fredag, august 29, 2008

Tuppen og lillemor

Det har sakte gått opp for meg at den virkelige verden og politikernes er forskjellig. Hvis jeg ønsker å samarbeide med noen, så foretar jeg litt research, finner kanskje ett par alternativer og tar kontakt. Er det gjensidig interesse, så blir det som regel et møte. Som blir til flere møter. Som kanskje blir materialisert i et samarbeide/oppkjøp eller lignende.

Jeg har aldri startet samarbeidet med å skrive artikkel i Dagens Næringsliv (ikke på nett) der jeg gir motparten "gode råd" om hvordan de bør oppføre seg for å få lov til å leke med meg. Heller ikke har jeg svart med tilsvar og bloggpost om hvor dumt det er å gi meg gode råd i Dagens Næringsliv. Min erfaring tilsier at det ikke ville skape det beste klimaet for et samarbeide basert på tillit og forståelse. En telefonsamtale hadde ordnet mye.

Men Fremskrittspartiet og Høyre har tydeligvis funnet ut at et snurt innlegg i DN og en like snurt bloggpost er det som skal til for å skape et godt samarbeidsklima på høyre side av midtlinjen.

Det er kanskje en grunn til at jeg ikke er politiker?

2 kommentarer:

Milton Marx sa...

Politikere er nå engang avhengige av både pressens og velgernes gunst.Og galluptall.

Jeg merker meg at mange snakker om de andre partienes smertegrense og om at også FRP må gi. Jeg er ikke sikker på at disse har overveid hvordan verden vil se ut dersom FRP takker nei til et samarbeid etter valget.

Pragmatikk sanker ikke stemmer. FRP bør snarere ha som mål å gjøre et godt valg enn å inngå i regjering - og bør i alle fall ikke gjøre Høyres kardinalfeil med å oppfordre folk til å stemme taktisk på Venstre.

For FRP er livet avgjort verdt å leve om man skulle få mer enn 30% av stemmene, selv om man ikke skulle sitte i regjering. Da har man mer kraft i jobben frem mot neste valg, hvilket nok er et mer attraktivt scenario enn å få regjeringsmakt basert på kompromisser, og som en konsekvens etterfølgende bli banket ned til under 15 prosent.

Det eneste som kan true en slik strategi, er at de andre partiene, først og fremst Høyre, strekker seg så langt at FRPs egne velgere forlanger at partiledelsen skal bli mer kompromissvennlig. Hører du noen toner i den duren?

Aftenpostens analyse oser av at avisen tror FRPere tenker som Høyre-folk.

Knut Johannessen sa...

Milton: Mitt hjertesukk var en smule overfladisk, basert på at jeg leste Siv Jensens artikkel, samt bloggen til Jan Tore Sanner. Ikke noen dypere analyse enn det.

Men jeg følger deg langt på vei. Frps sterkeste kort er mer Frp, ikke tilpasning til samarbeidspartnere. Og det er vel ingen som kommer til å gå i Høyres venstrefelle etter at de så resultatet.

Nei, jeg har ikke hørt noe som tyder på at Høyre forstrekker seg for å møte Frp, snarere tvert i mot.