fredag, juli 27, 2007

Sangen om den grå juvel , komle-dott-com


Jeg har tilbragt noen feriedager i Høljebyen. En del av ferieopplevelsen er mors komler. Bare tanken på denne delikatessen hensetter meg i en salig tilstand. At det ernæringspolitisk er ukorrekt å innta denne matretten er totalt uinteressant. Man kan stort sett sette likhetstegn mellom usunt og smak. Det meste som smaker godt, er usunt å spise.

Komle er for mange et kjært barn og de har som kjent mange navn:
Kumle, blodkumle, mjølkekumla, kvitsøykomle, komla med dott i, komlasteik, kompe, raspekompe, raspekumpe, rivkompe, rivkumpe, blodkompe, potetklubb, fatklubb, flatklubb, flættklubb, hakklubb, skjeklubb, melklubb, klub, klubb, klubb og duppe, klubb og stinge, kløbb, isterklubb, blodklubb, kalveklubb, snåsaklubb, fleskeklubb, skjeklubb, saueleverklubb, sildklubb, sildeklubb, rognklubb, måssaklubb, auke, kodla, kudle, klot, klot og duppe, kams, kamsehau, kams-hauv, melball, ball, potetball, raspeball, baill, kamsball, langbaill, løkball, ,comperdøse, kumperdøse, kompadøs, kompedøse, kumperuta, ruta, komperute, ruter, rognruta, potetboller, potetbollar, raspekaker, raspekako, risk, rasperisk, blodraspekaker, klubbtralle, klotremat, krumme, kromme, raspekrumme, fløttkromme, kroppkake, palt...

Nå skulle man ikke tro at det å blande mel og poteter skulle få noe til å smake så veldig mye. Og det gjør det heller ikke. Det er krafta som komlene er kokt i, som setter smaken og så tilbehøret da selvsagt. Noen vil også ha fyll (dott) i komlene, mens andre foretrekker fyll til komlene, gjerne da i form av en litt smaksterk aquavit.

Av fyll (dott) finner man:
Salt lamme- eller fårekjøtt, oksekjøtt, lettsaltet flesk, skinke, bacon, pølse, ister, fåretalg, fisk.

Det er nesten like mye tilbehør til komle som det er navn på den:
Smør, smeltet smør, sukker, sirup, prim, smeltet geitost, duppe (saus av bl.a. brunost, tyttebær, bacon, baconfett, kjøttkraft, fett skummet av kraften, kokt kålrabi, kålrabistabbe, gulrøtter, poteter, salt fårekjøtt, pinnekjøtt, fenalårknoke, middagspølser, vossakorv, falukorv, mørpølse, morrpølse, stekt løk, smalahove, spekemat, pepperonipølse, svineknoke,salt fårekjøtt, «heimarøykt sauekjøtt», kokt eller stekt lettsaltet flesk, rømme, hvit saus med salt, fiskekraft, fersk fisk, torskehode, torskelever m.m.

Komler legger seg som en dypvannsbombe nederst i magen og fritar kroppen for fysisk aktivitet i lengre tid. Man blir mett og dorsk og med noen små aquavitter, så er dagen ødelagt. Men det er verdt det. Sofastrekk er en undervurdert fritidssyssel. Spesielt når regnet øser ned.

Personlig foretrekker jeg varianten uten fyll, tilbehør må være salt svine- eller fårekjøtt, en grov innmatpølse, kålrot og masse baconterninger med tilhørende fett. Til drikke, gjerne øl og aquavit.

Visste du forresten at komle er nasjonalretten i Litauen. Vel du vet det nå.

Etter et slikt barbarisk godt måltid siterer jeg gjerne Oscar Wilde: "
Jeg elsker enkle nytelser. De er det kompliserte menneskets siste atspredelse."


6 kommentarer:

Flopsy sa...

Det var vel ikke du som gikk ut i lokalavisa og klaget over at det ikke var komle å oppdrive på Høljebyens spisesteder i sommer?

Komle er ålreit mat det, helst med sirup. Og denne retten bør helst inntas på en torsdag ;-)

Knut Johannessen sa...

Nei Flopsy, det var ikke meg. Når jeg er i Florø kan jeg ikke tenke meg andre komler enn mors. Men jeg skjønner fyrens frustrasjon. Og et aldri så lite nederlag for Høljebyen at han måtte til Lyskrysset, Norges styggeste by for å få denne delikatessen.

Nå er jeg ikke så fanatisk når det gjelder torsdager og komler, men det har slått meg at dersom jeg få meg en komlemiddag utomhus, så er det torsdag. Uansett hvor i landet man kommer.

Flopsy sa...

Nei, jeg ser jo nå at det var ordføreren i Åmot som måtte til Lyskrysset for å få komler. Selvsagt ikke så bra det, selv om jeg er litt enig med kokken som mente at komler ikke er sommermat.

Komler er visstnok ikke så gode om man lager dem på nypoteter (ifølge min mor), og det er som du sier; relativt tung mat.

Hvorfor det har blitt torsdagsmat aner jeg ikke, men de fleste spisestedene i fylket serverer komler kun på torsdager.

Minneapolise sa...

Åh, nå savner jeg mormors ball!

Morsomt med alle navnene på denne retten. Er lokallagsleder for ANSA i Minneapolis, og en dag i fjor hadde vi ballkveld. Tror invitasjons-mailen var 90% forskjellige ord for ball, likevel lurte mange på hva dette var.

Minneapolise sa...

Vi bruker forresten mør (mårr?) som fyll :)

Knut Johannessen sa...

Minneapolise: Hyggelig at at ball også står på menyen i Minneapolis. Jeg reiste en periode ganske mye til USA og første gang jeg var i Minneapolis, "måtte" jeg bare en tur innom Mall of America.

Taxisjåføren var en meget hyggelig eldre kar og da han hørte jeg var fra Norge ble han meget pratsom. Han var pensjonert professor fra University of Minneapolis og hadde to norske studenter boende hjemme hos seg, som han skrøt veldig av.