mandag, september 22, 2008

Statsråder forsker selv

Dersom det er noen som lurer på hvorfor det er så lite satsing på forskning og utvikling i den rødgrønne regjeringen, så kan jeg avsløre hvorfor. Statsrådene gjør forskningsarbeidet selv.

I dagens utgave av Aftenposten, forteller Liv Signe Navarsete hvordan.

Trafikkforsker og økonom med Norsk institutt for by- og regionforskning, Steinar Johansen har vært frekk nok til å påpeke at veiutbygging i grisgrendte strøk i flere tilfeller fører til fraflytting i stedet for å styrke bosetningen. Så fort brua eller tunnellen er på plass, så står flyttebilene i kø.

Men dette tror ikke Navarsete noe på:

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete blåser av regnestykket.

- Jeg velger å lytte til næringslivet, de som kjenner dette på kroppen. Møbelprodusenten på Sunnmøre og fiskeforhandleren i Nord-Norge sier noe annet. Forskeren er for meg irrelevant, sier samferdselsministeren.

Der fikk du den, Johansen. Men Navarsete har åpnet for spennende utvikling. Den samme møbelprodusenten og fiskehandleren føler kanskje på kroppen at de skulle vært med i EU også. Eller føler for lavere skatter? Mye spennende grunnforskning gjenstår for Liv Signe.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Aha, så det var derfor de innsatte Store Steinrøysa (Grande Røys) som fornyingsminister...

Huff, nei, den var for billig. (Thi-hi).

Kyle sa...

Navarsete har også gått inn for å øke hastigheten på noen veistrekninger.
Etter egen forskning på emnet selvfølgelig

Odd sa...

En møbelprodusent med statsrådens øre, dette virker kjent...

Anonym sa...

Fakta er for tapere, la oss finne opp våre egne fakta og våre egne teorier!

La meg minne om at Frp også har forsøkt å finne opp teorier som passer deres program. Da er det helt irrelevant hva forskerne sier.

Anonym sa...

Da jeg leste kommentaren hennes i dag, var det bare en ting jeg tenkte på: Jeg håper hun er feilsitert.

Men jeg er redd hun ikke er det, gitt.

Knut Johannessen sa...

Ivar: Det er èn grunn til at jeg ikke skriver noe stygt om Heidi. Hun bor i min fødeby (også kalt Høljebyen av Hjorthen) Jeg frekventerer byen en til to ganger i året og tar ikke sjansen på å bli overfalt av en sinna statsråd.

Kyle: Godt poeng. Det er selvsagt den opplagte forklaringen på de økte hastighetene.

Odd: Jeg trodde det var dere som hadde møbelprodusentene på Sunnmøre, ikke Sp.

Kyle: Som journalistene sier. Ikke ødelegg en god sak med å sjekke fakta.

Iskwew: Jeg tenkte som deg. Det er vel bare her på berget man kan komme unna med en slik uttalelse. Men det åpner for en del morsom statsrådsforkning.

Pølse-Hanssen: "Jeg har snakket med en pasient som sier at han ble friskere av en healer. Jeg har besluttet å si opp 2000 leger og erstatte disse med healere."

Justisberget: "En kriminell jeg har snakket med, sier at leilighet gjør tyv, så derfor skal alle innsatte få enebolig når de kommer ut av fengsel. Uansett hva forskerne sier."

Odd sa...

Vox: Det var vel en møbelhandler fra Jessheim jeg tenkte på.

Anonym sa...

Det hadde vært en fordel om alle partier fikk et litt mer realistisk syn på hva samferdsel betyr for næringslivet. Analysen til Navarsete blir jo støtta i alle partier, kanskje med unntak av SV. Høyres landsmøte var jo bare en eneste lang hyllest til veibygging.

Anonym sa...

Kan denne holdningen til forskning være importert fra USA?

http://cosmicvariance.com/2008/05/06/all-those-facts-and-knowledge-just-get-in-the-way/

Jeg håper ihvertfall ikke at det er en trend.

Og nå er det vel snart på tide at jeg skriver det blogginnlegget jeg har hatt i hodet en stund angående dette temaet...