I dag kl. 1130 starter et kurs i hvordan man ikke utøver statlig eierskap. Det er kontroll og konstitusjonskomitèen som inviterer. Blant foredragsholderne finner vi nærings- og handelsminister Sylvia Brustad og tidligere næringsminister Dag Terje Andersen.
Det har rent mye vann i havet siden Dag Terje Andersen stolt poserte sammen Kjell Inge Røkke og Marcus Wallenberg, i 2007. Han hadde utvist stor handlekraft og kjøpt aksjer for 4,8 mrd. i det som den gang var Aker Kværner. Handlekraften var dessverre kombinert med stor inkompetanse. Derfor fikk vi Aker-saken. Se forøvrig fra pressekonferansen i 2007 her.
I går fikk vi en evaluering av avtalen, foretatt av 4 kompetente jus-professorer med selskapsrett som spesiale. Det var ikke god lesning for statsråden.
Harald Stanghelle har en bra kommentar i Aftenposten i dag og stiller spørsmålet mange av oss har undret på: Hvorfor gjorde Jens Stoltenberg og Sylvia Brustad knefall for Kjell Inge Røkke. Hvordan kan en industrileder stille statsminister og næringsminister i største forlegenhet og komme unna med det. Vet Røkke noe han ikke burde vite? Noe som ikke bør komme velgerne til kunnskap?
Eller var det payback-time etter at Jens Stoltenberg satte foten ned for Røkkes oljedrøm?
At Berit Kjøll i dag trekker seg fra Aker Holdings styre er en naturlig konsekvens av ikke å ha gjort jobben sin.
Men realpolitisk endrer ikke dagens høring på noe som helst. Sylvia Brustad blir sittende, dog noe skadeskutt og brannskadet etter grillingen. Det samme gjør Dag Terje Andersen. Men det gror fort. Slike ministre vil tydeligvis Norge ha. Eller?
Men uansett så er en høring som kun går ut på å sine politiske motstander til å se mest mulig inkompentent ut, lite verdifull. Men om man klarer å lære noe av det, slik at staten kommer bedre ut av fremtidige avtaler, så er jeg mer fornøyd.
Viser innlegg med etiketten Berit Kjøll. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Berit Kjøll. Vis alle innlegg
onsdag, mai 20, 2009
torsdag, april 09, 2009
Krim og quiz
Jeg trodde det skulle bli en stille og rolig påske. Men så har Aker og staten barka sammen. Og en nyhetsjunkie må følge med. Det er omtrent som å bivåne en tennismatch. Ballene går i stort tempo over nettet. Ballvekslinger omtrent som på Borg og McEnros tid. Like harde.
Men det er en underlig blanding av påskekrim og og påskequiz Aker og statens styremedlem, Berit Kjøll har startet på. Først sender Aker 5 spørsmål til Berit, så svarer hun og sender 4 tilbake. I form av pressemeldinger, slik at hele landet kan være med i skittkastingen, med mindre man befinner seg på en hytte uten avis, radio eller tv. Påsken blir lang, så vi kan sikkert glede oss til flere runder. Problemet er at en av partene jukser. Men hvem? Kjøll skylder på Aker som skylder på Kjøll. Men om Røkke har lurt staten, så har hun kanskje ikke vært dyktig nok?
En person burde forlengt vært på banen og stoppet skittkastingen. Vår statsminister. Men han skyr konflikter helt til de vokser ut av departementene og inn på statsministerens kontor. Det kommer til å skje med denne også. Det tegner seg et mønster.
Blasfemidebatten fikk utvikle seg uten at han grep inn og når han først gjorde det, var det på en usedvanlig pinlig måte. Når Arne Strand skriver at "gårsdagens pressekonferanse ikke var Stoltenbergs beste", så betyr det på vanlig norsk at han dummet seg ut.
Og vi gikk rett fra blasfemi til hijab (eller tøystykke for å dekke håret, som det heter på rødgrøntsk) Om du har glemt den, så kan du se en særdeles kryssklippet og partisk video her.
Mens Jens gikk fra skanse til skanse.
Igjen har prosess blitt et gjengangerord for regjeringen og det måtte press fra media og opposisjon før regjeringen kom på banen. Og nå frykter de ansatte for at regjeringen gir etter for presset.
I Aker-saken har også Jens vært delaktig i å rote det til. På Aker-dagen sto han og hyllet Kjell Inge Røkke som en pioner og gründer. (se video 0,44 sek uti) På dette tidspunktet var Stoltenberg orientert om det som hadde skjedd mellom Aker og Aker Solutions. Men ingen bjeller ringte. Da heller. Tvert i mot står Jens og nikker når Kjell Inge forteller om hvor god denne dealen er for Aker Solutions (og ham selv.) Igjen viser vår statsminister dårlig dømmekraft. Det begynner å bli en vane
Han burde nå ta en telefon til "pioneren" og "gründeren" og sørget for at uenigheten blir luftet alle andre steder enn i full offentlighet. Vi vil tidsnok få vite hvem som har gjort hva. I stedet er han på ferie og lar statsråd Brustad fronte saken. Og hun viser tilsynelatende handlekraft. Men problemet er at når man kombinerer stor handlekraft med inkompetanse, blir resultatet fryktelig.
Uansett hvem som har gjort hva, så har regjeringen utvist amatørskap og naivitet. Og bevist at aktivt eierskap bør vurderes på nytt. Eller er det samrøret med en av sine egne kapitalister som har blendet regjeringen?
Som en liten parallell, så leser jeg biografien om Jens Christian Hauge. Og gjør meg noen refleksjoner. Om ham kan det sies mye, men hadde han vært statens styrerepresentant hadde ikke dette skjedd.
Og ennå er det bare skjærtorsdag.
Jens Stoltenberg hyller Røkke: Kanskje han mente pirat og ikke pionèr? (44 sek ut i opptaket)
Men det er en underlig blanding av påskekrim og og påskequiz Aker og statens styremedlem, Berit Kjøll har startet på. Først sender Aker 5 spørsmål til Berit, så svarer hun og sender 4 tilbake. I form av pressemeldinger, slik at hele landet kan være med i skittkastingen, med mindre man befinner seg på en hytte uten avis, radio eller tv. Påsken blir lang, så vi kan sikkert glede oss til flere runder. Problemet er at en av partene jukser. Men hvem? Kjøll skylder på Aker som skylder på Kjøll. Men om Røkke har lurt staten, så har hun kanskje ikke vært dyktig nok?
En person burde forlengt vært på banen og stoppet skittkastingen. Vår statsminister. Men han skyr konflikter helt til de vokser ut av departementene og inn på statsministerens kontor. Det kommer til å skje med denne også. Det tegner seg et mønster.
Blasfemidebatten fikk utvikle seg uten at han grep inn og når han først gjorde det, var det på en usedvanlig pinlig måte. Når Arne Strand skriver at "gårsdagens pressekonferanse ikke var Stoltenbergs beste", så betyr det på vanlig norsk at han dummet seg ut.
Og vi gikk rett fra blasfemi til hijab (eller tøystykke for å dekke håret, som det heter på rødgrøntsk) Om du har glemt den, så kan du se en særdeles kryssklippet og partisk video her.
Mens Jens gikk fra skanse til skanse.
Igjen har prosess blitt et gjengangerord for regjeringen og det måtte press fra media og opposisjon før regjeringen kom på banen. Og nå frykter de ansatte for at regjeringen gir etter for presset.
I Aker-saken har også Jens vært delaktig i å rote det til. På Aker-dagen sto han og hyllet Kjell Inge Røkke som en pioner og gründer. (se video 0,44 sek uti) På dette tidspunktet var Stoltenberg orientert om det som hadde skjedd mellom Aker og Aker Solutions. Men ingen bjeller ringte. Da heller. Tvert i mot står Jens og nikker når Kjell Inge forteller om hvor god denne dealen er for Aker Solutions (og ham selv.) Igjen viser vår statsminister dårlig dømmekraft. Det begynner å bli en vane
Han burde nå ta en telefon til "pioneren" og "gründeren" og sørget for at uenigheten blir luftet alle andre steder enn i full offentlighet. Vi vil tidsnok få vite hvem som har gjort hva. I stedet er han på ferie og lar statsråd Brustad fronte saken. Og hun viser tilsynelatende handlekraft. Men problemet er at når man kombinerer stor handlekraft med inkompetanse, blir resultatet fryktelig.
Uansett hvem som har gjort hva, så har regjeringen utvist amatørskap og naivitet. Og bevist at aktivt eierskap bør vurderes på nytt. Eller er det samrøret med en av sine egne kapitalister som har blendet regjeringen?
Som en liten parallell, så leser jeg biografien om Jens Christian Hauge. Og gjør meg noen refleksjoner. Om ham kan det sies mye, men hadde han vært statens styrerepresentant hadde ikke dette skjedd.
Og ennå er det bare skjærtorsdag.
Jens Stoltenberg hyller Røkke: Kanskje han mente pirat og ikke pionèr? (44 sek ut i opptaket)
Abonner på:
Innlegg (Atom)