torsdag, september 21, 2006

Memo in memoriam

Så var det stopp. Memo legges ned med umiddelbar virkning. For denne blogger var det ingen stor overraskelse.

Jeg har ingen tro på at det norske markedet er stort nok for et nyhetsmagasin av denne typen. Når man i tillegg ikke synes Memo holder mål på kvalitet, så gir det seg selv. z Dessverre. Jeg tror det blir for lite interessant stoff basert på norske nyheter. De utenlandske faller de uansett igjennom på. For min del er Economist det jeg tyr til. Det er mulig nedleggelsen bidrar til at Ny Tid overlever, men jeg er ikke sikker på det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Norsk presse står ved et veivalg. Jeg kommer akkurat tilbake fra en tur i utlandet, der jeg så hvordan avisene på en helt annen måte var opptatt av dybden bak, av analysen, av saker som har betydning for mange. Noen var selvfølgelig tabloidisert, med de toneangivende avisende var det i liten grad.
I Norge er det en langsom glidning mot tabloid hos de fleste. Noen nisjeaviser holder igjen.
Norsk presse sliter med å finne sin rolle.

Knut Johannessen sa...

Den utviklingen har jeg også sett, men problemet i Norge er at markedet nok er for lite for et magasin som gjør dette særskilt.

Jeg tror det hadde vært bedre anvendelse av Dagbladets penger om de hadde styrket analyseapparatet i papiravisen i stedet for å prøve på en kannibalisering som Memo langt på vei var.

Jeg synes Dagens Næringslivs lørdagsutgave noen ganger går dypt og godt på stoff, som ikke nødvendigvis bare har relevans til næringslivet.

Øyvind Strømmen sa...

Jeg bor i Flandern, som har fem millioner innbyggere. På tross av et naboland med samme språk har man her ikke bare et, men flere, ukentlige nyhetsmagasiner.

Derfor skulle jeg tro at det finnes marked for noe slikt også i Norge. Eller er det de store avstandene som lager trøbbel? Er det vanskeligere å lage et godt magasin for hele Norge fra Oslo enn det er å lage et godt magasin for hele Flandern fra en belgisk by?

Knut Johannessen sa...

Øyvind: Jeg er nok en smule unyansert. Det er klart at det er et marked for et nyhetsmagasin, men kanskje bare ett. Selv om Ny Tid viser til et opplag på ca. 20 000, så er jeg usikker på om de tjener penger på sin satsing.

Jeg er gammel nok til å huske den gang Ap/Lo hadde "Aktuelt" og høyresiden "Nå". Den tids nyhetsmagasiner. Det var heller ingen suksess, selv i en tid da man hadde mindre medial konkurranse.

Jeg tror avstander er ett poeng, men vel så mye kulturelle forskjeller på Belgia og Norge. I et land der bare 47% synes høyere utdannelse er viktig (Finland har 81%) så tror jeg folk får dekket sin appetitt i tabloidene og ikke er så interessert i dybden som nyhetsmagasinene skal bidra med.

Jeg mener fortsatt at Dagbladets tabbe var å ikke bruke de 15 millionene de brente på Memo, til å styrke avisen Dagbladet.

Men det viktigste er å levere kvalitet. Det synes jeg ikke Memo hadde. Tidvis ja, men ikke kontinuerlig.

Anonym sa...

Jeg har en tro på at det var Memos latterlige vinkling og uproffe saksvalg og lederskap som gjorde at det ikke gikk rundt, ikke at markedet for et seriøst nyhetsmagasin plassert til høyre er så alt for lite.

Memo var notorisk politisk ukorrekt, det sier seg selv at en slik profil blir for dumt for de fleste. Når du blander dette med et valg av saker som havner langt på siden av alle aktuelle saker, så er det ikke rart det blir uinteressant for folk flest.

Hadde du fått et nyhetsmagasin med en klarere profil med gode, faste spaltister og en redaksjon som makter å følge med i svingene, men samtidig gir gode og brede analyser, har du noe å bygge på.