tirsdag, november 20, 2007

Endelig

Ventetiden er over. Nå er den her. Boken som jeg ikke trodde skulle bli skrevet. Boken som kommer til å endre livet til mange mennesker. For alltid. Som vil feie med seg alle litterære priser fra Brage til Nobel. Og som du forstår med en gang du holder den i hånden: Hvordan klarte jeg meg uten.

Dette litterære mesterverk. Boken som ikke inneholder ett dødpunkt. Men mange. Vi har fått en ny ABC og dens tittel vil bli skrevet med gullskrift over alt. Kjendisleksikonet er her. Det er boken som garantert kommer til å finnes i 8 av de 10 hjemmene vår statsministerfrue ikke frekventerer. Fra slott til utedo.

Til å fronte lanseringen var både levende og døde kjendiser. Og man hadde tatt med seg en velvillig A-kjendis: Rolv Wesenund. En høyst tilsynelatende uvillig B-kjendis: Egil Roger Olsen (ikke sant, uten leksikonet ville du ikke visst at det er Drillo. Og til slutt ga Lene Alexandra Øien C-kjendisene et ansikt og to store fordeler.

- Det er absolutt ikke noe å strebe etter. Da jeg var ungdomslandslagstrener var det litt moro å bli invitert på ting. Nå har jeg tydeligvis rykket ned fra A- til B-kjendis, og det er jeg glad for, sier Egil «Drillo» Olsen til VG Nett.

- Å-kjendis hadde virkelig gjort seg, fleiper han, og legger til at han definitivt ikke kommer til å gi bort leksikonet i julegave.
Men stille på pressekonferansen gjør den gamle RVer uten blygsel. Prinsipper er til salgs bare prisen er den riktige.

Det ble en tung dag for mange. Å ikke oppnå den statusen man i egne øyne har fortjent, kan være tungt å bære. Kikki Sørum (Nå må du ikke spørre "Hvem faen er Kikki Sørum". Det blir liksom litt feil. På en dag som denne.

- Jeg er mer berømt og kjent i utlandet enn de fleste på denne C-lista. Men man blir tydeligvis ikke profet i eget land, klager moteeksperten.

Sorry Kikki, men selvironi har du. Det får du for. Da synes jeg denne "sterke meningen" fra Dagbladet er utilstedelig infam:

Moteløve?
07.09.2001

Kikki Sørum går med de styggeste klærne, har de mest grusomme
frisyrer og den verste sminken. Likevel blir hun regnet som
Norges fremste moteekspert. Det er noe som ikke stemmer her.
-King David
(CD-ønske: Alicia Keys - «Song In A Minor»)
Det er bare en liten ting jeg lurer på. Hvis du er skikkelig kjent, hvorfor må du da være med i et leksikon for at lesere skal forstå hvor kjent du er?

2 kommentarer:

Flopsy sa...

Ja, dette må jo falle inn under kategorien stor litteratur. Helt nødvendig i et hvert møblert hjem vil jeg si. Jeg skal selvsagt kjøpe den til jul til alle jeg kjenner, for så viktig informasjon kan man ikke gå glipp av.

Men jeg er selvsagt litt snurt over at jeg ikke er nevnt der. Det er jo opptil flere mennesker, i hvert fall her i Høljebyen, som vet hvem jeg er...

Carl Christian sa...

det aller morsomste med en slik bok er jo at den allerede er utdatert til jul, som de sa fra forfatterne/forlaget (leste det relativt overfladisk...) så gjorde de justeringer på hvem som var i hvilke kategorier helt frem til trykkingen. Synes de burde trykt det på avispapir og kommet med ukentlige utgaver. Da ville vi hatt et skikkelig verktøy å forholde oss til når vi feks skal invitere til fest ol.....