onsdag, august 01, 2007

Dyskalkuli i Næringsdepartementet

Rikke Lind er statssekretær i Næringsdepartementet. Det burde være viktig posisjon i statsapparatet. Vi kan vel forvente at en person som bekler en slik stilling kan foreta relativt enkel summering?

Når styreleder Jan Reinås i møte med henne 21. juni forteller at opsjonsordningen i Hydro avvikles og at det innebærer at Eivind Reiten får 28 mill. utbetalt, så klarer altså ikke Rikke Lind å regne ut at hele opsjonsutbetalingen beløper seg til 210 mill. Imponerende.

Kjente ikke til totalbeløpet

Til Aftenposten i går sa statssekretær Rikke Lind at hun ikke kjente til at det til sammen skulle utbetales 210 millioner kroner til 35 Hydro-topper. Hun uttalte at informasjonen hun fikk var av «overordnet og mer generell karakter». I går kveld sa Rikke Lind at hun aldri har benektet at departementet kjente til enkeltbeløpene. - Jeg ble spurt om 210 millioner av Aftenposten, og det sa jeg at jeg ikke kjente til. Men jeg har aldri blitt spurt om noen mindre beløp, sier Lind til VG.
Et lite tips til Lind. Siden du kjente til utbetalingen til Reiten, så finner du svaret på resten i Hydros årsberetning og i pressemeldinger fra konsernet. Jeg går ut fra at de blir lest hos største aksjonær. Siden er det bare å summere. Om hun er dårlig på summering, så er hun helt rå på bortforklaringer. Kanskje en viktigere egenskap for en statssekretær?

Ingen kommentarer: