mandag, juli 24, 2006

From Israel with love


Ja, det er faktisk det som blir skrevet på bombene, av disse barna. I tillegg tegnes det Davidsstjerner på, i følge israelske Jerusalem Post. Er det bare jeg som reagerer på det? At barn på denne måten driver hatet videre.

Sannsynligheten for at en av disse bombene skal drepe en libanesisk jevnaldrende er større enn at den dreper et Hizbollah-medlem. Mange synes disse bildene og det de israelske barna gjør, er helt ok tatt i betraktning at muslimske barn avbildes med våpen i hånd og selvmordsbelter.

Men jeg trodde Israel ville bli bedømt etter andre kriterier enn muslimer og at det var det som gjorde Israel til den vestlige verdens allierte. Jeg synes disse bildene illustrerer at vi har et stykke vei å gå til fred i Midt-Østen. Dessverre.

5 kommentarer:

Jarle Petterson sa...

Tror De fred i Midtøsten lar seg realisere noen gang overhodet? Jeg tillater meg å betvile selv det, er jeg redd.

Anonym sa...

Det er jo en velkjent sak at disse barna hadde sittet i bomberom i 5 dager, med liten mulighet til å komme ut. Da de først kom ut ble de egget opp til å skrive en beskjed til han (hizbollah lederen) som hadde holdt dem sperret inne av de 12(!) fotografene som var der og andre voksne.
Tror nok jeg fort hadde skrevet en melding selv.

Knut Johannessen sa...

Jarle: Ja, jeg er dum nok, sta nok og optimistisk nok til å tro på det. Jeg tror ikke på så mye. Men i dette tilfellet gjør jeg et unntak. Men det er langt frem, fryktelig langt.

Jeg synes Oberstlt.Terje Torsteinsson fra Forsvaret gav et godt råd i dagens Dagsnytt 18. Fritt etter hukommelsen: "Vi må slutte å tro at vi kan bombe oss til fred. Vi bør nå se på de sosiale forhold i Midt-Østen. Vi kan ikke forvente fred når så mange mennesker lever på et eksistensminimum og har en daglig kamp for å skaffe seg livsnødvendigheter."

Historien viser oss at militærmakt alene ikke duger. 18 år i Libanon uten at israelerene fikk løst problemet Hizbollah gir en pekepinn på det må finnes andre løsninger.

Jeg tror han er inne på noe viktig, men for å komme dit, må det nok flyte noe mer blod i gatene.

Knut Johannessen sa...

andyq: Jeg skjønner at et bilde ikke alltid forteller hele sannheten, men det var ikke det som var hovedpoenget mitt. Det er at man bruker barna som er trist, ikke at barna skriver på bombene.

Anonym sa...

Har fotografene skapt bildene, er det fotografene som har brukt barna for å sverte Israel.