lørdag, juli 22, 2006

Fool all the people all of the time

Soria Moria er et eventyr. Eventyr er en type fortellende diktning der handlingen er lagt til en tidløs fortid, og der personer og gjenstander fremstilles i en blanding av virkelighet og uvirkelighet (caplex). Det er altså ikke vanskelig å finne fellestrekk med den Soria Moria-erklæring de rødgrønne gikk til valg på.

Abraham Lincoln var en klok mann. Hans berømte sitat: "If you once forfeit the confidence of your fellow citizens, you can never regain their respect and esteem. It is true that you may fool all of the people some of the time; you can even fool some of the people all of the time; but you can’t fool all of the people all of the time." er like gyldig idag.

Norske politikere prøver så godt de kan, Og kommer unna med det. I Aftenposten i dag varsler nestleder i SP og samferdselsminsiter Liv Signe Navarsete at regjeringen sannsynligvis ikke kan innfri noen av Soria Moria-løftene.

- Skal vi etter fire år i regjering sitte igjen med at løftet om ikke å øke skattene ut over 2004-nivået er det eneste vi innfridde hundre prosent?


Dette kan ikke tolkes som annet enn et varsel om at ingen løfter kan gjennomføres som lovet.

Dette har altså et flertall av det norske folk valgt. Nå er jo ikke dette noe nytt. At politikere bryter løfter. Og det finnes alltid en god forklaring. Det bør det ikke gjøre nå.

Regjeringen er i flertall. De har mer enn nok penger. De kan gjennomføre alle løfter. Hvis de vil og tør. Vi som ikke stemte rød/grønt håper jo selvsagt at de ikke klarer alt de har lovet, men et løfte er et løfte.

Hva om vi velgere gjorde det samme. Hver 1. januar lover jeg å betale alle skatter og avgifter og oppføre meg som en lovlydig, god samfunnsborger. Når jeg kommer til august så ser jeg at jeg har sløst bort en del penger på tull og tøys og er kommet i en knipe. Ok, jeg bryter et løfte og gidder ikke betale skatter og avgifter resten av året. Beklager, men med dagens økonomiske situasjon ser jeg meg ikke i stand til å oppfylle løftet. Resultat: Straffeskatt og bøter, kanskje i verste fall fengsel.

Dessverre ser jeg ut til å få rett i mine bange anelser. Regjeringen planlegger å øke skattene, men sender ut prøveballonger hele tiden.

Det interessante i SPs forslag er:

Hun vil skjerme næringslivet mot skatteøkninger, og er svært opptatt av gode betingelser for små og mellomstore bedrifter.- Så får vi se hvor innstramningene skal komme. Regjeringen må frem mot statsbudsjettet avveie velferdsgoder opp mot skatteinntekter og bruk av oljepenger, sier hun.
Ikke rart, bønder som er SPs kjernevelgere er registrert som næringsdrivende og dem vil man selvsagt ikke ramme.

"you can even fool some of the people all of the time"

8 kommentarer:

Anonym sa...

Lincoln-sitatet ja. Det er nydelig!

Det jeg lurer på er følgende. Du skriver:

"Vi som stemte rød/grønt håper jo selvsagt at de ikke klarer alt de har lovet, men ett løfte er et løfte."

Er det skrivefeil, eller håper du at de du stemte på ikke klarer å holde sine løfter?

Knut Johannessen sa...

Takk skal du ha! Er det mulig å være så sløv. Selvsagt skal vi rettes. Omgående.

Knut Johannessen sa...

Ny feil følger. Dette er dagen for trykkleif. Det var selvsagt et "ikke" som hadde falt ut. Men uansett, takk til Tormod. Jeg ta ansvar for mye rart, men ikke for å ha stemt rødgrønt. Ett sted går grensen.

Arild sa...

Hei, jeg synes du skriver veldig bra.

For meg er det ganske utrolig at så mange mennesker synes det er iorden at politikere ikke holder løfter. AP's velgermasse er tilsynelatende nesten like stor og stabil som ved valget.

Hva er det som får så mange mennesker til å se forbi det som faktisk skjer? Er det at en stor del av velgergrunnlaget arbeider i offentlig sektor og at denne gruppen kun ser på lønnsoppgjør og at AP står som en garantist for en stor offentlig sektor?
Eller stemmer folk ut fra idiologi og ikke resultater? Er det nok å si at en er for noe,uten å levere?

Det kunne vært kjekt å fått en analyse om hva som er styrende for folk når vi velger parti.

Anonym sa...

Det er veldig mange som stemmer Ap fordi de alltid har gjort det, og de kommer til å stemme Ap til de dør.

Det som faktsitk skulle vært litt interessant å lage en undersøkelse på er hvor mange som leser partiprogram før et valg.

Knut Johannessen sa...

Arild: Jeg tror folket ikke ser noen forskjell. Alle politikere bryter løfter, derfor orker man ikke å hisse seg opp over det. Ren utmattelse med andre ord. Det er også noe av årsaken til FrPs fremgang. De har ikke vært i posisjon og har derfor ikke fått brutt så mange løfter. Mange tror derfor FrP er annerledes. Jeg tviler.

Analysene er gjort. Institutt for Samfunnsforskning ved Bernt Årdal/Henry Valen har gjort velgerundersøkelser etter hvert stortingsvalg. Jeg finner ikke tekst på nettet, bare henvisning til publikasjoner.

Frank: Ja, en slik undersøkelse er interessant, men min gjetning er at det er mindre enn 5% som leser hele partiprogram.

Anonym sa...

En annen teori er at de som stemte fram denne regjeringen var lei av kutting i velferden og økt satsing på privat til fordel for offentlig sektor. Selv om regjeringen feiler på mange punkter hjelper det da ikke disse velgerne å skifte parti til høyre, frp, krf eller venstre. De kan selvfølgelig gå enda lenger til venstre, men i og med at det ikke finnes seriøse alternativer til venstre for regjeringen så blir du altså stuck..

Knut Johannessen sa...

Men forklar meg hvilke velferdstiltak som den forrige regjeringen kuttet i og som du merker forskjell på i dag. Jeg kan ikke se ett eneste ett.

Den offentlige sektoren ble jo ikke mindre under den forrige regjeringen heller. Det er dessverre bare myter.

Det vi ser nå er at i stedet for å benytte private helsetjenester som fungerte, så venter flere i den offentlige helsekøen. Dersom du synes det er et fremskritt, så gjerne for meg.

I dag kom dessuten SSBs siste statsregnskap til og med juni. Det viser at vi så langt i 2006 har fått inn 400 millioner kr. mer hver eneste dag i forhold til i fjor. 72 milliarder kr. så langt.

Alt er ikke oljeinntekter. Kommunene har fått 9,5% mer enn i fjor = 46,9 milliarder. Vi har fått inn 9 milliarder mer i moms.
Bare i dokumentavgiften har man fått 200 millioner mer enn i fjor.

Det illustrerer mitt opprinnelige poeng. Vi får inn mer enn nok penger også i skatter og avgifter, det er ikke behov for mer. Det viktigste er hva vi får for disse pengene og jeg er ikke overbevist om hvor effektivt disse kronene blir brukt.