tirsdag, oktober 21, 2008

Plante som blogger

At blogging øker i omfang er knapt noen nyhet. Heller ikke at man får blogger som dekker ethvert tenkelig område. Men en plante med egen blogg som skriver selv, det var i alle fall nytt for meg.

På en japansk kafe, har potteplanten av arten hoya kerri, kalt Midori San, fått sin egen blogg.

Yahoo kan man lese:

A pot plant in a Japanese cafe has been writing her own blog on a computer to keep customers posted on its thoughts.

Engineer Satoshi Kuribayashi, who has been studying how to communicate with plants, helped Midori-san express herself.

He wired up the hoya kerrii, commonly known as a "sweetheart plant", to a sensor that measures bio-electric signals and translates them into Japanese using a computer algorithm.

A typical blog entry reads: "Today was a sunny day and I was able to sunbathe a lot. I had quite a bit of fun today."

Customers at the Bowls Cafe in Kamakura, near Tokyo, are taking a keen interest in their green friend's musings.

Innledningen på bloggen minner meg mistenkelig om en jeg har lest hos et svenskt bloggfenomen. Unnskyld Midori-San.



Hva blir det neste? Kroppsdeler som lever sitt eget liv i bloggosfæren?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dette er da ikke noe nytt? Bloggsfæren er jo allerede full av kålhuer og andre grønnsaker?

Knut Johannessen sa...

Ubetenksomt av meg, Hjorthen. Du har selvsagt rett. Og det øker på!

Anonym sa...

Jeg er sikker på at den planta lager en bedre blogg enn det jeg har fått til.

Synd hun blogger på japansk, det ble plutselig så vanskelig å følge med på plantas følelsesliv da.