torsdag, august 28, 2008

Tillitskrise

Pensjonistsaken har satt Stortinget i et dårlig lys. Politikere som dessverre hadde lav tillit i utgangspunktet har fått enda dårligere omdømme. Det er en alvorlig sak. Alvorlig fordi det øker politikerforakten og bidrar til at folk ikke gidder å engasjere seg i valg. Vi har hatt en synkende valgdeltagelse over tid. Saker som dette gjør ikke situasjonen bedre. Ikke minst fordi det sniker seg inn en antagelse av at dette var noe som skulle feies under teppet.

Stortingets pensjonsutvalg har visst om saken siden april. De har med andre ord hatt 4 måneder på å ta fatt i den. (Jo da, jeg vet at ferien på Løvebakken ikke er som andres ferier) De har ikke informert eller snakket med noen av de 7 som er involvert. Selv stortingets presidentskap var ikke informert (om vi skal tro det som blir sagt).

Pensjonsutvalget måtte vite at dette var en tikkende bombe. De måtte også forstå at dette var fristende stoff å lekke. På tross av det gjør de ingen ting (annet enn å sende svar til Riksrevisjonen).

Det får meg til å mistenke at dette skulle feies under teppet og ikke bli gjort noe med. Riksrevisjonen ville ikke tatt fatt i enkeltsakene, de ville ha forbedring av systemet og dermed kunne pensjonsutvalget la saken ligge, bare de sørget for bedre kontroll i fremtiden. Regelverket er i følge riksrevisor Jørgen Korsmo, enkelt og burde være forståelig også for stortingsrepresentanter.

Derfor må denne saken løftes ut av Stortinget. En uhildet part (eks. Statens Pensjonskasse, et anerkjent revisorselskap etc.) må gå gjennom denne og alle andre saker som gjelder pensjonsutbetalinger til representantene. Så må alt på bordet og de regler som du og jeg må leve etter, må også gjelde her. Og gjerne politianmeldelse. Det er eneste muligheten for at vi skal ha tillit til en korrekt saksgang.

Det kan nevnes at om man gir uriktige opplysninger til NAV for beløp over 60 000, så er det ubetinget fengsel som gjelder. En dom på underslag av 1 mill. gav fengsel i 1 år. For å sette det i perspektiv.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Dette er en lite fin sak. Såvidt jeg kan se, er det Stortingets pensjonsutvalg som har syndet. Bondevik har åpenbart forsøkt å få orden på sin situasjon. Hvorvidt de andre snakker sant eller tar en Åslaug når de sier "dette var jeg ikke klar over", gjenstår å se.

Anonym sa...

Sideline: Jeg har, helt siden Haga valgte å trekke seg fra alt, lurt på hva det var hun var så redd for at skulle bli oppdaget (siden hun trakk seg så brått fra alt, mener jeg). Det som kom frem i pressen var tydeligvis bare toppen av isfjellet.

Selvfølgelig har hun ikke noe med akkurat denne saken å gjøre, men burde ikke noen gå dem alle (ihvertfall alle "veteranene"), sittende og avgåtte, grundig etter i sømmene?

Og nei, min politikerforakt kan dessverre ikke bli større...

Knut Johannessen sa...

Christopher Grøndahl: Jeg er enig i at pensjonsutvalget har svin på skogen, men problemet for de andre(med et mulig unntak for Bondevik) er at "dette var jeg ikke klar over" holder ikke. De blir informert om dette skriftlig når de får førtidspensjonen. I tillegg er reglene så enkle at de burde være mulig å huske. Dessuten har de en plikt på å vite, fordi hele systemet bygger på den tilliten at representanten skal informere om sine inntekter. Da er "dette var jeg ikke klar over" en ren bløff!

Når så Stangeland i tillegg presterer å si at han ikke visste at styrehonorar var pensjonsgivende eller Berntsen sier at det er den som sender pengene som har ansvaret, da avslører man seg selv.

Admiral_Gullars sa...

Om vi andre tar en Åslaug når vi sier "dette var jeg ikke klar over" så ville det ikke hjulpet oss det aller minste som rettssubjekter i saken.

Er norske politikere rettssubjekter?
Eller er norske politikere hevet over gjeldende norsk lov?

Jeg venter og ser.

Christopher Grøndahl sa...

Hm. For min del tror jeg det er vanskelig å ta inn over meg at det kan dreie seg om bevisst utnyttelse/underslag.

En ting er å være snekker og ta et par lapper svart for å skru opp en bokhylle. Men hvis du sitter på Stortinget og forsøker å snike til deg penger, skal du være bra dum hvis du tror at du ikke blir oppdaget.

Vær så snill, kjære eks-stortingsfolk, ikke la dette være sant. Hvordan i all verden skal dere tro at vi kan beholde tilliten til politikerstanden dersom dere holder på sånn?

Knut Johannessen sa...

IvarE: Selvsagt bør alle gås etter i sømmene.

Admiral_gullars: Dersom man kommer frem til at de har fått penger uberettiget, så må de stilles til ansvar. Noe annet blir ikke forstått.

christopher: Du setter fingeren i det åpne såret. Dersom det er sant, så er jeg redd for reaksjonene.

Windingstad sa...

Jeg tviler også på at disse har vært så dumme at de har svindlet bevisst.

Det er forøvrig revnende likegyldig i forhold til sakens strafferettslige status. Dette lukter svidd.