onsdag, august 06, 2008

Redaktører gikk etter aviskritikk

Dagbladet har, i følge seg selv, sørget for at 3 ledere ved Quality Spa & Resort Kragerø har pakket snippesken og forlatt hotellet. Etter en knusende 2-terning i samme avis. Kritikken mot hotellet er sikkert berettiget, jeg har ikke vært gjest der og kan ikke uttale meg om det.

Det jeg kan uttale meg om er nivåsenkningen i Dagbladet. Gjennom sommeren har vi lesere blitt foret med en dårlig avis som i alle fall ikke får mer enn terningkast 2 på min terning. Det er tydeligvis også noen av de ansatte som mener at avisen er blitt dårligere. Også i Dagsavisen har de gitt uttrykk for sin frustrasjon.

Tidligere journalistprofiler som Peter Norman Waage og Ragnar Kvam er ikke nådige:

Peter Normann Waage jobbet som kommentator og lederskribent i Dagbladet i tidsrommet 1992-2005.

– Jeg fikk valget mellom sluttpakke eller å jobbe i «Idolavdelingen», eller «lettere kultur» som de kaller det. Da jeg valgte sluttpakke, fikk jeg til svar at «det regnet vi med». Det var ikke jeg som gikk fra Dagbladet. Dagbladet gikk fra meg, sier Waage.

Han beskriver årene i avisen som de fineste arbeidsårene han har hatt.

– Det var et intellektuelt stimulerende sted å jobbe.

Men nå kjøper han ikke Dagbladet lenger.

– Ledelsen har sanert avisen for alt som ikke peker i retning av VG. Etter at de har gjort det, prøver de nå å profilere seg på en annen måte. Men ressursene er borte, så det ser ikke ut som de klarer det.

Waage, som i dag skriver for Aftenposten, synes det har vært trist å følge Dagbladet fra utsiden.

– Nå står Gudleiv Forr og John Olav Egeland som to gjenglemte eiketrær blant småkratt.

Men Waage mener det vil være en «tragedie» hvis avisen forsvinner.

– Vi trenger flere stemmer og flere organer i norsk offentlighet.

Synd på journalistene

Forfatter og tidligere Dagblad-journalist, Ragnar Kvam jr., har rettet hard kritikk mot Dagbladets ledelse i sommer. Han synes synd på avisens journalister.

– Det er nesten merkelig at journalistene lar seg bruke til å skrive rent sprøyt som ikke har noe med journalistikk å gjøre.

Kvam mener bøtta for dårlig journalistikk nå er full.

– Det er trist å se at avisen ikke greier å produsere egne nyheter og at de kompenserer det med å skrive artikler om sex. Alle reaksjonene som er kommet i sommer, viser at bøtta er full, folk orker ikke mer. Jeg skjønner ikke hva Dagbladet tror om sine lesere.

Men i motsetning til Waage kjøper Kvam fortsatt avisen.

– Dagbladet er på sitt beste når den står på barrikadene og retter søkelyset mot skjevheter i samfunnet. Avisens holdninger i samfunnsdebatten er viktige. Men ledelsen må forstå at det uopplyste mennesket ikke finnes. Det nytter ikke å levere lettvinte løsninger og skvalder.


Så nå er det bare å vente på overskriften: "Redaktører gikk etter aviskritikk."

Hører du Anne?

16 kommentarer:

Sigrun sa...

Peter Normann Waage med underholdningsstoff er vanskelig å forestille seg, ja.

Vox populi sa...

Sigrun: Det kommer i kategorien: An offer you can refuse.

Anonym sa...

Hei.

Jeg får inderlig ikke håpe at resturanter og kafeer som får terningkast 2 tar seg nær av det... Det virker ikke som R & F har særlig greie på mat og drikke, og reflekterer ikke mye selvkritisk over sin rolle som gjester, heller.... Hvis man går på en resturant som har høys prisnivå kan man ikke klage på at det er dyrt.... Dette hotellet var sikkert steindyrt, men prislister pleier og ligge ute på nettet.

Jeg kjøper ikke varer og tjenester på grunn av tester i DB!

:-)

Vox populi sa...

Nå tviler jeg sterkt på at Dagbladet-kritikken var hovedårsaken til at ledelsen gikk, men den kan selvsagt vært medvirkende.

Mye tyder vel på at de rett og slett ikke har gjort jobben sin og har fått en "vennlig" henstilling fra Qualityledelsen om å finne seg et mer passende arbeide. Kanskje som journalist i Dagbladet? :-)

ArcticStones sa...

Vi er ufrivillige vitner til EN AVISTRAGEDIE
-----------------------------------------------------------

Dette burde jo vært førsteoppslag i Dagbladet!
Det er trist å være vitne til hvordan avisen har fallert.

Tragisk å se en avis som sikrer seg domenenavnet www.kjendis.no -- og redigerer det meste av produktet sitt deretter.

Men det aller mest tragiske er å innse at dagens kurs er et bevisst strategivalg fra nåværende sjefredaktør.

Vox populi sa...

Arcticstones: AMEN!

Pål H sa...

Kanskje er det på tide? Kanskje skal Dagbladet (slik vi kjente den)avgå ved døden?

Kanskje burde jeg slutte å ergre meg over det. Tross alt, jeg sluttet med papiraviser for et par år siden og med fasttelefon (hustelefon) for åtte år siden.

Kanskje det bare er snakk om et par ukers avvenning, så er det greit. Vi klarer oss jo uten Dagbladet. Nesten alle som skrev det jeg leste er sluttet. Bare John Olav Egeland er igjen.

Anonym sa...

Du er nok ikke noe mindre tabloid og bedre når du selv starter med en åpenbar og grov faktafeil: "Dagbladet har, i følge seg selv, sørget for" skriver du. Men det er ikke i følge dem selv, det er i følge TA som de siterer.

Snakk om Skivebom!

Vox populi sa...

Pål: Det er med tungt hjerte jeg har kuttet ut papirutgaven av Dagbladet, spesielt i det daglige. Dagbladet og jeg har et hat/kjærlighetsforhold som går 37 år tilbake. Jeg har frydet meg, rast, vært forbannet og glad. Men aldri likegyldig. Jeg har "overlevd" mange redaktører, men husker spesielt Storoksen - Arve Solstad.

Arne Skouens skarpe observasjoner og uttrettelige kamp for de med mindre håndbagasje, Sissel Benneche Osvold, Arne Finborud, Gudleiv Forr og John Arne Egeland. Alle gode, skarpe penner. Nå er bare Egeland igjen på valen.

Strategien er feilslått. Å kopiere VG er feilslått og når mange journalister ikke lenger vil identifisere seg med avisen, så forteller det det aller mest.

Og det har ikke vært tungt å avvenne seg fra det nye Dagbladet. Det har jeg ingen problemer med å være likegyldighet til.

Vox populi sa...

Anonym: Når Dagbladet skriver med krigstyper: "Hotelldirektør gikk etter Dagblad-slakt", så skal man være relativt tungnem for ikke å forstå at Dagbladet mener at det er de som har sørget for dette. Selv om historien er hentet fra TA.

Beklager, du har ikke bare bommet på skiven, men du har på feil skytebane.

Vox populi sa...

Anonym: Tilleggskommentar. For ikke å bli mistenkt for ikke å kunne skrive norsk, så skal det stå "var på feil skytebane".

Anonym sa...

Det som er trist med denne saken er at Dagbladet måtte hente den fra TA (Telemark Arbeiderblad) sin nettside, altså ikke en sak de klarte å skrive selv selv om de skal være dagbladet sin reportasje som medførte at ledelsne gikk.

Når det er sagt har jeg faktisk vært på dette hoellet, og må ha hatt en helt annen opplevelse. Mistenker at Dagbladet går ut å kritiserer de mer luksuriøse hotellene her i Norge av prinsipp.

Orginal artikkelen kan leses på www.ta.no

kjetilk sa...

Jeg synes forsåvidt Jan Omdahl ofte leverer kommentarer, på godt gammelt nivå. Det er ikke helt svart.

Vox populi sa...

Anonym: Det du skriver understreker egentlig mitt poeng med at det kanskje er noen redaktører som bør vurdere sin stilling.

Jeg tror ikke at det er Dagbladet som har klart å fjernet hotell-ledelsen. Det skal nok flere saker til enn at Dagbladets anmeldere ikke er fornøyd. Det toppet nok bare listen.

Vox populi sa...

kjetilk: Du har helt rett. Jan Omdahl burde vært på listen min.

Fredrik Mellem sa...

I mange år var det slik at skulle jeg ha en løssalgsavis, så ble det Dagbladet. Jeg synes den var klart å foretrekke. Nå er det blitt enda mye sjeldnere at jeg kjøper en, og når det da skjer, så blir det VG.