Viser innlegg med etiketten Storbrittania. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Storbrittania. Vis alle innlegg

tirsdag, august 25, 2009

Det kommer nærmere

Personvern og ytringsfrihet ser ut til å være noe vi tar som selvfølgeligheter. Politikerne er med få unntak interesserte i å diskutere det. Og siden "folk flest" heller ikke synes dette er en stor sak, blir det heller ikke det.

Men om det er relativt stille i landet, er det langtfra det samme i andre land. The Guardian skriver i dag at den engelske regjeringen legger frem forslag i dag om at internettoppkoblingen til fildelere kan kuttes.

The measures also include taking the power to target illegal downloaders away from regulator Ofcom and giving it to ministers to speed up the process.

The decision to cut off peer-to-peer filesharers is unexpected since it was ruled out by the government's own Digital Britain report in June as going too far.


Det spekuleres i om det er den mektige film og musikkbransjen som har gjort en deal med regjeringen:

The surprise move will intensify speculation that Lord Mandelson reached a secret deal to protect the film and music industries with Hollywood mogul David Geffen earlier this month.

The business secretary met Geffen, founder of Asylum Records and the man who set up DreamWorks with Steven Spielberg, at a private dinner with members of the Rothschild banking dynasty at the family's holiday villa on Corfu.

Following that meeting with Geffen, a long-term and outspoken opponent of online piracy, Mandelson instructed officials at his Department of Business Innovation and Skills (BIS), charged with tackling online piracy by June's report, to clampdown even harder on the pirates.


I Sverige er også debatten i gang. I etterkant av Black Internet-saken går diskusjonen høyt om hva det betyr for ytrings- og pressefriheten om internettsider kan stenges ned av operatørene.

– Om internetoperatörer blir ansvariga för sina kunders innehåll, då tvingas operatörerna att kontrollera allt som skickas i deras nät, säger en oroad Patrik Fältström, IT-expert och ledamot i regeringens IT-råd.

Det skremmende er kontrollregimet som kan bli innført for å sjekke ut at man er på riktig side av loven. Fältström er opptatt av at det skal være åpen internettaksess:

Han jämför internetoperatören med Vägverket, som knappast är ansvarigt för vad folk har i sina bilar, eller Posten som går fri från ansvar för vad brev och paket innehåller.

–Vad tingsrätten nu gjort är att man förbjudit folk att köra in på en gata beroende på att det på den gatan finns någon som potentiellt begått ett brott.

I Norge lurer Simonsen Law som gjedda i sivet. Og vi har en dom i Stavanger som vi ikke vet innholdet av. Vi vet at det er noen som ønsker både svenske og engelske tilstander her til lands også. Er vi ikke våkne kan vi fort ende opp med restriksjoner og kontrollregime som får Datalagringsdirektivet til å fremstå som et lite onde i denne sammenhengen. Som Jon Wessel-Aas sier i en twitterkommentar:

Et åpenbart problem. Innebærer forhåndssensur en masse av ikke-publiserte (presumtivt lovlige) ytringer.

Så mens politikerne våre diskuterer alle de viktige sakene i valgkampen, forblir personvern og personlig integritet en tilnærmet ikke-sak. Men som må holdes i live av noen . Dessverre.

tirsdag, april 07, 2009

Kan spare 140 milliarder på å legalisere narkotika

En rykende fersk rapport viser at man i Storbrittania kan spare inntil 140 milliarder kroner på å legalisere narkotika. Rapporten som er publisert for noen timer siden viser oppsiktsvekkende resultat basert på kost/nytte-effekt av 4 scenarier.

Rapporten er utarbeidet av Transform en engelsk tenke-tank relatert til en human narkotikapolitikk, med fokus på legalisering.

På bloggen deres, kan du lese mer og laste ned rapporten. Den er verdt et studium.

Den gjengse oppfatning i England er vel ikke så forskjellig fra det den er i Norge og vi kan sitere:

‘The benefits of… [legalisation/regulation] – such as taxation, quality control and a reduction in the pressures on the criminal justice system – are far outweighed by the costs and for this reason, it is one that this Government will not pursue either domestically or internationally.”

Home Office Briefing, 2008


Men nå viser altså nye undersøkelser, det stikk motsatte.

For de av oss som har innsett at 40 års krig mot narkotika ikke har virket, er det interessant å se andre vinklinger enn forbudslinjen. Jeg kan i den sammenheng anbefale en artikkel som stod i Economist 5. mars i år: How to stop the drug war

Rapporten fra Transform har allerede fått oppmerksomhet i media:

The Today Programme: Drug policy "not cost-effective"