fredag, februar 29, 2008

Vox leser fredagslyrikk - Rolf Jacobsen

Litt ustadig blogging i det siste pga reisevirksomhet, men nå, plutselig tilbake. I dag er det Rolf Jacobsens tur. Jeg trenger alle leserne jeg har, så for Guds skyld, ikke ta tittelen bokstavelig.

Gå og heng deg

– – kom en liten vinter
og så kom det en stor vinter
og så kom det en vår med askegrått regn
og så kom det en sommer som ikke var noen sommer
men en slags uttynnet vår
uten fugl med bare tynne blomster
og så kom høst
og endeløs kjølig høst med iskald sno
og så kom den store vinteren
og aldri noen liten vinter
eller noen vår kom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dette oppsummerte veldig bra hvorfor jeg er skeptisk til å flytte tilbake til Norge..

lilla sa...

Liker den kalde, grå vinteren. Frostrøyken, de lange og mørke nettene som skjuler alt det jeg ikke vil se. Et landskap dekket av sne, kulden som stikker. Å stå ute om natten under gatelysene mens små iskrystaller av frost daler ned fra den sorte himmelen. Å nyte den beroligende musikken av stillhet, når alle andre sitter trygt i sine hjem foran idiot-boksen. Det er faen meg himmelsk.