tirsdag, juni 16, 2009

Fornøyd med lite

SV er jo ikke vant til å se store tall på meningsmålingene. Så da er det jo ikke så rart at de går i spinn når de ser en måling med store tall. Selv om tallene kanskje ikke er så positive når man ser nærmere etter.

VG har i dag en meningsmåling (dessverre kun på døde trær) som viser at 34% av rektorene mener Bård Vegar Solhjell er best egnet til å bli kunnskapsminister etter høstens valg. Dette "strålende" resultatet får både @bardvegar og @audunlysbakken til å kvitre i vilden sky.

Jeg tror ikke jeg ville følt meg så kjepphøy om 66% av rektorene ikke syntes jeg var best egnet til å være kunnskapsminister. Selv Odd Einar Dørum som er på vei ut av politikken får jo 15%.

Undres på om expresident Bush var fornøyd med jobapproval-rate på 34%?

Dessverre offentliggjør ikke VG bakgrunnsinformasjon om hvilke spørsmål som er stilt etc., men utvalget viser at det er er en feilmargin på mellom 3,5 og 4 prosentpoeng.

I tillegg vet vi at SV er overrepresentert i utdanningssektoren, så i den sammenheng, synes jeg SV får særdeles dårlig betalt.

5 kommentarer:

Admin sa...

Ja at dobbelt så mange ønsker seg rødgrønn skolepolitikk som blågulgrønn var ikke spesielt klart nei. Heller ikke at bortimot ingen ønsker seg Ine Marie Eriksen som statsråd.

Ja og hvorfor skal vi nå spørre skolefolk om deres mening når de uansett har en politisk slagside?

Det ble sparket hit og ikke dit denne gangen også gitt.

Vidar sa...

Gitt at Høyre mener skolepolitikk er et av deres sterke områder må det vel kunne tolkes som en seier for regjeringen (og dermed SV og statsråd Solhjell) at de aller fleste rektorene vil ha fortsatt rødgrønn skolepolitikk?

Og dette har jo ikke noe med job approval rate å gjøre - du kan mene noen gjør en god jobb selv om du ideelt sett skulle sett noen andre i den posten. Hvis 34% har Solhjell som førstevalg vil selvsagt en approval-rating være vesentlig høyere (antakelig nærmere andelen som vil ha fortsatt rødgrønn skolepolitikk). Målingen må dessuten ses i kontekst av partienes størrelse – den som har mest grunn til å skryte av undersøkelsen vil jo være den som får mest støtte utenfor eget parti. Uten inngående kjennskap til rektorers partipreferanser ser det unektelig ut som Solhjell får støtte fra langt flere utenom eget parti enn noen av de andre får.

Du har skrevet mye bra om meningsmålinger tidligere, men her mener jeg du har bommet på skiva.

Knut Johannessen sa...

Brumlebass:

At dobbelt så mange rektorer ønsker seg en rødgrønn skolepolitikk er vel ingen sensasjon, når vi vet at ca. 70% av dem stemte rødgrønt ved siste valg. I den settingen er dette et dårlig resultat.

Vidar:

Høyre fikk ca 9% av stemmene blandt lærere ved siste valg(kanskje noe høyere blant rektorer) I det lyset synes jeg de gjør det ganske godt i denne målingen.

Jobapproval var et lite poeng, men glem nå ikke at det blandt de spurte er det stor overvekt som allerede stemmer SV.

Når du ser målingen i kontekst av partienes størrelse, så hadde det vært en relevant innvending om det hadde vært hele befolkningen som ble spurt. Det er det altså ikke. Det er landets rektorer. Og vi vet at ca. 35-37% (feilmarginer) stemte SV ved siste valg og at ca 70% stemte rødgrønt. (Kilde MMI)

SV har altså en 7-8 ganger større oppslutning i denne yrkesgruppen enn blant nordmenn flest. I lys av dette synes jeg oppslutningen om Bård Vegar og den rødgrønne skolepolitikken ikke er mye å skryte av. Da ser det nemlig ut som om han ikke får særlig oppslutning ut over eget parti.

Sentrumskonservativ sa...

Norsk Lektorlag burde stilles de samme spørsmål. Det er den eneste utdannelsespolitiske organisasjon jeg setter min lit til, og jeg er overbevist om at man her ville finne et borgerlig flertall - ja, kanskje ville Venstre og Høyre ha flertall her (min gjetning), som i den norske advokatstand.

Sentrumskonservativ sa...

Norsk Lektorlag burde stilles de samme spørsmål. Det er den eneste utdannelsespolitiske organisasjon jeg setter min lit til, og jeg er overbevist om at man her ville finne et borgerlig flertall - ja, kanskje ville Venstre og Høyre ha flertall her (min gjetning), som i den norske advokatstand.