søndag, juni 21, 2009

Hvorfor du ikke kan ringe, Bjarne Håkon

Etter at Bjarne Håkon har ligget flat i noen timer, er han på beina igjen. Og mye tyder på at han ikke har forstått noe som helst. I alle fall om man skal tro det han sier til Dagbladet:

- Jeg tar et viktig forbehold om at jeg må få lov til å slåss for alle de som er i min familie og at jeg har en rett til å være pårørende. Da hadde jeg understreket veldig sterkt at jeg bare ringte som pårørende, sier Hanssen til Dagbladet.

Dette høres i utgangspunktet både menneskelig og forståelig ut. Poenget som Hanssen ikke ser ut til å forstå, er at når han ringer, får han adgang til toppledelsen for helseforetaket. Og de vil ikke være i stand til å skille mellom helseministeren og den pårørende. Han er sjefen deres, åkke som.

Dersom jeg eller noen andre hadde ringt på vegne av våre pårørerende, hadde vi i beste fall fått snakke med en avdelingssykepleier. Det er forskjellen og det er grunnen til at BHH ikke kan ringe når det gjelder venner og familie. Uansett hvor urettferdig Bjarne Håkon Hanssen måtte føle det. Dersom han ikke skjønner dèt, har han et problem.

Det forundrer forøvrig at Hanssen føler så sterk bekymring for helsevesenet og Ullevål i særdeleshet at han må ringe for å bli overbevist om at at Inge Ryan får god behandling. Men NRK Dagsnytt melder i dag at det ikke var behandlingen, men rommet, Inge Ryan ikke var fornøyd med. Da blir det litt mer forståelig.

Det som også er interessant er at når SVeren Inge Ryan ikke er fornøyd med oppholdet sitt på Ullevål, så han ringer da sin venn Bjarne Håkon Hanssen for å få gjort noe med dette. Man er sin egen lykkes smed, også i SV.

Snakk om gi lissepasninger til Frp. At man aldri lærer. (Og det gjelder også Høyre i denne saken)

17 kommentarer:

Anonym sa...

Nå har helseministeren sagt og gjort så mange mange tåpeligheter, at det avspeiler mangel på innsikt og etisk sans.AP vil være tjent med å kaste ham før valget!

Oda sa...

Dette er vel egentlig bare toppen av isfjellet.

Hvo mange lokalpolitikere, helse/sosialsjefer, journalister, spesialister, forelesere på medisinks fakultet, etc, har IKKE gjort noe som er det samme.

Er enig i at i dette tilfellet er det ekstra grovt, men...

Petter Jensen sa...

Snakker om å ikke forstå hvorfor og hvilken salat man har tråkket i. Jeg også reagerer imidlertid på at Ryan ikke får noe tyn. Han burde jo også vite bedre - men noen griser er vel bare likere enn andre. Andre griser blir bare pølser.

Konrad sa...

Vel talt Vox.

BHH forsøker å vri seg unna, tilsatt litt trøndersk trivelighet kommer han unna med denne. Men problemet er nettopp som du sier: Her er det noen som ikke lærer, og bruk av embetet til å oppnå personlig gevinst (selv om det gjaldt en kompis) er jo faktisk definisjonen på korrupsjon.

Admin sa...

At det partiet som har levd på å heve seg over politikken og Politikerne bruker denne saken for å oppkonstruere en sannhet om at norske politikere er gjennomkorrupte behøver man ikke å si seg enig med.

Man kan tvert i mot si sannheten: at de overdriver.

Erna Solberg er derfor redelig og fin i sine uttalelser:

"Jeg kan ikke tro at Bjarne Håkon har ment å være noe annet enn en god venn i dette tilfellet"

"Vi kan ikke være allergiske mot at statsråder ringer og snakker med helsesjefene"

Inge Lønning sa i sitt avskjedsintervju i Dagsnytt18 at forholdene mellom politikere er blitt mye bedre opp gjennom årene - Carl I Hagen har vel sagt noe lignende. At når noen på Stortinget blir syke så har man medfølelse med vedkommende og gir oppmuntrende ord og støtte. Det er ikke noe hatforhold.

Derfor er jeg ikke i tvil om at Bjarne Håkon hadde tatt de samme telefonsamtaler om det var stortingsrepresentantene Nesvik eller Jensen som hadde ringt fra sykeseng.

De som er i tvil bør argumentere litt rundt hvorfor de tviler.

Og er det redelig å sette Ryan=SV og Bjarne Håkon=Ap i denne saken?

Og i og med Erna sine uttalelser så kan man inkludere Høyre i denne retorikken?

Bare spill og ball. Men kun Frp som hekter seg på.

Anonym sa...

Bjarne har bare gjort det alle venner ville gjort med sine venner. Problemet er at han er statsråd for det vennetjenesten omhandler.

Konrad sa...

Anonym:
Nettopp. Han benytter embetet, det er problemet og i ytterste konsekvens korrupsjon.

Knut Johannessen sa...

Brumlebass: "Bare spill og ball. Men kun Frp som hekter seg på."

Noen ganger er du bare hylende morsom, brumlebass

Kan jeg få lov til å sitere den som har vært aller krassest mot BHH. Olav Gunnar Ballo. Sist jeg sjekket var han medlem av SV, men nå må han ha meldt overgang til "spill og ball"-laget.

For at du ikke skal gå glipp av noe, gjengir jeg det meste av kommentaren hans til Dagbladet.

Selv ikke Frp har vært så krasse:

"- Hva tror du denne saken gjør med helsevesenets tillit til statsråden?

- Det er åpenbart at saken er helt ødeleggende for helsevesenets tillit. Helseministeren har ikke noe å gjøre med behandlingen av enkeltpasienter.

Helsevesenet settes under et konstant press. Jeg får mange henvendelser fra helsepersonell om at de må prioritere beinhardt. Politiske vedtak har konsekvenser som betyr at de må vurdere ulike pasientgrupper opp mot hverandre.

- De er lojale mot vedtakene som blir gjort, men så opplever de at de som er politisk ansvar begynner å ringe. Det er klart at de vil oppleve at det er en uholdbar situasjon.. Slik jeg kjenner helsepersonell i Norge, er det lite man finner mindre akseptabelt enn dette.

Hvis jeg som lege hadde fått en slik type henvendelse fra helseministeren, hadde jeg rett og slett bedt han ryke og reise.

Utidig innblanding
Hvordan tror du sykehuset har oppfattet Hanssens henvendelser?

- Det kan bare oppfattes på en eneste måte; en utidig innblanding og utilbørlig press fra noen som sitter i maktposisjon. Dette handler om medisinske vurderinger som ikke helseministeren skal blande seg inn i. Med å gjøre dette, gjør han medisin om til politikk. Det må han slutte med.

- Kan dette oppfattes som forskjellsbehandling?

- Hvordan kan det oppfattes annerledes? Dette er forskjellsbehandling. Bjarne Håkon Hanssens opptreden i denne saken synliggjør at det er noe som gjelder for vanlige folk, mens noe annet gjelder for folk i posisjoner. Det er helt umulig for Bjarne Håkon Hanssen å ha oversikt over hvem som til en hver tid legges inn på norske sykehus. Det er helt tilfeldig hvilken historie han blir presentert, og han kan naturligvis ikke følge opp hundrevis av tilfeller.

Når han nå griper inn for en nær venn og politikerkollega betyr det at han forskjellsbehandler. Da Dagfinn Høybråten var statsråd sa han alltid «Jeg ber om forståelse for at jeg ikke kan kommentere enkeltsaker. Jeg har et overordnet ansvar.» Selvsagt er det på denne måten Bjarne Håkon Hanssen må opptre.

Det betyr ikke at han ikke skal være en god venn, samt vise sympati. Men han må forholde seg til pasienter som en hver annen person dette i landet.

- Hanssen sier det hender han ringer systemet etter kontakt med pasienter?

- Det må han slutte med fra i dag, lørdag 20. juni. Hvis han ikke har skjønt det, så må et flertall i Stortinget fortelle han at det er galt. Han kan ikke fortsette som statsråd hvis han fortsetter med denne praksisen.

I tillegg har statsminister Jens Stoltenberg sagt følgende:

"- Men bør ikke ta den typen telefoner, spesielt ikke om mennesker man kjenner. Det har Bjarne Håkon Hanssen beklaget, og det var klokt, sier Stoltenberg til NRK 2-programmet Søndagsavisen i formiddag."
Sitat slutt.

Ditt forsøk på å fremstille dette som om det var den barmhjertige samaritan som ringte for å forsikre seg om at vennen hadde det bra, er rett og slett latterlig.

Men for all del, fortsett bare. Det har stor underholdningsverdi.

Anonym sa...

Sykehuskøene strekker seg i det uendelige, folk må vente i månedsvis på operasjoner og timer hos spesialistleger, og på toppen av alt må sykehusene kutte kraftig i bemanning og pasienttilbud som følge av årlige budsjettnedskjæronger. Alt dette viker dog unna dersom en SV-topp og venn av helseministeren opplever "et trekk på rommet", samtidig som pasientene må ligge i korridorene grunnet rommangel på sykehusene! En SV-topp får et helt rom pga. forkjølelsen, mens postopererte må ligge i korridorene. Skulle bare mangle at så mange ønsker å bli politikere.

Dette er en sak som viser det vi alle har vist og lært gjennom historien - politikere bryr seg kun om seg selv og ingen andre. Straks en politiker sikrer seg en maktbase, flyter frynsegodene så budsjettet holder. SV-toppene får private leger og rask behandling, mens den vanlige dødelige Ola Nordmann må sitte i timesvis hos fastlegen og vente deretter i ukevis på undersøkelser.

BHH burde i det minste vise at han er en mann og gå av, innrømme at han ikke passer inn i ministerrollen. Min anbefaling som velger i 2009 er: gå av, BHH, før du gjør mer skade for partikollegene dine...

PS: Hvordan kan han påstå at han "bare ringte for å spørre om tilstanden til sin venn" når han ringte ingen ringere enn tre lokale helsesjefer, i stedet for en vanlig lege på Ullevål...

Knut Johannessen sa...

Anonym:Du har gode poeng. Men når det gjelder det at Ryan fikk enerom, så bør ikke det brukes mot ham, fordi det visstnok er normal prosedyre ved lignende sykdom.

Men når vi i dag også får høre at han ikke bare klagde på rommet, men at direktør Jan Eirik Thoresen etter telefonen fra Hanssen, sørget for at Ryan fikk nytt rom, blir dette en stygg sak.

Konrad sa...

Vox:
Ja, stygg sak, ikke på grunn av sakens omfang (Ryan fikk nytt rom), men pga prinsippet (at sykehusdirektør tar instrukser fra helseministeren i enkeltsaker).

Iskwew sa...

Så vidt jeg husker snakket knapt nok Gro Harlem Bruntland med legene da sønnen hennes var innlagt på psykiatrisk. Hun var klar på at siden hun var statsminister kunne hun ikke det.

Det er et par ting BHH ikke har skjønt, rett og slett.

Knut Johannessen sa...

Iskwew: Godt poeng. Så jeg har hentet "Dramatiske år" fra biografisamlingen. Hun hadde en del samtaler med legene, men var tydeligvis nøye med å skille rollene. I tillegg til å være mor, var hun jo lege og til overmål landets statsminister:

Sitat:"Jeg var maktesløs.Kunne vi ikke innføre etter søknad? Jeg kunne jo betale kostnadene selv. Jeg merket motviljen. Følte at jeg ikke ble hørt. Igjen fikk jeg den fornemmelsen jeg så ofte hadde gjennom disse årene. Ikke bare bare var det et problem å ha med mødre å gjøre, men med mødre som var lget - det var enda verre. Jeg spurte jo om selve valget av behandling. Jeg fant det naturlig å få vite hva man mente - og hvorfor? Dertil var jeg statsminister. Det gjorde det ikke enklere, verken for meg eller andre. Men i forhold til Jørgen og hans langvarige lidelse, var jeg bare mor, mor, mor. Å være noe annet i andres øyne var en hindring. Jeg husker jeg tenkte: Hadde jeg nå vært en vanlig lege og ikke sentral politiker i tillegg, så kunne jeg lettere tatt fighten opp. Gått til et annet sykehus, en annen spesialist og kollega, bedt om andre råd. ......"

....Jeg følge meg kneblet på hender og føtter. Jeg knelte...."

Det viser helt tydelig at Gro hadde en langt bedre forståelse av hva hun kunne og ikke kunne gjøre. I motsetning til BHH.

s sa...

Om det er noen i Norge som ikke bør kny over nivået på helsetjenestene, så er det sosialdemokratiske politikere.

Forøvrig er utsagnet til Ballo om ikke å gjøre medisinske vurderinger til politikk et fikenblad. I et single-payer system som det norske vil nødvendigvis politiske prioriteringer ha konsekvenser også for den medisinske vurderingen.

IvarE sa...

Gro har vært flink til å fortelle historien fra sin side. Med tanke på hvordan hun har håndtert flere saker rundt egen person (de siste, så som pensjonen, skattesaken, hofteoperasjonen etc. var bare toppen av isfjellet) tillater jeg meg å tvile på at hun klarte eller endogtil forsøkte å skille roller slik hun fremstiller det som. Men for all del, jeg har ikke noe bevis.

Knut Johannessen sa...

IvarE: I denne konkrete saken er det vel bevist at at hun skilte rollene.

are salomonsen sa...

mange gode poeng her, men er sikker på at majoriteten i komentar feltet her vil stemme rødt eller grønt. da blir det som og hate skatter og avgifter og dumme dobbeltmoralske mennesker, samtidig som man stemmer sosialistisk. ikke sammenheng der? hehe da er du i rette menigheta.

eller og stemme på de grisete "grønne" bøndene og kjøre toyota v8 bensin landcruiser, som kurt oddekvalm.