onsdag, juni 29, 2011

Noen må gå

"Magnhild må si unnskyld" er opposisjonens klare befaling til statsråd Magnhild Meltveit Kleppa i forbindelse med trafikkkatastrofen i Oslo. Anført av KrFs nye yppersteprest Knut Arild Hareide hamrer de løs. Med de største sleggene de finner. Kleppa kan prise seg lykkelig for at Stortinget har stengt for sommeren. Hvis ikke hadde hun stått fast i spørretime-køen. Og skapt trafikk-kaos i vandrehallen.

Nå burde Hareide riktignok være så orientert i Den Store Bok at han vet at det er den smale vei som fører til evig lykke og ikke en brei E6. Den brede vei fører som kjent rett i fortapelsen.

Men ærlig talt, opposisjonen er i overkant pinglete. En unnskyldning, hva er nå det for noe tull. Kleppa, veidirektøren eller sjefen for Jernbaneverket må gå. Aller helst alle samtidig.

Man kan ikke plage Oslo-trafikantene på denne bestialske måten og så tro at man kommer unna med en unnskyldning. Makan. Når våre ledende aviser finner frem krigstypene og våre skarpeste lederpenner skriver harmdirrende ledere om kaoset, holder det ikke med en unnskyldning.

En ting er at man stenger Oslo S for å ta igjen vedlikeholdsetterslep fra 1. verdenskrig og at man samtidig snevrer inn E6, men man gjør det om sommeren. Og samtidig. Dette burde jo gjøres på vinterstid. Da slapp folk å stå i 20+ å vente på buss for tog. 

Men det er ikke det verste. Kleppa klarte nemlig ikke å planlegge at Oslofjordtunellen skulle stenges, eller at ferja Horten-Moss dundra i kaia med et brak. Slik at store deler av tungtransporten må gjennom Oslo. Det er kritikkverdig, det. Snakk om å sove i timen, som en lederskribent ville kalt det.

Kleppa og hennes folk må i alle legge alle små og uviktige saker til sider umiddelbart. Nasjonens interesser står på spill.

Selv vurderer jeg å gå til optikeren. Jeg har ikke funnet noe særlig kaos. Bortsett fra litt is i rubben på mandag. Jeg kjører strekningen Sandvika - Alnabru hver dag. Som vanligvis tar mellom 45 min og 1 time. Under kaos-dagene har jeg ikke klart å bruke mer enn 35 min. I dag morges hadde jeg et ærend forbi E6 der den smalner inn. Ikke kaos der heller. Skandaløst. Jeg vil ha kaos hver dag.

Men hjem fra jobb i går ettermiddag ble det kø. Eller kaos om du vil. Full stopp ved Høvik i utgående på E18. Fordi de som kjørte ut av Oslo måtte stoppe for å se på at politiet drev og ordnet med et kumlokk på motsatt side av midt-deleren. Dette må justisminister Knut Storberget ta på sin kappe og be om unnskyldning for.

24 kommentarer:

VamPus sa...

Jeg ser at du mener kritikken er overdreven, men er ikke helt enig. Det hyles for mye blant politikerne, men å stenge Oslo S samtidig som man snevrer inn E6 er rett og slett ikke godt nok. Selvsagt kunne ikke Kleppa eller andre ha forutsett brann i Oslofjordtunnellen, men selv uten den er det ganske ubrukelig å ikke koordinere arbeidet ved to av de største innfartsårene til Oslo.

At man ikke har kriseplanlegging for trafikk dersom noe skjer i Oslofjordtunellen gjør ikke saken bedre. Om ikke annet burde planlagt arbeid da utsettes og alle kluter settes inn på å åpne tunellen igjen.

Ja, det hyles mye - men akkurat her synes jeg det er du som underdriver saken, ikke omvendt.

VamPus sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Knut Johannessen sa...

Ja, Heidi. Kritikken er ikke bare overdrevet, men til tider parodisk.

Mener du at planlagt arbeid på E6 skulle utsettes til ferieavviklingen var over? Det hadde jo virkelig laget kaos.

Sorry, men dette er ikke nok til storm i vannglass en gang. Derfor har valgt å underdrive en smule i køen av overdrivelser.

Gandalf sa...

Til dels enig med deg Knut, synes de lager vel mys støy av problemet på mandag. Plutselig oppdager ALLE at det er KØ inn mot Oslo på en mandag!
Riktignok var den over snittet ille nå, men ikke så ille som ved første snøfall, eller en vanlig dag med en liten smell på Høvik. Da står det fra Liertoppen til Oslo
Selv luktet jeg lunta og tok min lille tohjuling med motor. Sparte vel en god time på det, fra Drammen til Nesbru.

Det Kleppa og alle generasjoner med politikere før henne (fra alle partier) skal ha kritikk for er den ekstremt stemoderlige behandlingen infrastrukturen i Norge har fått. Det snakkes og snakkes, men veiene bygges ut med minimums løsninger og sprengt kapasitet før de åpner. Jernbane og kollektiv trafikk bygger vi ikke ut. Deretter blir de overrasket når folk dør i trafikken eller det er kaos? Wow!!

Magne D. Antonsen sa...

Hei Knut! Magne fra VG her. Forstår jeg deg rett er dette mediekritikk og det skal vi tåle. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG. Kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også :-)

dag jenssen sa...

Overdreven kritikk eller ei. Faktum er at mandag morgen tok det meg en time og femti minutter fra Gardermoen til Fornebu. Det er berettiget kritikk av samferdselspolitkken her i landet, som styres av ministeren, når vi blir utsatt for amatøraktig ledelse som resulterer i slike forsinkelser.

Anonym sa...

Knut du er like dum som Kleppa og
resten av suppegjengen til Stoltenberg.Har vært yrkessjåfør i
33år.På grunn av veiproblemer i dette landet tror jeg ikke dere er
klar over hva det koster samfunnet
våres av ulykker,slitasjer på biler
ol.Lasset jeg hadde på bilen ifra
Tyskland til Telemark på mandag,blei
ca kr 15000 dyrere en normalt på
grunn av omkjøring og stopp i trafikken,og glem ikke forurensingen.
Nei spar oss for idiotiske blogger
ifra amatører.

Knut Johannessen sa...

@Dag Jenssen. Jeg synes ærlig talt at det ikke er mye å klage over, når man endelig tar grep og forsøker å lappe på mange 10år med forsømmelser.

Knut Johannessen sa...

@Anonym: Siden du er på fornavn burde du kanskje vært så tøff at du oppga ditt eget navn også.

Hvis du hadde vært litt mindre opptatt av hvor dum jeg er og tatt deg tid til å lese bloggposten, så handler den om én konkret sak (det såkalte kaoset i Oslo) og ikke samlet norsk samferdselsespolitikk. Siden du har vært yrkessjåfør i 33 år vil du sikkert vite at manglende vedlikehold skyldes flere ministre enn Kleppa. Og amatør er for meg en hedersbetegnelse og intet skjellsord så det kan jeg bare bukke og takke for.

Nikolai Hoftun sa...

Synes det er veldig fint at nsb gjør oppgraderinger og folk må ha buss i noen måneder.
Synes derimot at nsb burde gjøre dette oftere. Lage noen baner nordpå til tromsø, eller kirkenes.
En bane til molde? Deretter til ålesund? kanskje en bane inn i sognefjorden? Ny bane til bergen, og ny sørlandsbane?
De har et helvetes problem, sånne som meg sørger for at regjeringen for et problem. Vi vil mer!
Tog i Norge! Vi sørger for at dere blir tvunget til det. Norge, Internasjonale avtaler, Jeg, vi, sørger for det. Til slutt. Regjeringen må bøye av, vi vil vinne! Norge skal få god jernbane til alle!

Bjørn sa...

Hvorfor noen har en sånn "halleluja" tilnærming til tog er helt uforståelig. Norge er relativt uegnet for tog og NSB/jernbaneverket er så udugelige at det skjelden er til å stole på. Bygg skikkelige veier istedenfor

Per Gunnar Mortensen sa...

Vakkert skrevet, Knut!

Skal jeg være ærlig (og det skal man jo!), så mener jeg Kleppa har vist en fantastisk stå-på-vilje gjennom de to (drøye) årene hun har vært samferdselsminister. Gud bedre så mye kjeft hun har fått (og tatt!!) som egentlig ikke burde vært sendt i hennes retning i første omgang! Innsnevring/stenging av E6 er jo et brilliant eksempel på ledere som sabler ned en minister som i det minste FORSØKER å ikke detaljstyre sine etater!

NSB (som kun stiller som en transportaktør på lik linje med Ruter) har - sammen med Jernbaneverket - klart å melde fra for OVER ETT ÅR siden at Oslo S skulle stenges og at det derfor måtte påregnes masse buss for tog mellom Oslo S og Lillestrøm. At da Statens Vegvesen (eh... Vel... iallfall ifølge VG, dersom vi skal ta DET etterettelig...)klarer å si at "NSB og Jernbaneverket burde spurt oss bedre (wtf???)(se ingress:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10087935), og så halverer kapasiteten på den veistrekningen som de visste skulle benyttes for persontransport i perioden Oslo S skal være stengt! (Eller er dette et politisk utspill for å få like mye oppmerksomhet som NSB og JBV har fått fra mediene de siste tre-fire årene?)



Jeg jobber selv i NSB og ble virkelig furten (ja, endog litt redd!) da jeg jeg leste at Kleppa plutselig var utnevnt til samferdelsminister i forrige jense-kabal.
Etter ca. 30 måneder skal jeg gjerne ta av meg konduktørlua for henne, for jeg er i alle fall full av respekt ovar at hun ikke er blåst av (jern)banen for lenge siden!

Per Gunnar Mortensen sa...

Hehe... Klarer jo ikke helt å dy meg;

@ Nikolai: Dine ønsker blir sendt til gal etat (for det er det vi snakker om!) NSB eier ikke én meter jernbaneskinner i Norge! Og derfor er det ikke dem som legger dem noe sted. Og det er heller ikke NSB som gjør oppgraderinger i disse dager. NSB prøver bare å få deg og alle de andre til jobb/hjem/på ferie etc. uten at de kan benytte seg av SITT verktøy; nemlig tog! De må bruke buss. Jeg håper btw også at vi skal kunne benytte tog i hele Norge, men jeg tror mennesket må kvitte seg med den egoismen som sier at det er en menneskerett å kjøre alene i bil uansett hvor du skal.

Bjørn: Det hjelper ikke med skikkelige veier til og fra eksempelvis Oslo. Dersom alle skal kjøre sin egen bil (og jeg antar det er din menneskerett å kreve det...) Bilen må parkeres i Oslo mens du (og alle de andre) er på jobb! Parkeringskapasiteten i Oslo er kanskje ikke helt sprengt, men det er ikke så veldig langt fra...! Så lenge 100 000 mennesker (overdrivelse fremmer forståelsen!!) skal bo utenfor Oslo og jobbe I Oslo, så MÅ vi ha et fungerende kollektivsystem! Og spør du meg, så er Stor-oslo 100 % avhengig av tog/trikk/t-bane/buss/båt i tillegg til privatbilisme. (Det er jo bare å stoppe toget i et par - tre timer, så ser du jo resultatet). Og det ville ikke hjulpet om du hadde bygd veier der hvor togene går i dag, du ville bare fått en ny bilkø å forholde deg til...

NSB og Jernbaneverket er kanskje ikke så udugelig som du vil ha det til, men begge disse bedriftene er politisk styrt. Det er riktig at det er galt at "Det går alltid et tog", men dette har faktisk Jernbaneverket og NSB advart imot i mange, mange år! Problemet er at alle (foruten du, da) vil gjerne ha tog som man kan stole på, men politikerne er ikke villig til å betale for dette! (På en måte forståelig, det er dritdyrt å vedlikeholde jernbanen!!!) De siste årene har det blitt bevilget store ekstrasummer til jernbanen, men det vil (dessverre) ta lang til å oppgradere den norske jernbanen til de er til å stole på... Problemet (i mitt hode) er at vi ikke har noe valg! Vi MÅ ha kollektivtraikk!! Alle som har spilt Sim City vet dette... En by uten kollektivtrafikk er en døende by, og Oslo er ikke døende!!

:D Da tror jeg at jeg har fått sagt mitt! :D

Dan sa...

Det jeg synes er drøyt er 50-sonen ved Utvika, mellom Hole-Bærum. Her er det faktisk blitt 50-sone heeele veien, mens samferdselsdepartementet bare sitter og klør seg i hodet i steden for å reparere en tunell de burde ha vedlikeholdt før.. Topp det med at de i løpet av den siste tiden satte inn fotobokser(!!) på en 50 sone? ? Dette bærer klart vitnesbyrd om at Nordre Buskerud Politidistrikt har alt for mye å gjøre med, og er også et tegn på lathet mener jeg. UP bør være ute oftere, hvordan kan folk flest på respekt for statens lille hjelper når de ikke er synlig i samfunnet ?

Anonym sa...

Det store problemet, er egentlig, at alle vil ha nye veier, men ingen skjønner at for at veiene skal fikses må de stenges i en periode...

Mads Wam Schneider sa...

Apropos køer. Skal vi fortsette å kjøre mer bil med den befolkningsveksten vi har i Oslo-området, trenger vi om snaut tyve år 10-12 ekstra kjørefelt på de viktigste innfartsveiene.

Det skal bli moro! :D

http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article561995.ece

Pål Erik sa...

Gjennom årene det har vart en del politikere som aldri burde ha fått en vesentlig tillitsverv. Kleppa er desidert en av de "top ten" !!! Jeg blir flau bare å høre henne!.

Anonym sa...

"Mener du at planlagt arbeid på E6 skulle utsettes til ferieavviklingen var over? Det hadde jo virkelig laget kaos."


Dette tror jeg de færreste mener. Problemet er uansett at utbedringen av E6 faller sammen med at Oslo S er stengt. Det er dette som er håpløs planlegging. Og dersom utbedringen på død og liv måtte skje denne sommeren, kunne de i det minste ventet til juli, når folk faktisk har ferie. I juni er det knapt nok noen som har påbegynt ferien og trafikken er som ellers i året.

Anonym sa...

Er så lei kleppa!

Vi har veier som ikke ser ut, og det tar flere år før Kleppa får fingern ut av ræva for å gjøre noe.

Kjørt bil nå i over 10 år, og for å si det slikt, mange av de hullete veiene i sentrum, er forsatt like hullete i dag som det var for 10 år siden.

Norge har så utrolig mye penger, og pengene som kommer fra bomringene skulle jo gå til vei utbygging og mye mer. Neida, disse pengene går til Operaen og annet tull. Er det noe rest av pengene, så lapper de heller veien enn å asfaltere hele. Nå må vi huske at vi også betaler veiavgift hvert år, som også går til annet tull enn selve veien.


Før kunne man ha abn på fjell linjen, 4000 kr ca kostet det i året. Vet du hvor mye jeg betaler nå for å kjøre på de skamstygge og ødelagte veiene som Kleppa kaller kvalitets vei ??

35000 kr i året betaler jeg nå! Det er en skam!!! Skam deg Kleppa og dere andre fra de rød-grønne. Faen ta dere, pgr av denne grådige sulten for penger, har jeg ikke råd til å ta meg en hyggelig tur til utlandet eller ta med barna på kino ny og ne. Dere skal bare ta pengene til folket.

Jeg har nødt til å kjøre bil, jeg kan ikke bare slutte. Hvorfor ?? Fordi jobben krever at jeg kjører, ellers taper jeg inntekter, og hva gjør jeg da? Kanskje må jeg dra til Nav og kreve penger, lusne penger for å kunne muligens få litt vann og brød hver kveld på bordet. Mens disse somalier familien koser seg med 8 barn og for full støtte fra velferden samt som å få regningene betalt uten stress ??

Politikere! SKAM DERE!!!

Frank Holth sa...

En skam at kansje norges mest trafikerte krysning mellom to av landets viktigste transport årer skal ligge i Oslo. Hvorfor skal man legge hovedåren (E-18) gjennom Oslo for å komme seg inn på (E-6)alle vet vel hvor trangt og lite det blir i Oslo, med alle på og avkjøringer som skjer der i løpet av et døgn.(E-18) sydfra eller nordfra burde legges utenom "gryta"eller hovedstaden for de som vil kalle den det!

Konrad sa...

"Bestialsk" er rett ord, intet mindre enn bestialsk.

Anonym sa...

Vel det er jo fint at de skal fikse på E6 og jernbanen.. Men det er jo veldig uheldig at alt skal skje på engang. Når det gjelder den Norske jernbanen så er den forsømt i flere 10 år. Det samme er veinettet, jeg bor i Hamar og veiene rundt her er elendige, det er utrolig mange som får sine biler ødelagte grunnet at veiene er en fare og kjøre på. Når vi ser på det og bygge veier og reparere veier her i Norge så er det en skam. Se nye E 18 i østfold helt ødelagt etter vinter og tele..Mye av grunnen til at de nye veoene her i Norge er så elendige er at her i Norge så blir det brukt kun 70 cm med grus og pukk under asfalten: Mens man i et land som Tyskland bruker 2 meter. Her bruker veimyndighetene 9 år på planlegging før en vei blir begynnt bygd. Da er matrialer og priser gamelt.Kleppa er Minister og den som sitter med hoved ansvaret for begge to NSB og veimyndighetene. At alt er et svarig kaos og ingenting fungerer det er Kleppa sitt ansvar, nå ser vi at hun hat gjort en elendig jobb. Og da må noen hoder rulle og det betyr at da burte Kleppa vært så voksen at hun går av

Anonym sa...

Tja, du har kanskje rett i at vi har opplevd verre ting i dette landet, men det jeg fant forstemmende med "kollisjonen" av utbedringer er at etatene helt åpenbart ikke hadde snakket sammen på forhånd. NSB hadde kringkastet omleggingene lang tid i forveien, og publikum kunne tilpasse seg. Det gjorde ikke veivesenet. I tillegg kunne de altså ikke vente én liten uke til fellesferien var i gang.

Anonym sa...

Dette var amatørmessig håndtert av Kleppa, det er det liten tvil om. Det er hennes ansvar å ha en viss oversikt, og/eller at det finnes en viss koordinering.

Slike ting er unødvendig at skjer, og det er kostbart både i tid og penger.

Ingen vits å overdrive, men ingen vits å bagatellisere heller.