fredag, juli 28, 2006

Hotell i særklasse?

Jeg er i feriemodus. Men ikke mer enn at aviser leses og blogger skrives. Lokalaviser er ofte en kilde til både stor humor og dypt tungsinn. Det er det siste som er på agendaen nå. Egentlig er dette et aldri så lite spark til distriktenes Mor Theresa og hennes assistent Lundteigen. Åslaug Haga sørget for at kommunene fikk mer penger mellom hendene. Lundteigen vil inndra skattekroner slik at vi kan bruke mer på felleskapet.

Hva brukes så disse pengene til? Jeg kan fortelle en liten, søt historie fra lokalavisa Firda i Sogn og Fjordane. Der ligger en kommune som heter Jølster. Kjent for vakker natur gjenskapt i maleren Nikolai Astrup. Kommunen har Senterpartiflertall. Jo da, de finnes.

Et hotell i kommunen er overtatt av 3 pengesterke menn. De har sikkert blitt rike ved å være smarte. De har nå klaget sin nød til kommunen og mener at det er umulig å drive hotell uten å få hjelp. Klart gutta skal få hjelp. Ikke mindre enn 3 mill. kroner fikk de opp i hånden. Uten forpliktelser. Ikke får kommunen 1 aksje for beløpet, nei da, gutta ville ikke dele.

Jølster er en kommune med dårlig økonomi, så dårlig at de er under ROBEK-administrasjon. Det innebærer at Fylkesmannen må godkjenne en del økonomiske transaksjoner, som bl a lån. Men å gi 3 millioner i gave til en privat bedrift. Det har de råd til.

Ble det litt mye penger fra Åslaug? Hvis dette er måten felleskapets penger disponeres, så vil jeg foretrekke å disponere mer av mine på egen hånd.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Før i tiden tenkte mitt kyniske jeg på å starte en ulønnsom bedrift i en kommune som skriker etter verdiskapning (f.eks. i Nord-Troms hvor ingenting skjer utenfor Tromsø), for så å la bedriften overleve på kommunale overføringer.

Det er lenge siden jeg lekte med den tanken (har slått den fra meg, selvfølgelig), men det er tydeligvis mulig. Så lenge det er servicenæring, ihvertfall.

Anonym sa...

Mens det andre hotellet i kommunen, Jølster Hotell, ikke får en krone i støtte og nå reagerer med å stenge hotellet fra oktober til april i protest.

Fullstendig latterlig avgjørelse av lokalpolitikerene dette. Det går rett og slett ikke an å forskjellsbehandle på den måten!

Anonym sa...

Imponerende arbeid av hardt arbeidende kommunepolitikere.

Imponerende...

Anonym sa...

Er mye intressant økonomibruk her i sogn og fjordane, bare se på den kolossen av en hall vi har fått her i Florø, for å ikke snakke om nye kunstgressbaner, skulle jo tro vi hadde et fotballlag i verdensklasse her som trakk fullstappede tribuner hver gang.

Fotballbyen Florø, det er nesten så jeg må le.

P.s Det liverpool arrangementet o.l er jo bra greier, men ei helg i året med bra opplegg unnskylder ikke idiotisk ressursbruk på fotball.

Nemo sa...

Interessant at kapitalistene vil subsidieres, igrunn..

Trodde det gikk på tvers av deres "filosofi": Hvis ikke et hotell er levedyktig uten støtte, så er det ikke levedyktig. Punktum.

Poenget er vel heller at i virkeligheten må kapitalistisk teori vike for egoisme, og sannheten er vel også at den øverste økonomiske eliten"sponses" vel så mye som "de svakeste". Faktisk langt mer per pers...

Det er jo alltid greit med litt omfordeling :o)

Knut Johannessen sa...

Tormod: Do it! Jeg er ikke sikker på om den trenger å være ulønnsom en gang.

Hjorthen og afjellestad: Jeg er imponert over hvor mye "gamle" kommune har fått til på idrettsfronten. Noen spaserturer har gjort meg målløs. Godt å se at de er satt under administrasjon igjen. Jeg tror det er er det beste. Eller at Gulbrandsson er mer i Malawi eller hvor han holder til.

Det verste er at min yngste, bortskjemte Bærumssønn håper på høljing i Høljebyen slik at vi kan dra på Havhesten istedet for å bade i sjøen. En fars gamle historier om at vi alltid badet i sjøen i Florø, slår ikke an lenger.

Helge Samuelsen: Jeg tror ikke dette er vanlige kapitalister. En av de 3 er en SP-topp som har vært omtalt som statsrådsemne.

Anonym sa...

Keep up the good work
»