tid,, men vi vet jo hvordan DET gikk . Like it or not , alle bedrifter og organisasjoner vil profilerfe seg i fremtiden også FK ,,og denne formen for Reklame blir ALDRI forbudt

Anonym sa...

makan til vås i denne bloggen!

Anonym sa...

Artig å ironisere med stereotyper:-)
Det hadde jo ikke vært gøy hvis karakteristikken var helt presis.

Anonym sa...

Det er fint du bruker bøndene som paralell til å ironisere over våre nye landsmenns tøffe omstilling til norsk kultur.

Men klarer du å sette deg inn i, og skrive like brennende og dagsaktuelt om norske bønder?

Visste du at selv om vi synes norsk mat er forferdelig dyr, så er det ikke bonden som stikker av med hele kaka?
Han har riktignok en skyhøy lønn (over 200.000 i året!), og han driver riktignok med usselt arbeid - men likevel!

Tenk alle merkeklær og annet nyttig vi kunne kjøpe hvis maten var mye billigere!

Nei, glad er jeg som jobber med noe mer kreativt og som gagner menneskeheten i et større perspektiv!

Anonym sa...

Tror vis du omtaler min kjære fru som noe annet enn "kjærring", så får du problemer. Kone er noe hennes bestemor var. Mens "kjæring å kaill" er en hederesbetegnelse.

Anonym sa...

Du må ikke avsløre ironien din. Det er svært artig å se respons fra folk som ikke forstår den - da hadde kommentarfeltet vært noe jeg ville lese.