Viser innlegg med etiketten Simonsen Law. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Simonsen Law. Vis alle innlegg

mandag, juni 22, 2009

Ikke fritt frem for privat overvåkning

Takk og pris for Datatilsynet. Som satte ned foten for videre konsesjon til Simonsen Law. Det finnes ikke noen gangbare argumenter for at private skal få drive overvåkning/etterforskning av norske borgere. Det har vi utmerkede offisielle institusjoner til.

Når man leser avisenes dekning av dette, så får man en oppfatning av at det er Simonsen Law (eller pr-byrået) deres som har skrevet artiklene. Spesielt ille er det i Aftenposten. Som både på forsiden av Aftenposten.no og i ingressen presterer å skrive at det er "fritt frem for piratene".

Nei, det er det ikke. Like lite som det er fritt frem for pedofile om ikke Redd Barna skulle få overvåke nettet.

Aftenposten får da som fortjent i kommentarfeltet.

VG er ikke mye bedre. "Datatilsynet stopper jakt på nettpirater" er også som bestilt av Simonsen.

Dagbladet derimot har en langt mer balansert dekning av saken.

Så får vi håpe at ankeinstansen: Personvernnemda er like tøffe. I tillegg bør prinsippene i denne saken bli en valgkampsak. Om de skjønner hva det dreier seg om. Det er ikke lenge siden de vedtok endringer i åndsverksloven. Der mange av representantene ikke ante hva en MP3-fil var.

Og for ordens skyld. Jeg synes ikke ulovlig fildeling er ok. Men jeg synes at å overlate overvåkning av evt. lovbrytere til et advokatfirma er vel så ille.

Så får vi håpe at ikke selskapet har fått for gode kontakter i justisdepartementet. Det var Simonsen Law som bisto dept. ved kjøpet av nytt nødnett. Hvor vellykket det var, kan vel diskuteres.

tirsdag, juni 02, 2009

Datatilsynet må si nei

Datatilsynet skal ta stilling til ny konsesjon til fildelingsjegerne i Simonsen, film- og musikkbransjens paragrafridende leiesoldater. Det bør de ikke få.

Etter at Post og teletilsynet åpnet opp for at nettleverandører skal utlevere ip-adressen til mistenkte fildelere, er det behov for en ny grenseoppgang. Ikke minst må politikere på banen. Spesielt for å vurdere om det er en slik utvikling man ønsker. Og for å styrke personvernet.

De rødgrønne har jo fobi mot private løsninger, men tydeligvis ikke når det gjelder å privatisere etterforskning av lovbrudd.

Jeg forsvarer på ingen måte lovbrudd, men sett fra både et personvern- og rettsikkerhetshensyn er det politiet som må etterforske slike. At de har manglende ressurser er ikke noe argument. Det vil man møte i mange sammenhenger.


Se også "krev svar" på twitter: Klikk her

tirsdag, mai 05, 2009

Den privatiserte rettsstat

Hemmeligholdelse av "Lyse-dommen" i Stavanger Tingrett i dag er svært problematisk. Fordi den ser ut til å flytte noen grensesteiner som ikke bør flyttes.

At tingretten går med på å hemmeligholde dommen etter ønske fra saksøkers advokat bør få våre politikere på banen fordi den reiser så viktige prinsipielle spørsmål som trenger avklaring.

Dette var et nytt skritt i det jeg tidligere har kalt "de små skritts tyranni". Det forrige skrittet tok den selvutnevnte sheriffen for internet i Norge, Willy "John Wayne" Jensen. Han mente at det var helt i orden at private kunne drive etterforskning så lenge de hadde de edle hensikter å rydde opp på nettet. Hvor "edle" hensiktene til film- og musikkbransjens juridiske leiesoldater er, kan diskuteres.

De representerer bransjer som har sovet tungt i timen. Og som når de våknet, fikk panikk og går løs på sine kunder. I stedet for å bruke kreftene og pengene på å utvikle løsninger som både reduserte ulovlig fildeling og kunne gi fremtidige inntektsmuligheter.

Stavanger Tingrett og Post- og Teletilsynet har med sin handlemåte utfordret noen av våre viktigste verdier. Ikke minst når det gjelder personvern og ytringsfrihet. Som Jan Omdahl sier det på dagbladet.no

Jakten på film- og musikkpirater kan vanskelig skje effektivt uten at man risikerer å komme i konflikt med andre av rettstatens og demokratiets grunnleggende prinsipper. Skal fildelerne tas, utfordres verdier som personvernet og ytringsfriheten, samt nettets grunnleggende åpenhet og nøytralitet.

Dersom denne hemmeligholdelsen er mulig pga hull i lov-verket, så får lovgiverne tette den. Våre politikere må på nettet eller banen. Ellers får vi en privatisert rettstat, administert av en rødgrønn regjering som får utslett av bare ordet nevnes.

Det er iverksatt en aksjon på twitter av @abrenna satt i gang en aksjon for offentliggjøring. Du kan følge aksjonen på #krevsvar

Oppdatert:

Hvor er politikerne?

Nå forsvant all din rettssikkerhet

søndag, april 19, 2009

De små skritt blir større

De mektige plate- og filmbransjene vil drive privat overvåkning og etterforskning av fildelere. Anført av sine paragraf-ridende juridiske leiemor.., leiesoldater var visst ordet, Simonsen Law.

Den beskyttelse som du og jeg har hatt mot at nettleverandører bryter taushetsplikten, er nå en saga blott. Post og Teletilsynet har dessverre gitt etter. Helt uten politisk behandling har byråkraten Willy Jensen lagt seg flat for lobbyistene i Simonsen Law.

I Norge skal lovbrudd etterforskes av politiet. Politiet skal være en nøytral part som skal sikre deg rettssikkerhet. Å la en aktør som har økonomisk interesse av å bistå motparten, drive etterforskning, er ikke det jeg forbinder med rettssikkerhet.

Det handler ikke om at jeg vil herje fritt og lovløst på nettet. Men det handler om at jeg ikke vil ha private aktører snokende i mine trafikkdata. De fleste vet hvor lett det er å utnytte andres ip-adresser. Derfor kan i prinsippet hvem som helst havne i søkelyset.

Dette er ett skritt i de små skritts tyranni. Hva blir det neste? At hvem som helst kan få bilde av bomringpassering for å bruke det i sin private etterforskning.

Datatilsynet er skeptisk. Og anbefaler nettleverandørene å slette trafikkdata etter 3 uker. Det viser hvorfor kampen mot datalagringsdirektivet er relevant. Blir direktivet innført, er ikke tilsynets anbefalinger mye verdt. Da skal det lagres i minimum 6 måneder.

Også Datatilsynet er svært skeptiske til gårsdagens vedtak. Nå vurderer de å trekke tilbake advokatfirmaets konsesjon til å overvåke fildelere.

— Vår konsesjon gjaldt informasjon gitt til politiet, ikke direkte til Simonsen. Dette var et problematisk vedtak for oss, og dette gjør det ikke lettere, sier informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet til NTB.

— Hvis det nå er slik at Post- og teletilsynet har åpnet opp for at navnene kan gis direkte til Simonsen om retten sier ja, er forutsetningene for konsesjonen vi ga endret. Da kan vi bli nødt til å se på hele dette sakskomplekset på nytt. Når private aktører får informasjon fra nettleverandørene stiller saken seg annerledes, sier Skåra, som også vil pålegge nettleverandørene å slette trafikkdata innen tre uker.

Heldigvis legger ikke teleleverandører som Telenor, seg flate for prokuratorene. I følge informasjonssjef Atle Lessum:

- Vi forholder oss selvsagt til norsk lov og politimyndighet, som vi allerede gjør i dag. Når noen tar kontakt med oss og påstår at våre kunder gjør noe ulovlig på nett, henviser vi dem til politiet. Så vil politiet gjøre en lovlighetsvurdering før de eventuelt ber oss om info om kunde som er mulig å hente ut. Vi støtter selvfølgelig norsk politi i deres etterforskning der vi kan, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor.

- Det advokatfirmaet Simonsen har argumentert for, senest i fildelingsseminaret på Stortinget på onsdag, er at slik innhenting av personinfo skal skje uten innblanding av lovgivende- eller politimyndighet, altså i en direkte kontakt mellom en tredjepart og en internettleverandør. Det liker vi dårlig. Hvem skal da gjøre en vurdering av lovlighet? Jeg har derfor litt problemer med å se hva som er annerledes enn praksisen vi har i dag, sier Lessum.

Og fildelingsseminaret som Lessum henviser til, ble arrangert av Høyre og deres fildelingsanfører Olemic Thommessen. Som varsler tøffere tider for fildelerne.

Hvis tøffere tider innebærer at Høyre går i "kompaniskap" med plate- og filmbransjen og aksepterer privat etterforskning, skal partiet selv få tøffere tider. I alle fall skal denne blogger bidra.