lørdag, april 03, 2010

Kleppa sporer av

Jeg tror hun mener det godt. At hun er oppriktig lei seg for alle problemene i jernbanetrafikken. Men dessverre gjør Magnhild Meltveit Kleppa det samme som NSB. Hun sporer av. Fordi hun har et desperat behov for å fremstå som handlekraftig.

Det vi denne vinteren har sett av rot og tull på jernbanefronten er ikke hennes skyld. Det er et kollektivt politisk ansvar som alle partier må dele. Problemene har vært skjøvet under skinnegangen i mange år. Og vi vet alle hva som skjer når vi forsømmer vedlikeholdet. Hus råtner, biler ruster og tog stopper. Eller i verste fall sporer av.

Meltveit Kleppa er sjokkert og vil kalle inn til krisemøte. 85 dager siden forrige. Og hun skal ha full gjennomgang. Igjen. Det betyr at ansatte i NSB og Jernbaneverket må jobbe døgnet rundt for å gi tilnærmet samme svar som sist. I stedet for å jobbe med det viktigste. Å få tog til å gå i rute. Eller i det minste å holde seg på skinnegangen.

I utgangspunktet hjelper det ikke å bytte minister eller jernbanedirektør. Begge har hatt kort virketid. Elisabeth Enger har vist vilje til å ta oppgjør med ukulturen i Jernbaneverket. Men har mye ugjort.

Tenk om Meltveit Kleppa istedet for et rituel "handlekraft-møte" hadde sagt det som det var:

Dette kommer til å skje i gjen. Tog kommer til å bli forsinket. Signalledninger vil falle ned. Det skyldes at vi har forsømt jernebanen. Det krever tid å få tatt igjen noe av vedlikeholdet. Derfor vil feil oppstå. Men jeg kan forsikre om at jeg passer på at Jernbaneverket og NSB gjør de riktige tingene. Og at det vil bli bedre.

Og kanskje avslutte med et Churchillsitat: "Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning."

Samtidig som hun på departementets hjemmesider informerer oss om hvilke tiltak som er satt igang og fremdriften. Informasjon demper frustrasjon. Men det er visst lettere å late som man gjør noe.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Når må Kleppa ,ledelsen i Jernbaneverket
og NSB ta hatten sin og gå.Ubrukelig
hele bøttebaletten.



YVE

Anonym sa...

Ingen trenger å gå hvis de tar ansvar og tar tak i problemene. Men jeg begynner å bli ganske lei alle disse kommiitéene til Kleppa... Slik var det da hun var Kommunalminister også: Hun skulle kalle inn til hastemøte, som igjen hadde til oppgave å oppnevne en kommité. -Og etter det skjedde ingenting.

Jeg tipper konsulentbransjen jubler over å ha statsråder som Kleppa. Intet krav til løsning så lenge det er nedsatt en kommité....

Anonym sa...

Mange av problemene til jernbaneverket stammer fra Bondeviksregjeringens prosess med og omorganisere og splitte opp jernbaneverket.Da forsvant mye av fagfolkene og det sliter de med enda.Det er vel det som er problemet å få tak i nok fagfolk til alle jobbene og ikke penger.Bloggforfatteren skriver at Elisabeth Enger jobber med ukulturen i jernbanetilsynet.Tydeligvis mange som ikke vet forskjellen på jernbaneverket,jernbanetilsynet.nsb,flytoget,cargo net etc.

Anonym sa...

Kjære anonym. Nevn et eksempel på at Kleppa som kommunalminster innkalte til et hastemøte som endte opp i en komitè.

Anonym sa...

Politikere og regjeringer 30 år tilbake i tid har skyld i dette.Jernbanen har vært sulteforet i disse årene og nå ser vi resultatene.Og her tar det maaaange år å få det på fote igjen...

Anonym sa...

Hvis de rødgrønne var LØSNINGEN, hvorfor har de ikke klart å rette opp NOE på nesten fem år?

For teit bare skylde på tidligere regjeringer o.l.

Alle peker på alle, intet skjer, mens pengene renner ut.
Se på regnskapene til JBV...

Anonym sa...

De har iallefall lagt mere i jernbanepotten en de tidligere. Men det må mye mere til.Dette vil ta mange år og ikke ei påskehelg som mange tror som ikke har peiling på jernbane.

Anonym sa...

Kleppa er minister på kvinne- og alderskvote.

Skjønner ikke at man kan ta en jobb på det grunnlaget.

Anonym sa...

Trist med NSB: Ønsker ny leder det gjør vi alle!!! Et handlekraftig menneske som tar tak i alle problemer NSB har.

Anonym sa...

Det er også trist at du og mange ikke har mere kunnskap om hvordan jernbanen i Norge er organisert.Hadde flytoget sporet av i Brynsbakken hadde det vel også vært NSB sin feil...

Anonym sa...

"ikke har mere kunnskap om hvordan jernbanen i Norge er organisert." Og hva baserer du den uttalelsen på?
På tide *du* innser at NSB er KUNDE av JBV og bør stille KRAV. JBV og NSB får slengt penger etter seg, men hva får vi levert?

Videre: Mange JBV/NSB-fanboys later som om f.eks. CargoNet ikke er NSB. Men dere vet bedre?

Anonym sa...

som nevnt i annen blogg, en noe lettvint løsning å skylde på sittende minister!
det er da opplagt at det er ministere før henne som må ta sin del av skylda!
er folk virkelig så enkle i pæra?

Anonym sa...

Til anonym lenger opp her:Ja det er mange på blogger rundt omkring som ikke vet hvordan jernbanen er organisert og dermed blir det endel merkelige utsagn.JA NSB kjøper tjenester av JBV akkurat som Norwegian,SAS og alle de andre kjøper av Avinor i Norge.Hva vet du om ikke at ikke NSB stiller krav til JBV, såfrem du ikke jobber i NSB. Alt kommer jo ikke frem i media. Ja NSB er en investor og har en eierdel i CargoNet sammen med svensker.Men de har jo ikke det daglige driftansvaret. CargoNet har jo egne sporskiftere,lokførere,ledelse.lokomotiver og vogner.

Are Salomonsen sa...

@vox: mener du at høyre siden i norsk politikk har deltatt i nedkjøringen av norsk infrastruktur og den sterke byråkratieringen og økningen innen offentlig sektor, som har snudd opp ned på klassiske pyramider, der få sjefer var på toppen, har blitt mange sjefer på toppen, og nesten ingen arbeidere igjen på bunn? hvis du spør noen i dag hva de jobber med så sier de fleste: sitter i en lederstilling. hva gjør du sa du?, jeg sitter i en leder stilling....snart er jo de som genererer inntekter til firma i privat sektor i mindretall i forhold til administrasjon og hms avdelingen. tar vi med de fagorganiserte, tillitsvalgte, sykemeldte og de som er i ulike permisjoner....ja hvem skal tjene penger? de som tjener penger er i oljesektor, og er ikke det en kortsiktig sektor? hvordan skal man komme seg ut av dette når neste generasjoner ikke kan nyte godt av oljeinntekter? eller er oljefondet uutømmelig for all fremtid?

TOS sa...

Denne kommentaren skled rett inn i Finansavisen 4.mars, fordi den satte fingeren på problemet, men også viste løsningen.
http://www.venstre.no/blog/torolavsteine/1286/

Vår ulykke ligger i vårt valgsystem. Det premierer geografisk korrupsjon fremfor nasjonal infrastruktur.

Anonym sa...

Are Salomonsen: Jeg setter gjerne to strek under problemstillingen din.

Vi kan simpelthen ikke leve av å intervjue, klippe håret på og underholde hverandre.

Vi kjører tog på første klasse rett til helvete.

Jeg skulle ønske vi hadde visjonære politikere som brukte alle pengene våre til å bygge noe varig for fremtiden, og ikke skuslet det bort på tull og tøys. (Ja, jeg er en av de som mener det er tull og tøys at 1/3 av arbeidstokken vår skal jobbe i det offentlige mens nesten 1/3 til skal gå rundt å være sykemeldt).