Viser innlegg med etiketten etterforskning. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten etterforskning. Vis alle innlegg

tirsdag, juni 02, 2009

Datatilsynet må si nei

Datatilsynet skal ta stilling til ny konsesjon til fildelingsjegerne i Simonsen, film- og musikkbransjens paragrafridende leiesoldater. Det bør de ikke få.

Etter at Post og teletilsynet åpnet opp for at nettleverandører skal utlevere ip-adressen til mistenkte fildelere, er det behov for en ny grenseoppgang. Ikke minst må politikere på banen. Spesielt for å vurdere om det er en slik utvikling man ønsker. Og for å styrke personvernet.

De rødgrønne har jo fobi mot private løsninger, men tydeligvis ikke når det gjelder å privatisere etterforskning av lovbrudd.

Jeg forsvarer på ingen måte lovbrudd, men sett fra både et personvern- og rettsikkerhetshensyn er det politiet som må etterforske slike. At de har manglende ressurser er ikke noe argument. Det vil man møte i mange sammenhenger.


Se også "krev svar" på twitter: Klikk her

lørdag, februar 23, 2008

Datalagringsdirektivet og en dose humor

Nå er datalagringsdirektivet og dets implikasjoner en relativt seriøs sak, men jeg så en søt, liten historie på nettet og relaterte den til direktivet og hva som kan skje dersom det skulle bli innført. Ikke minst når "Thorvald konstabel" kommer hjem til deg for å etterforske. Nå skjedde dette i Danmark, og kan selvsagt ikke skje hos oss? . Du kan lese historien her.