Viser innlegg med etiketten fildeling. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten fildeling. Vis alle innlegg

torsdag, juni 25, 2009

Solkongen og Prinsesse Vilikke

Trond Giske er en maktbevisst politiker. Så bevisst at det til tider tipper over for ham. Slik han fremstod på gårsdagens obligatoriske "se hvor flink jeg er"-seanse med pressen.

Trond Giske hater at noen stiller spørsmålstegn ved hans og departementets handlemåte. Derfor fikk Georg Apenes og Datatilsynet så hatten passet i går. Giske mener at Datatilsynet opptrer som "Prinsesse Vilikke".

For mange av oss som er opptatt av personvern og integritetsspørsmål, så har Georg Apenes og Datatilsynet fremstått som et fyrtårn i et til tider nattsvart og uryddig farvann. De har forsøkt å vise politikere ute av kurs, hvilken retning som kan få dem og borgerne uskadet ut av paddehavet.

Det var på høy tid at Datatilsynet satte søkelyset på politikernes ansvar, slik de gjorde ved å nekte film- og musikkbransjens juridiske leiesoldater, Simonsen Law, ny konsesjon til overvåkning av fildeleres ip-adresser.

Men slikt liker ikke Giske. Med solkongeaktige hentydninger langer han ut mot tilsynet. Fra Dagens Næringsliv (ikke på nett):

"Hvis Datatilsynet vil legge seg på vrangviljen her, så må de være vrange legne. Og vi er ikke invitert til dem for å diskutere dette spørsmålet.Vi ble invitert til en uformell samtale, så arbeidsmåten dere er noe uryddig, sier han. "

Men Datatilsynet har ikke en puddel-leder som legger seg på ryggen og logrer for maktivrige ministre, så Apenes kontrer i samme stil:

"Jeg skal si fra den dagen jeg vil bli belært om ryddighet i saksbehandling av statsråd Giske, sier Apenes."

Det er trist at vi har en statsråd som synes å mangle forståelse for det problematiske i at man overlater overvåkning og etterforskning til private aktører. Selv om intensjonene er aldri så gode, så virrer han rundt i et meget uryddig farvann. Og burde være takknemlig for at Datatilsynet tilbyr ham å seile i deres hvite sektor.

Det blir nesten absurd når Dagens Næringsliv spør ministeren om hvordan han oppfatter utspillet fra Datatilsynet:

"Som at Georg Apenes savner politikken. Vi har varslet åndsverksloven, og den kommer. Nå er vel avslaget anket inn. Så får vi håpe på at Datatilsynet velger en litt annen arbeidsmetode enn å være "Prinsesse Vilikke".
Vel, man kan selvagt skylde på et solstikk i det sommervarme Oslo, men det er det nok ikke. Jeg ber alle som er opptatt av integritetsspørsmål om å merke seg statsrådens svar.

Jeg mistenker Apenes for ikke å ta ham helt alvorlig:

"Oi, oi, oi. Jeg skjønner jo at en kulturminister er fortrolig med barnelitteratur. Men slike flåsete kommentarer unndrar seg jo bare kompetanse, sier Apenes. "
Hørte vi bornert i det fjerne?

Jan Omdahl hadde forøvrig en god kommentar i gårsdagens Dagbladet som er verdt å lese.

tirsdag, juni 02, 2009

Datatilsynet må si nei

Datatilsynet skal ta stilling til ny konsesjon til fildelingsjegerne i Simonsen, film- og musikkbransjens paragrafridende leiesoldater. Det bør de ikke få.

Etter at Post og teletilsynet åpnet opp for at nettleverandører skal utlevere ip-adressen til mistenkte fildelere, er det behov for en ny grenseoppgang. Ikke minst må politikere på banen. Spesielt for å vurdere om det er en slik utvikling man ønsker. Og for å styrke personvernet.

De rødgrønne har jo fobi mot private løsninger, men tydeligvis ikke når det gjelder å privatisere etterforskning av lovbrudd.

Jeg forsvarer på ingen måte lovbrudd, men sett fra både et personvern- og rettsikkerhetshensyn er det politiet som må etterforske slike. At de har manglende ressurser er ikke noe argument. Det vil man møte i mange sammenhenger.


Se også "krev svar" på twitter: Klikk her

søndag, april 19, 2009

De små skritt blir større

De mektige plate- og filmbransjene vil drive privat overvåkning og etterforskning av fildelere. Anført av sine paragraf-ridende juridiske leiemor.., leiesoldater var visst ordet, Simonsen Law.

Den beskyttelse som du og jeg har hatt mot at nettleverandører bryter taushetsplikten, er nå en saga blott. Post og Teletilsynet har dessverre gitt etter. Helt uten politisk behandling har byråkraten Willy Jensen lagt seg flat for lobbyistene i Simonsen Law.

I Norge skal lovbrudd etterforskes av politiet. Politiet skal være en nøytral part som skal sikre deg rettssikkerhet. Å la en aktør som har økonomisk interesse av å bistå motparten, drive etterforskning, er ikke det jeg forbinder med rettssikkerhet.

Det handler ikke om at jeg vil herje fritt og lovløst på nettet. Men det handler om at jeg ikke vil ha private aktører snokende i mine trafikkdata. De fleste vet hvor lett det er å utnytte andres ip-adresser. Derfor kan i prinsippet hvem som helst havne i søkelyset.

Dette er ett skritt i de små skritts tyranni. Hva blir det neste? At hvem som helst kan få bilde av bomringpassering for å bruke det i sin private etterforskning.

Datatilsynet er skeptisk. Og anbefaler nettleverandørene å slette trafikkdata etter 3 uker. Det viser hvorfor kampen mot datalagringsdirektivet er relevant. Blir direktivet innført, er ikke tilsynets anbefalinger mye verdt. Da skal det lagres i minimum 6 måneder.

Også Datatilsynet er svært skeptiske til gårsdagens vedtak. Nå vurderer de å trekke tilbake advokatfirmaets konsesjon til å overvåke fildelere.

— Vår konsesjon gjaldt informasjon gitt til politiet, ikke direkte til Simonsen. Dette var et problematisk vedtak for oss, og dette gjør det ikke lettere, sier informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet til NTB.

— Hvis det nå er slik at Post- og teletilsynet har åpnet opp for at navnene kan gis direkte til Simonsen om retten sier ja, er forutsetningene for konsesjonen vi ga endret. Da kan vi bli nødt til å se på hele dette sakskomplekset på nytt. Når private aktører får informasjon fra nettleverandørene stiller saken seg annerledes, sier Skåra, som også vil pålegge nettleverandørene å slette trafikkdata innen tre uker.

Heldigvis legger ikke teleleverandører som Telenor, seg flate for prokuratorene. I følge informasjonssjef Atle Lessum:

- Vi forholder oss selvsagt til norsk lov og politimyndighet, som vi allerede gjør i dag. Når noen tar kontakt med oss og påstår at våre kunder gjør noe ulovlig på nett, henviser vi dem til politiet. Så vil politiet gjøre en lovlighetsvurdering før de eventuelt ber oss om info om kunde som er mulig å hente ut. Vi støtter selvfølgelig norsk politi i deres etterforskning der vi kan, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor.

- Det advokatfirmaet Simonsen har argumentert for, senest i fildelingsseminaret på Stortinget på onsdag, er at slik innhenting av personinfo skal skje uten innblanding av lovgivende- eller politimyndighet, altså i en direkte kontakt mellom en tredjepart og en internettleverandør. Det liker vi dårlig. Hvem skal da gjøre en vurdering av lovlighet? Jeg har derfor litt problemer med å se hva som er annerledes enn praksisen vi har i dag, sier Lessum.

Og fildelingsseminaret som Lessum henviser til, ble arrangert av Høyre og deres fildelingsanfører Olemic Thommessen. Som varsler tøffere tider for fildelerne.

Hvis tøffere tider innebærer at Høyre går i "kompaniskap" med plate- og filmbransjen og aksepterer privat etterforskning, skal partiet selv få tøffere tider. I alle fall skal denne blogger bidra.