I gamle dager markerte man sin stand og stilling med å ha sine egne kirkestoler. De ypperste satt fremst og så fulgte man på i standsordning bakover. De "fineste" hadde familienavnet på stolen, slik at alle kunne se hvem som hadde noe å si i bygd og by.
Noen innså at dette kanskje ikke var å være "like for Gud" og når det så var like vanskelig for en rik å komme i himmelen som for en kamel å komme igjennom et nåløye, så var det ikke like attraktivt å flagge på denne måten i kirka. Borte ble det.
Mange år senere ble tradisjonen tatt opp igjen i en annen sammenheng. På 80-tallet da vi fikk den første jappebølgen, så ble ble champagneskiltene på Barock en måte å markere sine karstykker på. Mange ringte beskjemmet etter noen år da de fant ut at det var overmåte harry å befinne seg på den tavla. Nå har pendelen snudd igjen. Store champagneflasker er igjen commè il faut.
Dette har Den Norske Opera forstått. For skarve 250 000 kan du få to billetter til åpningsgallaen og navnet ditt på plakett i operabygget. Hva den plaketten skal signalisere er jeg usikker på. Kanskje bare at kulturelt alibi også kan kjøpes for penger?
Kanskje resten av det norske folk, vi som bare har betalt 1000 kr. til den nye operaen kan få oss en plakett ett sted, også?
1 kommentar:
Kreativ måte å betale ned bygget på?
Legg inn en kommentar