onsdag, februar 20, 2008

Høyere drivstoffutgifter legger distriktene øde

Om ikke distriktene får utjevnet forskjellen i drivstoffutgifter, blir det nok "mørkt i husan". Skal man dømme etter nyhetsbildet i dag fra Politisk kvarter til Dagsnytt Atten, så må staten kompensere for den uhyrlige urettferdighet som begås. Jeg lurer på om det er rånerenes lobbyforening som har slått til.

I en såkalt "hemmeligstemplet" rapport som du kan lese her, har man funnet ut at gjennomsnittlig forskjell i dieselprisen fra billigste del av landet (Østfold) til dyreste (Finnmark) varierer med 74 øre. Det er mindre forskjell enn det er på min lokale bensinstasjon (Bærum) fra mandag til søndag.

For moro skyld regnet jeg litt på den uhyrlige urettferdigheten mellom folk i Østfold og Finnmark Jeg har tatt følgende forutsetninger: Snittforbruk 0,8 l pr. mil. Vi vet at forskjellen i snitt er kr. 0,74 pr. l.
  • 20 000 km - 1184 kr. dyrere
  • 30 000 km - 1776 kr. dyrere
  • 40 000 km - 2368 kr. dyrere
  • 50 000 km - 2960 kr. dyrere
  • 60 000 km - 3552 kr. dyrere

Jeg vil tro at billigere bilforsikring i Finnmark, kompenserer for mye av prisforskjellen.

Jeg vil gjerne betale ekstra for at folk i Finnmark skal få billigere diesel. På èn betingelse. De kompenserer for at det koster langt mer å bo i Bærum. Jeg har regnet på forskjellen om huset mitt sto i Lakselv istedet for Bærum og etter å trukket fra for skattefradraget, så ville rentekostnadene vært 60-70 000 lavere.

Nå har jeg imidlertid valgt frivillig å bo i Bærum og har faktisk aldri tenkt at jeg skal få kompensert for at det er dyrere enn å bo i Lakselv.

Det må være mangel på viktige politiske saker når statsekretær Tungesvik bruker tid på å dra fra debatt til debatt. Hvis dette er det som skal redde distriktene så har vi små og få problemer. Uansett så setter nok ESA foten ned for denne subsidieringen av distriktene.

5 kommentarer:

Milton Marx sa...

Jeg er for så vidt enig i litt av argumentasjonen, men ikke alt.

At du bor dyrere i Bærum, er jo kun et spørsmål om at du har valgt et dyrere hus. Det koster å være kar! (Erter bare litt. Selvfølgelig vet jeg om at det er noe som heter forskjellig prisnivå).

Ser du på distriktene, er det mange steder en temmelig stor avhengighet av bilen. Mange kjører langt for å komme på jobb, og mange kjører langt i jobben. Transportsubsidiene er da en ting, men hva med drivstoffavgiftene.

Bor du sentralt, og svir av et par tiere til og fra jobb, er dette annerledes enn hvis avstandene driver dette beløpet opp i et par hundrelapper om dagen. Hvor stort ville dette denne forskjellen være uten bensinavgifter? Jeg tenker mang en nordlending ville akseptere en fjerning av transportsubsidiene, i bytte mot null i avgifter på drivstoff.

Sånn sett kunne man spørre om bensinavgift var det riktige virkemidlet dersom man ønsket spredt bosetning - og det ønsket man vitterlig før, dengang da russerne var slemme.

Og avgiftene, hvor går de? Til å betale for kontorister i Oslo.

Knut Johannessen sa...

Milton: Til å være i Bærum har jeg et "billig hus". Ingen luksus. Hadde det vært flyttet til Lakselv hadde det kanskje hatt en verdi på 700-800 000. Men du har rett, det koster å være kar. Men huset var bare for å sette på spissen.

Poenget mitt var jo det er frivillig hvor man bor og at å se på drivstoffutgiftene bare er ett element. Og i tillegg så utgjør forskjellen i drivstoffutgifter relativt lite penger. Og sannsynligvis ville en reduksjon i avgiftene vært et bedre virkemiddel slik du antyder.

Men paradokset er jo at vi skal senke bilbruken, ikke opprettholde dagens nivå.

VamPus sa...

" Høyere drivstoffutgifter legger distriktene øde."

You say it like it's a bad thing?

Knut Johannessen sa...

Vampus: Det var nok distriktsrøttene i meg som hindret smiley-tegnet i overskriften.

Den gode nyheten er at vi får fjernet en del 50- og 60-soner når distriktene legges avfolkes slik at vi som har råd til det, kan gi på litt ekstra. Aldri så godt at det ikke er galt for noen. :-)

Anonym sa...

Hva med fisk?
Den blir opptil flere ganger dyrere under transporten til østlandet.
Bør ikke distriktene betale for prisutjevning her?
:-)