fredag, februar 22, 2008

Vox leser fredagslyrikk - Arild Nyquist

En dikter jeg har stor sans for er Arild Nyquist. En mann som sier om seg selv: >
Jeg skriver bøker for å overleve. Livet er hardt, det er mye høst i meg, men jeg er ingen selvmordskandidat. Jeg er en svært melankolsk person. På en annen side er jeg disiplinert. Jeg arbeider etter en stram timeplan. Det betyr ikke noe om det er påske eller julaften, jeg jobber. Derfor utgir jeg mye. Jeg har god økonomi og det kommer alltid noe penger inn. Men jeg har vært uten penger. Noen ganger skremmer dette meg. Jeg vil ikke jobbe som lærer. Jeg er vant til å jobbe selvstendig og gå på fisketurer på onsdager."
Ensomhet

Ensomhet, sier du. Det
er greit med litt
ensomhet bare det ikke
blir for mye. Da åpner jeg døren
og roper ut i natten: kom inn
kom inn - her er ensomhet nok
for to! ja for fire! Og
på riktig ille dager brøler
jeg: riktig ille dager brøler
jeg: her er ensomhet nok
for et helt orkester!

2 kommentarer:

.. sa...

Igjen takk for fin fredagslyrikk, eller lørdagslyrikk som det ble for meg. Jeg kjenner Nyquist bare fra det han skrev for barn, så dette var en fin begynnelse for å lese mer av ham.

Knut Johannessen sa...

lille damen: Nyquist har en stor produksjon også for voksne. Så jeg håper du får like stor glede av ham på det området.