lørdag, oktober 07, 2006

Vil jeg forfordeles?

Noen ganger stiger adrenalinet mitt mer enn ønskelig. Journalister klarer det ofte. Spesielt når de slurver med språket. Som Kjetil Mæland i Nettavisen. I en sak i dag om at menn diskrimineres der Stig Breistein svarer på spørsmål, skriver Mæland i ingressen:
Stig Breistein mener at menn systematisk diskrimineres av staten og at kvinner forfordeles. Nå svarer han på dine spørsmål!
Da vox populi og flere andre påpekte at denne ingressen egentlig sa at både menn og kvinner ble diskriminert, fordi forfordele betyr at man får mindre enn det man rettmessig skal ha, ble ingressen endret til denne.
"Stig Breistein mener at menn systematisk diskrimineres av staten. Nå svarer han på dine spørsmål."
Man unnskyldte seg med at joda, det korrekte var at forfordele betyr å få mindre, men at man mente at folk flest trodde at det betydde det motsatte.

Da så jeg for meg følgende scenario:

Kjetil Mæland skal forhandle lønn . Jeg er hans motpart. I vårt møte fyrer Mæland av følgende salve: " Nå er det på tide at jeg blir forfordelt i forhold til andre journalister" Da tar jeg ham på ordet og setter ned lønna hans med 10%. Skjønner?

Spøk til side, dersom vi som skjønner hva et ord betyr er i tvil om hva som egentlig er ment, så hadde det kanskje vært en idè å unngå å bruke det, eller forklare hva det egentlig betyr.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra innlegg, VOX POPULI!

Jeg vil bare si at jeg er helt enig med deg! :-)